Tuesday, January 25, 2011

PENGARUH IKLAN - Post #36

TIPsNIAGA.COM Posting #36


PENGARUH IKLAN  
Apa perlu anda tahu...


Seperti yang saya sebut diposting #35, IKLAN memainkan peranan psikologi untuk mempengaruhi pembaca terhadap sesuatu produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh sesebuah syarikat. Samaada ianya dikeluarkan secara JUJUR ataupun tidak. Ini akan bergantung rapat dengan TUJUAN syarikat-syarikat yeang mengedarkan produk dan perkhidmatan tersebut.






IKLAN
Akan digunakan untuk pelbagai tujuan, bukan sahaja untuk mempromosikan sesuatu produk dan perkhidmatan tetapi ianya juga bertujuan untuk menawarkan jawatan-jawatan kosong, menganjurkan seminar / ceramah, tarikh-tarikh pelancaran sesuatu, acara-acara perayaan dan juga untuk menarik Pelabur-Pelabur yang bermacam-macam kategori.


Post ini saya bukan untuk merungkai kebaikan Iklan untuk si pegiklan tetapi KEBURUKAN untuk si pembaca yang akan tertarik dengan iklan-iklan yang tertentu, dimana dimasa ini telah banyak iklan-iklan untuk menarik minat orang ramai terhadap sesuatu perniagaan yang tidak menepati syarat-syarat undang-undang perniagaan mahupun undang-undang Negara masing-masing.


HARUS diketahui, setiap Produk dan Perkhidmatan yang ditawarkan oleh mana-mana syarikat, pertubuhan dan individu dituju KHAS kepada pembaca yang merupakan golongan SASARAN yang akan dijadikan pembeli, pengguna, pelabur atau penyambung usaha-usaha mereka. TIDAK ADA sesuatu produk dan perkhidmatan yang ditujukan kepada yang BUKAN MANUSIA sekalipun mereka menjual produk makanan dan peralatan untuk binatang!!!..kerana si manusia jugalah yang akan menjadi pembelinya.


Adalah TIDAK TEPAt dan TIDAK MUNASABAH yang mengatakan produk an perkhidmatan mereka tidak perlu "Mencari Orang" atau tidak perlu "Menjual" dan kata-kata seumpama itu, kerana di dalam KONSEP PEMASARAN Produk Dan Perkhidmatan...MANUSIAlah golongan SASAR pengiklan.
Kerana itu, sebagai golongan pembaca yang dijadikan sasaran oleh para pengiklan, kita HARUS TAHU dan FAHAM apakah TUJUAN sesuatu IKLAN itu disiarkan. Apakah MAKSUD disebalik sesuatu Iklan itu.


Iklan daripada syarikat-syarikat JUALAN LANGSUNG (JL)  dan MULTI LEVEL MARKETING (MLM) contohnya, mengeluarkan iklan dengan 2 TUJUAN
1...Untuk menjual produk
2...Untuk menambah Ahli


Kerana sistem JL dan MLM berlandaskan 2 keutamaan tersebut, tanpa Ahli baru mereka tidak dapat MENGHIDUPKAN Hirarki penjualan mereka, dan tanpa Hirarki pendapatan mereka akan TERHENTI begitu sahaja.
Jika produk-produk mereka itu banyak kebaikan dan manfaat maka orang-orang yang menjadi sasaran tidak merasa kerugiannya tetapi jika produk-produk mereka tidak begitu berguna maka akan kerugian mereka yang menganggotainya.


Semua faktor ini harus diambil kira oleh si pengguna, jangan TERPENGARUH tawaran KEWANGAN yang dicadangkan kerana ia berbentuk sementara bagi memanfaatkan sistem menjana kewangan mereka melalui sistem penjanaan berhirarki atau piramid
Melaui kajian diperingkat Antarabangsa, sekitar 80-90% orang-orang yang menjadi ahli-ahli MLM atau JL akan meninggalkan perniagaan itu disebabkan beberapa faktor:-


1...Tidak sesuai dengan kebolehan mereka untuk berinteraksi
2...Tidak mendapat menjana kewangan seperti yang diterangkan
3...Tersepit dengan pekerjaan sepenuh masa
4...Produk-produk yang tidak baik atau tidak mnepati keinginan pengguna
5...Tidak dapat bertahan kerana tidak aktif dan keahlian tamat secara otomatik


Ini adalah sebahagian contoh penyebab ahli-ahli jenis perniagaan ini gagal bertahan, yang bertahan hanya mereka-mereka yang duduk dikedudukan teratas kerana pecahan hirarki bawahan mereka sudah besar dan luas, mereka hanya perlu "mengisi" ruang-ruang yang kosong" sahaja bagi mendapat pendapatan yang berterusan.


IKLAN PELABURAN
Begitu juga dengan iklan-iklan PELABURAN atau PERMAINAN FOREX dan EMAS yang banyak terdapat masa ini, mereka mensasarkan pelabur-pelabur baru bagi menjana pendapatan mereka diperingkat atas atau upline, walaupun mereka tidak bercorak hirarki tetapi mereka bergerak secara mengambil ahli-ahli baru sebagai penggerak pendapatan mereka yang menggerakkan sesuatu pelaburan.
Dan pelaburan jenis-jenis ini selalunya dijalankan melalui ONLINE dan dimiliki oleh syarikat-syarikat luar Negara dan mereka akan bersandar kepada perkataan bahawa mereka menjalankan perniagaan pelaburan secara OFFSHORE dimana segala Permit dan Lesen Perniagaan tidak diperluak dimana-mana Negara luar kawasan mereka...Itu memang benar boleh dilakukan TETAPI setiap Negara seperti Negara Malaysia tidak membenarkan perniagaan-perniagaan yang bercorak Pelaburan dan Forex TANPA mendaftar dan mendapatkan Lesen-Lesen Pelaburan dibawah Akta Peburan Bank Negara Malaysia.


Ini akan menyebabkan setiap UrusNiaga setiap pelaburan dan forex syarikat luar yang dijalankan didalam Negara akan menjadi TIDAK SAH dan kerajaan pada bila-bila masa sahaja dibawah Akta tersebut boleh menyekat, menyita, menahan apa juga akaun-akaun kewangan syarikat-syarikat atau individu yang menyertainya yang menggunakan Bank-bank di Malaysia.
Oleh kerana itu, anda perlu sangat berhati-hati, jika ramai yang mengatakan bahawa perniagaan mereka sudah bertahun-tahun beroperasi di Malaysia tanpa masaalah perundangan, itu menandakan bahawa kegiatan mereka BELUM LAGI dikenakan tindakkan oleh Kerajaan.


KESIMPULAN
Ulasan ini BUKAN bertujuan untuk menyanggah atau menidakkan jenis-jenis perniagaan tersebut tetapi jika anda ingin menjadi seorang PELABUR samaada jenis FOREX, EMAS atau SAHAM, anda perlu melabur di Bursa Saham dan Pusat-Pusat Pelaburan yang berdaftar di Malaysia..Itu lebih selamat dari segi perundangan tetapi perniagaannya tetap memiliki risiko.


Inilah KEKUATAN IKLAN walau dimana juga ianya disiarkan dan tidak mengira apakah bangsa  yang membacanya, kerana IKLAN memiliki suatu "KUASA" untuk mempengaruhi pemikiran dan hati orang ramai.
Jangan mudah terpengaruh, sebagai orang kebanyakan anda perlu mengambil tahu banyak perkara sebelum menceburi diri didalam bidang-bidang yang tidak pernah anda ceburi sebelumnya.


Begitu juga halnya dengan pelbagai Iklan yang menawarkan skim-skim pengedaran terhadap produk-produk kecantikan dan ubat-ubatan untuk kesihatan, banyak yang tidak bertanggungjawap dan tidak jujur.
Dimana pada hari ini sesiapa juga boleh "MEMBELI" sesuatu produk dari syarikat-syarikat PEMBUAT dan menamakan JENAMA atas pilihan anda sendiri. Selepas itu mereka akan mewar-warkan bahawa "Produk" mereka itu adalah "Ciptaan Khusus dan Ekslusif" dari syarikat mereka, walhal mereka hanya "membelinya" secara kontrak yang dibuat oleh pembuat-pembuat yang mahu mencari untung besar.


Perkara ini banyak berlaku di Negara ini sekarang, dan didapati telah banyak syarikat-syarikat yang menggunakan kaedah ini untuk mendapatkan produk tanpa perlu membuat R&D sendiri atau membeli dari firma-firma yang diiktiraf


Ikuti posting selanjutnya...


editor

No comments:

Post a Comment