Friday, March 11, 2011

CASE STUDY #10 - Post #166

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #166


CASE STUDY #10
JENAMA BAHARU FRANCHISE GAGAL


KES ini berbangkit daripada kisah masakini dimana telah banyak berlaku sesuatu JENAMA FRANCHISE yang baharu yang DI FRANCHISE KAN menemui KEGAGALAN di dalam perniagaan FRANCHISEE mereka.
Dimana pada hari ini jika kita lihat akan wujud pelbagai JENAMA TEMPATAN (Locally Brand Franchise) yang di ketengahkan samaada secara PERSENDIRIAN atau pun melalui PERSATUAN FRANCHISE.




MENGAPA KEGAGALAN BERLAKU
Ini akan melibatkan pelbagai SEBAB atau FAKTOR sesebuah FRANCHISEE GAGAL BEROPERASI seperti yang di jangkakan oleh Pihak FRANCHISOR, seperti APAKAH JENIS-JENIS :-
Perniagaan yang di lakukan oleh Franchisor
  • GARIS PANDU didalam PERSEDIAAN PRODUK-  Product Preparation Orientations 
  • GARIS PANDU LATIHAN PEKERJA - Work Force Training
  • GARIS PANDU LATIHAN FRANCHISEE - Operations Manual
DAN HARUS WUJUD
SOKONGAN PENGIKLANAN DI DALAM SEMUA MEDIA INFORMASI UNTUK MENYAMPAIKAN MAKLUMAT KEWUJUDAN SEMUA :-
  • LOKASI SEMUA CAWANGAN FRANCHISEE
  • JENIS-JENIS PRODUK YANG DI TAWARKAN
  • JENIS-JENIS PERKHIDMATAN YANG DI TAWARKAN
  • PROMOSI DEMI PROMOSI PENGGALAKAN JUALAN
DAN HARUS WUJUD
  • MEKANISMA PEMANTAUAN UNTUK MENGUKUR & MENGKAJI DAYS TO DAYS SALES PERFORMANCES DI PIHAK FRANCHISEE.
  • MELAKUKAN TINDAKAN SUSULAN TERHADAP SEGALA PERMASAALAHAN YANG TIMBUL.
JUGA GAGAL KERANA
  • KRITERIA untuk MELULUSKAN PERMOHONAN untuk menjadi FRANCHISEE lebih MENGUTAMAKAN KEDUDUKAN KEWANGAN dan BUKAN MENGUTAMAKAN PENDIDIKAN UNTUK MENGADAPTASI JENIS PERNIAGAAN FRANCHISOR.
SEBAB
  • Pihak FRANCHISOR lebih FOKUS untuk menjayakan PROGRAM PENGEMBANGAN PERNIAGAAN SYARIKAT dengan MEMPERBANYAKKAN CAWANGAN FRANCHISEE dengan TUJUAN menjana pendapatan KESELURUHAN SYARIKAT mereka.
  • Dimana HAL-HAL yang MELIBATKAN hal-hal POPULARITI JENAMA maseh lagi BELUM KUKUH di dalam PASARAN.
  • SETIAP BAKAL FRANCHISEE adalah ORANG BAHARU di dalam Perniagaan FRANCHISOR.
  • Golongan ini HARUS di anggap TIDAK TAHU LANGSUNG berkenaan Perniagaan yang di jalankan oleh FRANCHISOR.
  • KERANA itu Pihak FRANCHISOR harus MELETAKKAN SEGALA PEMBELAJARAN untuk bagaimana menjalankan OPERASI PERNIAGAAN yang berpandukan MODEL PERNIAGAAN yang mereka PERKENALKAN.
  • BUKAN hanya dengan cara "Melepaskan Batuk Di Tangga" atau dengan cara MENCUKUPI SYARAT sebagai FRANCHISOR yang di tetapkan oleh Pihak ROF atau Registry Of Franchise sahaja.

CONTOH
  • JIKA perniagaan yang ingin anda FRANCHISE kan itu melibatkan PENJUALAN MAKANAN SEGERA BERMASAK, maka secara ASAS NYA setiap Bakal Franchisee yang DATANG dari jenis Perniagaan yang lain, akan memerlukan BIMBINGAN YANG MENYELURUH terhadap apa yang BAKAL MEREKA LAKUKAN sebagai FRANCHISEE kepada FRANCHISOR.
  • BEGITU juga hal nya jika Produk yang ingin anda FRANCHISE itu bercorak Produk KESIHATAN maka Bakal Franchisor yang datang dari jenis Perniagaan MAKANAN perlu di AJAR, perlu di ASUH dengan SEMPURNA.
RUMUSAN KES
Oleh yang demikian, Pihak seperti MFA atau Malaysia Franchise Association harus melihat perkara ini dengan lebih serius lagi, pemerhatian harus terlebih dahulu di fokuskan kepada PERSEDIAAN FRANCHISOR didalam ;
  • PENJENAMAAN PRODUK YANG KUKUH - Harus sudah ada kedudukan dalam Pasaran
  • SYARIKAT YANG MATANG - Harus 5 tahun Keatas dengan Track Record yang baik
  • PENYEDIAAN PENGAJARAN & LATIHAN YANG SEMPURNA - untuk Franchisee & Pekerja Mereka
  • SOKONGAN & PEMANTAUAN YANG SEMPURNA - dengan mekanisma yang tepat
  • SOKONGAN PEMASARAN & PENGIKLANAN YANG BERTERUSAN - sebagai langkah menyokong penjualan produk kepada pengguna
RUMUSAN 
Adalah TIDAK ADIL untuk MENYALAHKAN pihak FRANCHISEE jika mereka GAGAL BEROPERASI dengan menggunakan JENAMA FRANCHISOR.
Walau pun STATISTIK mengatakan KEGAGALAN FRANCHISEE kerana KELALAIAN mereka sendiri yang LEMAH di dalam PENGURUSAN & PENTADBIRAN PERNIAGAAN.
KERANA perkara ini BUKAN isu URUS & TADBIR tetapi telah menjadi ISU :-
  • GAGAL MEMANTAU
  • GAGAL MENGKAJI
  • GAGAL MENCEGAH
  • GAGAL MENGESAN
  • GAGAL MENGAMBIL TINDAKAN PEMBETULAN
Dari Pihak FRANCHISOR terhadap FRANCHISEE mereka.


ATTITUDE atau SIKAP
  • ATTITUDE atau SIKAP yang MEMENTINGKAN KEUNTUNGAN SENDIRI harus DI CEGAH daripada berterusan berlaku di dalam AGENDA PENGEMBANGAN PERNIAGAAN yang di gunapakai oleh Pihak FRANCHISOR.
  • Dan Pihak seperti MFA yang mewakili FRANCHISOR harus mula BERFIKIR UNTUK BAGAIMANA MELINDUNGI HAK & KEPENTINGAN FRANCHISEE. 
  • Apakah MEKANISMA yang dapat MEMBANTU FRANCHISEE dari PENGANIAYAAN DALAM PERNIAGAAN.
  • ADAKAH PERLU ADA LAGI SEBUAH PERSATUAN UNTUK FRANCHISEE?...ATAU apa juga yang boleh di fikirkan....
PENDAPAT PAKAR
SAYA JUGA YAKIN PIHAK MFA  & FRANCHISOR AKAN MEMILIKI PELBAGAI JAWAPAN UNTUK MEMPERTAHANKAN SEGALA USAHA YANG MEREKA JALANKAN TETAPI ITU BUKAN CARA PENYELESAIAN YANG HARUS DI LAKUKAN OLEH SEBUAH PERSATUAN YANG MENGGALAKKAN PERNIAGAAN FRANCHISE.

SEBUAH JENTERA KHAS PERLU DI WUJUDKAN UNTUK MEMANTAU GERAK KERJA YANG DI LAKUKAN OLEH SEMUA FRANCHISOR YANG BERDAFTAR DENGAN MFA.

LANGKAH INI AKAN MENANAMKAN SIKAP BERSUNGGUH-SUNGGUH DI PIHAK FRANCHISOR UNTUK BENAR-BENAR MEMBANTU FRANCHISEE MEREKA DALAM SEMUA HAL.

HARUS DI INGAT BAHAWA MENJADI TANGGUNGJAWAP PIHAK FRANCHISOR UNTUK MELAKUKAN PEMASARAN PRODUK MELALUI PELBAGAI PENGIKLANAN.

DAN TANGGUNGJAWAP FRANCHISEE ADALAH MENJUAL PRODUK YANG DI FRANCHISEKAN BERDASARKAN KONTRAK PERJANJIAN.


editor

2 comments:

  1. Saya bersetuju dengan apa yang Dr Soul ketengahkan. Saya sendiri mengalami masalah yang sama sebagai franchisee, di mana franchisor tersangat aggressive untuk menambah bilangan franchisee, seolah2 quantity is better than quality. Mereka seakan2 mahukan keuntunguan yang cepat kerana mereka tidak menanggung kerugian di atas pelaburan franchisee. Saya cuba untuk ketengahkan isu ini kepada PNS semasa sesi training mereka tetapi telah ditembak oleh seorang senior manager mereka. Kerana PNS juga ada target kewangan. Akhirnya yang tanggung rugi adalah peniaga bumiputera yang baru nak berkecimpung dalam perniagaan. Kebanyakan mereka tidak berpeluang untuk berniaga lagi kerana simpanan mereka sudah dihabiskan di dalam perniagaan, tajaan kerajaan Malaysia, yang gagal.

    ReplyDelete
  2. Terima Kaseh Encik FIKRI kerana berkongsi pengalaman di sini, saya mengalu-alukan semua PENDAPAT, SARANAN, LAPORAN, SANGGAHAN untuk kebaikan semua.

    Sebagai Editor saya cuba mengenengahkan KISAH-KISAH BENAR yang berlaku di dalam DUNIA PERNIAGAAN untuk di jadikan TAULADAN kepada semua.

    Terima Kaseh
    Dr Soul

    ReplyDelete