Thursday, February 24, 2011

PSIKOLOGI PERNIAGAAN #18 - Post #131

TIPsNIAGA.COM Posting #131


PSIKOLOGI PERNIAGAAN #18
BAGAIMANA NEGARA JEPUN BERUBAH
Apakah STRATEGI Yang Diguna-pakai......


NEGARA JEPUN bukan sebuah PENGELUAR atau MEMILIKI SUMBER ASLI seperti Emas, Perak, Tembaga, Besi, Timah, Tumbuh-Tunbuhan Herbal dan sebagainya. Ini kerana GEOGRAPHY Negara Jepun adalah GAGASAN GUNUNG BERAPI dan terpecah menjadi beberapa PULAU. 


SELEPAS ERA PERANG DUNIA KEDUA, dimana Negara Jepun DI KALAHKAN dengan pengguguran BOM ATOM yang menghancurkan beberapa BANDAR UTAMA negara mereka (Nagasaki & Hiroshima), Pihak Kerajaan mereka telah MENGUBAH CARA PEMIKIRAN RAKYAT dengan mengadaptasikan KONSEP KEJURUTERAAN didalam PEMBANGUNAN NEGARA mereka melalui RAKYAT.




APAKAH KONSEP KEJURUTERAAN
Dengan kekurangan Sumber Asli, Negara Jepun TERPAKSA melakukan banyak Aktivi IMPORT untuk membawa masuk BAHAN-BAHAN SUMBER ASLI kedalam Negara mereka dengan KOS yang TINGGI.


Dengan bersandarkan SUMBER MANUSIA iaitu RAKYAT, mereka selepas era perang memulakan PERANG TEKNOLOGI dengan MEMPELAJARI sesuatu KEJURUTERAAN dan TEKNOLOGI yang di lakukan oleh NEGARA lain dan menumpukan nya kepada bidang-bidang PEMBINAAN KEJURUTERAAN :-
  • MEKANIKAL
  • ELEKTRONIK
  • ELEKTRIKAL
  • SAINS KIMIA
Mereka memulakan dengan MEMBELI sesuatu dan melakukan R&D terhadap sesuatu BENDA atau PRODUK yang di buat oleh NEGARA lain, lalu mereka MENCIPTA FORMULA sendiri untuk menghasilkan BENDA atau PRODUK yang SAMA TUJUAN tetapi DI JEPUNKAN.


Maksud DI JEPUNKAN ialah dengan menggunakan TEKNOLOGI mereka sendiri yang sebelumnya di PELAJARI dari buatan Negara lain.


VISI MEREKA
Untuk MENGUASAI PASARAN DUNIA didalam PEMBINAAN, REKACIPTA, PENGELUARAN semua KEPERLUAN ASAS MANUSIA yang di buat mengunakan TEKNOLOGI KEJURUTERAAN dari Negara mereka iaitu JEPUN.




MISI MEREKA
Untuk MENAWAN SEMUA SEKTOR dan SEKMEN PEMBUATAN KEJURUTERAAN BERTEKNOLOGI dengan memonopoli TEKNOLOGI yang di hasilkan oleh RAKYAT mereka sendiri.


PENCAPAIAN JEPUN
Pada hari ini BANYAK BENDA atau PRODUK yang di KUASAI oleh NEGARA JEPUN seperti PENGELUARAN :-
  • KERETA / MOTOSIKAL / KAPAL LAUT / KAPAL TERBANG TENTERA
  • TELEVISION / RADIO / HOME THEATER
  • MESIN PEMBASUH / PETI SEJUK / OVEN / MICROWAVE
  • JENTERA atau ROBOT PENGILANGAN
  • ALAT & PERKAKAS TELEKOMUNIKASI
  • ALAT & PERKAKAS KEPERLUAN RUMAH
  • ALAT & PERKAKAS KEPERLUAN KOMPUTER / PEJABAT
  • ALAT & PERKAKAS KEPERLUAN KETENTERAAN
  • DAN BANYAK LAGI
MENGAPA MEREKA BERJAYA DALAM MASA 66 TAHUN
Negara JEPUN berjaya merealisasikan semua PELAN PERANCANGAN kerana RAKYAT JEPUN ada memiliki PERASAAN dan JIWA :-
  1. KEBANGSAAN YANG TINGGI
  2. BERFIKIRAN POSITIF
  3. BERFIKIRAN INOVATIF
  4. BERFIKIRAN MAJU KEHADAPAN
  5. BERFIKIRAN MENYUMBANG UNTUK NEGARA BUKAN PERIBADI
  6. BERFIKIRAN INGIN MENAWAN DUNIA DENGAN HASIL CIPTAAN MEREKA
  7. FAKTOR-FAKTOR inilah yang telah membuatkan NEGARA JEPUN mencapai segala KEJAYAAN yang mereka perolehi pada hari ini dalam masa KURANG DARI 100 TAHUN
APA KUALITI YANG RAKYAT JEPUN MILIKI
RAKYAT JEPUN memiliki KUALITI seperti berikut ;-
  1. RAJIN BEKERJA tanpa Mengira WAKTU
  2. RAJIN BERUSAHA sehingga BERJAYA mencipta sesuatu
  3. RAJIN BERUSAHA untuk MENYELESAIKAN sesuatu dalam masa yang singkat
  4. RAJIN BERFIKIR untuk MENCARI FORMULA BAHARU
  5. RAJIN BELAJAR DARIPADA ORANG atau BANGSA LAIN
  6. RAJIN MEMBAIKI KELEMAHAN DIRI SENDIRI
  7. WALAUPUN NEGARA JEPUN memiliki ETNIK BANGSA yang berbeza TETAPI di dalam VISI dan MISI NEGARA mereka MENGUTAMAKAN SATU BANGSA!
TANGGUNGJAWAP PEMIMPIN KERAJAAN
  1. MENYEDIAKAN SUMBER MANUSIA melalui PENDIDIKAN RAKYAT JEPUN kearah pembelajaran  yang menjadi TERAS PERNIAGAAN UTAMA NEGARA yang BERTEKNOLOGIKAN KEJURUTERAAN.
  2. Ini sebagai LANGKAH KESINAMBUNGAN TENAGA & PAKAR di dalam Bidang-Bidang INDUSTRI UTAMA Negara Jepun agar tidak putus atau tandus.
  3. Semua MATA PELAJARAN dan ILMU-ILMU dari LUAR NEGARA di ALIH BAHASAKAN kedalam BAHASA JEPUN supaya MUDAH DI FAHAMI
  4. Kini BAHASA INGGERIS di WAJIBKAN untuk di pelajari secara KHUSUS bagi menempuh ARUS ANTARABANGSA
  5. MENGEKALKAN NEGARA JEPUN sebagai GERGASI TEKNOLOGI dalam Dunia, walaupun Negara KOREA telah mula mengorak langkah yang sama.
  6. Semua SEKTOR & SEKMEN PERNIAGAAN di AGIHKAN dengan SEIMBANG supaya RAKYAT JEPUN tidak bersandar kepada BANTUAN LUAR NEGARA.
RUMUSAN
  1. APA YANG BOLEH KITA PELAJARI daripada kegigihan BANGSA JEPUN ialah SIKAP mereka yang RAJIN dan BERFIKIRAN TERBUKA untuk memajukan DIRI, BANGSA dan NEGARA mereka di mata Rakyat DUNIA.

  2. Dimana Elemen DENGKI dan KHIANAT hampir tidak kelihatan di dalam HATI DAN PEMIKIRAN Orang-Orang Jepun di dalam apa juga hal dan teruatama nya di dalam bidang PERNIAGAAN. 
  3. Merekaq AMAT BEKERJASAMA dan TOLONG MENOLONG untuk membangunkan apa yang di usahakan dari peringkat bawahan hingga ke peringkat atasan.
  4. Inilah KUNCI KEJAYAAN dari SIKAP & SIKAP Orang-Orang yang BERJAYA, walaupun Negara Jepun bukan bangsa yang teramai di Dunia.

NEGARA JEPUN bukan sahaja boleh di jadikan MODEL PEMBANGUNAN untuk sesebuah Negara tetapi ia juga boleh di jadikan PANDUAN untuk BAGAIMANA menjadi USAHAWAN yang berjaya di dalam BIDANG PERNIAGAAN.


Dimana NILAI-NILAI JATI DIRI yang di adaptasikan dengan KEMAJUAN TEKNOLOGI KEJURUTERAAN dapat menjadikan bangsa JEPUN menjadi ORANG, RAKYAT dan NEGARA yang BERINOVASI TINGGI dan BERJAYA dalam semua bidang PERNIAGAAN.


editor

No comments:

Post a Comment