Saturday, June 11, 2011

RICHEST FACTS #4 - JENAMA KERETA TERLARIS DI DUNIA - Post #294

TIPsNIAGA.COM - RICHEST FACTS - Post #294


JENAMA KERETA TERLARIS DI DUNIA
DI DALAM INDUSTRI PERMOTORAN KENDERAAN - 2011


RANKING PERMOTORAN
  • RANKING PERMOTORAN di perkenalkan pada Tahun 2006 telah membuahkan HASIL apabila PERSAINGAN di antara PEMBUAT & PENGELUAR KENDERAAN BERMOTOR di Seluruh Dunia menjadikan RANKING PERMOTORAN ini sebagai KAYU-UKUR terhadap PENCAPAIAN HASIL PRODUK mereka di PASARAN DUNIA.
  • RANKING ini juga telah di lihat sebagai PENCETUS usaha untuk menghasilkan MUTU BUATAN Kenderaan kepada yang lebih BAIK dan lebih MENGUNTUNGKAN Para Pengguna di Seluruh Dunia pada hari ini.
  • Dan dari Tahun 2006 hingga Tahun ini 2011 telah banyak PERUBAHAN berlaku di dalam INDUSTRI PERMOTORAN ANTARABANGSA, dimana KEDUDUKAN RANKING sesebuah PENGELUAR KENDERAAN sentiasa berubah tempat  di sebabkan oleh PERSAINGAN yang SIHAT dalam Pasaran.
  • RANKING PERMOTORAN ini di dasarkan kepada beberapa Pemilihan yang melibatkan perkara-perkara daripada Reka-Bentuk, Kecantikan, Ciri Keselamatan, Hasil Jualan, Sokongan Perkhidmatan Selepas Jualan dan Nilai sesebuah Kenderaan.
KEDUDUKAN RANKING PADA 2011
  • Ranking untuk JENAMA KERETA ini telah berubah KEDUDUKAN daripada Tahun 2010 dimana Kedudukan Ranking sekarang telah di duduki oleh JENAMA-JENAMA yang pada Tahun 2010 tidak berada di Tangga 10 ke atas. 
  • Dan Angka (%) yang di letakkan di sebelah NILAI JENAMA itu adalah PETUNJUK kepada KENAIKAN NILAI JUALAN daripada Tahun 2010.
  • Dan Angka dalam Kurungan adalah RANKING untuk KEDUDUKAN 100 JENAMA TERKENAL DUNIA untuk Tahun 2011.
RANKING UNTUK JENAMA KENDERAAN 2011
  1. Toyota $24.2b +11% (27)
  2. BMW $22.4b +3%  (30)
  3. Mercedes-Benz    $15.3b +12%  (50)
  4. Honda    $14.2b -1%  (56)
  5. Porsche   $12.4b +3%  (66)
  6. Nissan    $10.1b +17%  (88)
  7. Volkswagen $7.4b +6%  (terkeluar)
  8. Ford   $7.4b +5%   (terkeluar)
  9. Audi   $3.8b +5   (terkeluar)
  10. Lexus  $3.6b  (terkeluar)
PENJELASAN
JENAMA TOYOTA
  • JENAMA TOYOTA telah menduduki JENAMA KERETA yang paling TERATAS dalam RANKING KENDERAAN BERMOTOR DUNIA.
  • Dan TOYOTA telah mendahului BMW dari Syarikat Jerman di dalam KATEGORI ini, dan kedudukan ini telah MELONJAKKAN NAMA TOYOTA sebagai JENAMA KENDERAAN yang PALING BERNILAI untuk Tahun 2011.
  • Dimana pada Tahun 2006 hingga 2007 hanya berjaya menduduki Tangga ke-10 untuk 2 Tahun berturut-turut.
JENAMA BMW
  • JENAMA BMW adalah suatu JENAMA yang sangat terkenal di dalam Dunia PERMOTORAN KENDERAAN, dimana BMW sering di kaitkan dengan MUTU KENDERAAN yang sangat BAIK dan sangat berprestasi tinggi.
  • Kedudukan BMW juga merosot daripada Tangga ke-25 kepada Tangga ke-30 pada Tahun 2011 ini, di sebabkan oleh Penjualan TOYOTA yang Meningkat dengan Pesat di dalam Pasaran Global.
  • Juga PERSAINGAN mengenai Harga Jualan telah menurunkan kedudukan BMW dari Tahun 2010.
JENAMA MERCEDES BENZ
    • JENAMA MERCEDES BENZ adalah salah satu dari 6 JENAMA KENDERAAN yang SENTIASA berada di dalam kedudukan 100 JENAMA TERKENAL DUNIA.
    • Dan untuk Kategori RANKING PERMOTORAN, Mercedes Benz berjaya meningkatkan Kedudukan nya daripada Tangga ke-53 pada Tahun 2010 kepada Tangga ke-50 pada Tahun 2011.
    • Ini di sebabkan oleh PENGELUARAN MODEL-MODEL Terbaru di Seluruh Dunia.
    KEDUDUKAN KESELURUHAN
    • Pada UMUM nya, Syarikat Pembuat Kenderaan daripada NEGARA JEPUN telah berjaya MENDOMINASIKAN RANKING PERMOTORAN pada tahun 2011 ini dengan JENAMA-JENAMA Kenderaan seperti No.1 TOYOTA, No.2 HONDA, No.3 NISSAN dan No.4 LEXUS.
    • Kedua di miliki oleh Syarikat Pembuat Kenderaan dari NEGARA JERMAN yang membariskan JENAMA seperti No.1 BMW, No.2 MERCEDES BENZ, No.3 PORSCHE, No.4 VOLKSWAGEN dan No.5 AUDI.
    • Ketiga di duduki oleh Syarikat Pembuat daripada NEGARA AMERIKA dengan hanya satu JENAMA iaitu FORD.
    APA YANG BOLEH DI PELAJARI
    Didalam INDUSTRI PEMBUATAN KENDERAAN, sesebuah Syarikat PEMBUAT & PENGELUAR KENDERAAN itu harus SENTIASA memperbaharui segala:
    PERTAMA
    • Sentiasa merubah Reka-Bentuk Kenderaan menurut Kehendak PASARAN & PENGGUNA
    • Sentiasa Menambah-Nilai kepada segala Feature di dalam dan di luar Kenderaan bagi Keselesaan Pengguna.
    • Sentiasa Mengekalkan Harga Kompetitif terhadap sesuatu JENAMA di dalam KATEGORI SAINGAN untuk terus KEKAL di hadapan.
    KEDUA
    • Harus sentiasa mengikuti Perkembangan PESAING di dalam setiap PEMBANGUNAN Produk masing-masing.
    • Mendekatkan JARAK PENGELUARAN untuk setiap MODEL TERBARU kedalam PASARAN kerana pada Zaman ini MASA 2 TAHUN telah TERLALU LAMA untuk sesebuah REKA-BENTUK.
    KETIGA
    • Harus ada dan di wujudkan RANGKAIAN PEMASARAN & PENJUALAN yang LUAS di Seluruh Dunia.
    • Dengan PELAN PEMASARAN & PENJUALAN yang AGRESIF sebagai Langkah untuk MENDAHULUI PESAING.
    KEEMPAT
    • PENETAPAN HARGA yang TEPAT menurut KATEGORI KENDERAAN dengan JENAMA PESAING
    • Memberi Tumpuan kepada KEMAMPUAAN PENGGUNA untuk membeli di dalam sesuatu KATEGORI KENDERAAN.
    KELIMA
    • SOKONGAN KEWANGAN kepada Para Pembeli melalui Institusi Perbankkan & Kewangan dengan memberi KEMUDAHAN di dalam Syarat Pembelian & Skim Pembayaran.
    RAHSIA KEJAYAAN SYARIKAT TOYOTA

    • Syarikat PEMBUAT & PENGELUAR TOYOTA ini, selain SENTIASA memperbaharui Reka-Bentuk dan Mutu Kenderaan, Syarikat TOYOTA juga memberi SOKONGAN KEWANGAN melalui BANTUAN KEWANGAN yang di lakukan oleh Syarikat mereka sendiri.
    • Mereka juga memiliki Syarikat KEWANGAN untuk MEMBIAYAI PEMBELIAN Kenderaan yang BERJENAMA TOYOTA di Seluruh Dunia dengan Nama TOYOTA CAPITAL.
    • Dengan STRATEGI tersebut, Syarikat TOYOTA tidak BERGANTUNG HARAP kepada Syarikat Perbankkan KOMERSIAL yang lain untuk membantu Pelanggan MEMBIAYAI setiap Pembelian terhadap JENAMA TOYOTA.
    • Kerana melalui TOYOTA CAPITAL yang bertindak sebagai PEMBIAYA KEWANGAN, Syarikat ini dapat Melonjakkan PENJUALAN KENDERAAN mereka menurut SASARAN.
    • Ini yang TIDAK DI LAKUKAN oleh PARA PESAING.
    SEPINTAS LALU MENGENAI JENAMA PROTON MALAYSIA
    Syarikat PROTON banyak melakukan KEGAGALAN di dalam SEMUA PERKARA yang melibatkan:
    • REKA-BENTUK YANG LAMBAT BERUBAH
    • TIADA TREND PENJENAMAAN MODEL BERTERUSAN
    • MUTU KENDERAAN YANG GAGAL BERSAING
    • CIRI KESELAMATAN YANG KURANG MEMUASKAN
    • HARGA JUALAN TIDAK SETANDING MUTU
    • RANGKAIAN PEMASARAN & PENJUALAN YANG LEMAH
    • SOKONGAN PENJUALAN YANG KURANG BERKESAN
    CUBA PERHATIKAN PADA MODEL-MODEL
    • PERDANA 
    • WAJA 
    • WIRA
    • SAGA 
    • SATRIA
    • SAVVY
    • ARENA
    • INSPIRA 
    • EXORA
    • GEN-2
    • PERSONA
    • SATRIA NEO
    KEBANYAKAN MODEL atau REKA-BENTUK PROTON di ambil dari Model-Model Lama Mitsubishi yang telah di mansuhkan penjualan oleh Syarikat MMC.
    KECUALI Model Gen-2, Persona, Satria NEO, EXORA yang telah KELUAR dari KONSEP DESIGN MITSUBISHI.

    editor

    No comments:

    Post a Comment