Friday, March 18, 2011

PENGURUSAN #11 - Post #179

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #179


PENGURUSAN #11
PENGURUSAN PERKHIDMATAN PELANGGAN
SIAPA ITU PELANGGAN?


PENGURUSAN PERKHIDMATAN PELANGGAN tersangat LUAS DEFINASI nya dan ia meliputi pelbagai LAPISAN SEKTOR & SEKMEN di dalam DUNIA PERNIAGAAN.
MENGABAIKAN PENGURUSAN PERKHIDMATAN PELANGGAN akan memberikan IMPAK yang BURUK terhadap sesuatu ORGANISASI dan PERNIAGAAN.


SIAPA YANG DI KATAKAN PELANGGAN?
PELANGGAN adalah ORANG-ORANG yang ;-
  • GOLONGAN PEMBELI & PENGGUNA terhadap Produk & Perkhidmatan yang anda tawarkan
  • Dengan MEMBERIKAN SOKONGAN terhadap Produk & Perkhidmatan yang anda tawarkan.
  • Dengan MEMBERIKAN SAMBUTAN terhadap apa juga produk yang anda Keluarkan dan Pasarkan dengan MEMBELI dan MENGGUNAKAN nya
KATEGORI PELANGGAN
Ada banyak KATEGORI PELANGGAN di dalam semua Sektor & Sekmen Perniagaan seperti yang berikut :
SYARIKAT PEMBELI PRODUK - PENGEDAR / PEMBORONG / PERUNCIT
  • Iaitu Golongan SOKONGAN yang menjalankan Perniagaan dengan MEMBELI & MENJUAL PRODUK atau PERKHIDMATAN Orang lain sebagai ORANG TENGAH atau MIDDLE BUSINESSMEN.
  • Golongan ini akan menjadi PELANGGAN kepada Syarikat yang MENGILANG atau yang MEMBUAT atau daripada PENGEDAR / PEMBORONG sesuatu produk & Perkhidmatan.
  • Setiap daripada mereka ini di kategorikan sebagai PELANGGAN terhadap PENIAGA yang berada di atas mereka.
PEKERJA TERHADAP MAJIKAN
  • SETIAP PEKERJA yang bekerja dengan sesuatu MAJIKAN di klasifikasikan sebagai PEMBERI KHIDMAT.
  • Dan MAJIKAN di anggap sebagai PELANGGAN yang menggunakan KHIDMAT PEKERJA
  • Dimana setiap PEKERJA MENJUAL segala KEMAHIRAN & KEPAKARAN mereka kepada MAJIKAN untuk menjalankan sesuatu pekerjaan dengan KADAR UPAH yang di persetujui bersama.
  • Kerana itu selalu di katakan "BOSS IS ALWAYS RIGHT", di sebabkan mereka adalah PELANGGAN
SYARIKAT PERNIAGAAN TERHADAP PENGGUNA
  • Setiap Syarikat Perniagaan yang mengeluarkan sesuatu Produk dan Perkhidmatan pula di anggap sebagai PEMBERI KHIDMAT kepada PENGGUNA
  • Dan PENGGUNA ini di takrifkan sebagai PELANGGAN
  • Sebab itu juga PELANGGAN di katakan "Customer Is Always Right"
PERSATUAN PERNIAGAAN TERHADAP AHLI
  • Setiap AHLI PERSATUAN adalah PELANGGAN kepada PIHAK BERKUASA PERSATUAN.
  • Kerana itu Pihak BERKUASA PERSATUAN harus MENGUTAMAKAN PARA AHLI sebagaimana PENTING NYA PELANGGAN.
  • Ini di sebabkan PARA AHLI yang MEMBERI HAK kepada PIHAK YANG BERKUASA untuk BERKUASA atas KEPERCAYAAN & KEYAKINAN AHLI.
  • Para AHLI yang sebagai PELANGGAN, segala HAK & KEBAJIKAN mereka harus di utamakan dan di jaga dengan sempurna.
PEMERINTAH KEPADA RAKYAT
  • PEMERINTAH yang BERKUASA di dalam sesebuah NEGARA juga adalah PEMBERI KHIDMAT kepada RAKYAT.
  • Dan RAKYAT di takrifkan sebagai PELANGGAN
  • Kerana itu RAKYAT yang sebagai PELANGGAN harus DI UTAMAKAN & DI DAHULUKAN daripada KEPENTINGAN PARTI dan PERIBADI seseorang PEMIMPIN.
PEMBERI KHIDMAT PROFESIONAL
  • DOKTOR
  • PEGUAM
  • ARKITEK
  • JURUTERA
  • SAINTIS
  • GURU / PENSYARAH / PROFESSOR
  • ADALAH PEMBERI KHIDMAT KEPAKARAN & KEMAHIRAN MEREKA KEPADA ORANG YANG MEMERLUKAN
  • DAN ORANG yang memerlukan & yang menggunakan khidmat mereka itu adalah PELANGGAN
RUMUSAN
  • OLEH kerana itu, setiap INDIVIDU adalah PELANGGAN dan PEMBERI KHIDMAT kepada INDIVIDU yang lain. Di mana dalam SATU MASA mereka memiliki DUA (2) FUNGSI tersebut.
  • Dan JIKA semua ORANG dapat MEMAHAMI ISTILAH PELANGGAN dan PEMBERI KHIDMAT ini dengan JELAS, maka tidak akan wujud masaalah di dalam SISTEM PENGURUSAN PERKHIDMATAN PELANGGAN.
  • HANYA Orang-Orang yang FAHAM mengenai ILMU ini akan dapat menangani SEGALA HAL yang bersangkutan dengan PELANGGAN yang banyak KATEGORI nya ini.
editor

No comments:

Post a Comment