Tuesday, March 22, 2011

PENGURUSAN #13 - Post #181

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #181


PENGURUSAN #13
PEMILIHAN SISTEM PEMASARAN
SISTEM MLM


Ramai PENGUSAHA yang bertaraf SME memilih SISTEM PEMASARAN MLM sebagai ALAT untuk memasarkan produk mereka di pasaran tempatan tanpa melakukan penelitian terhadap IMPLIKASI & RISIKO yang akan di hadapi jika SISTEM MLM tersebut di guna-pakai.


Kerana SISTEM PEMASARAN & PENJUALAN yang paling EFEKTIF dan EFISYEN bukan Sistem MLM atau Multi Level Marketing bagi sesuatu produk. 
Ini di sebabkan oleh STRUKTUR di dalam MLM itu bukan SISTEM YANG TERBAIK untuk di guna-pakai bagi PENJUALAN sesuatu PRODUK.


MEMERLUKAN KAJIAN
Sebelum membuat sebarang keputusan untuk menggunakan sesuatu SISTEM PEMASARAN & PENJUALAN yang samaada secara SISTEM KONVENSIONAL atau SISTEM NETWORKING yang berasaskan MLM, seseorang PENGUSAHA itu harus membuat KAJIAN YANG TERPERINCI terhadap :
  • KEBERKESANAN kepada JUALAN
  • KESESUAIAN PRODUK
  • KESESUAIAN HARGA
  • TEMPUH KEMUNCAK JUALAN
  • TEMPUH PENURUNAN JUALAN
  • KESAN POSITIF JANGKAN PENDEK & PANJANG
  • KESAN NEGATIF JANGKA PENDEK & PANJANG
  • KESAN PENERIMAAN & SAMBUTAN ORANG RAMAI
  • KESAN KEPERCAYAAN & KEYAKINAN ORANG RAMAI
  • IMPLIKASI PENETAPAN HARGA YANG TINGGI
  • KESESUAIAN DENGAN VISI & MISI SYARIKAT
  • FAKTOR UNTUNG & RUGI
  • FAKTOR SOKONGAN AHLI
  • KESEMUA ini harus di buat PERBANDINGAN dengan PENGGUNAAN SISTEM KONVENSIONAL dan di cari FORMULA yang TERBAIK secara JANGKAMASA PANJANG.
MLM DI MALAYSIA ATAU NEGARA ISLAM
SISTEM NETWORKING MLM sebenarnya TIDAK SESUAI di amalkan di dalam NEGARA yang MENGAMALKAN ISLAM jika :
  • UNSUR IMBUHAN yang di beri kepada AHLI PEMASARAN yang juga AHLI SYARIKAT terlalu tinggi yang menyebabkan HARGA JUALAN PRODUK menjadi MAHAL.
  • TIDAK WUJUD sesuatu KEPERLUAN YANG MUNASABAH untuk meletakkan HARGA JUALAN TINGGI terhadap sesuatu PRODUK yang di jual atas LANDASAN FISABILILLAH atau MEMBERI PERTOLONGAN KERANA ALLAH kepada PENGGUNA.
SEBAB NYA
  • MATLAMAT SYARIKAT bertujuan menggunakan SISTEM MLM hanya UNTUK CEPAT KAYA melalui PENJUALAN YANG TERKAWAL di kalangan AHLI.
  • TUJUAN ini TIDAK MENEPATI SHARIAH ISLAM dan TIDAK BOLEH mengatakan FATWA ULAMA mengenai MLM ITU HALAL dan BOLEH DI GUNA PAKAI.
  • PENETAPAN HARGA pada Produk sudah wujud UNSUR RIBA' atau NILAI YANG BERLEBIHAN DARI YANG SEHARUS NYA.
  • SISTEM MLM juga HANYA MEMIHAK KEPENTINGAN nya kearah SYARIKAT dan BUKAN KEPADA PENGGUNA dan AHLI, dimana SETIAP JUALAN dari mana-mana AHLI walau tercorot di bawah sekali pun AKAN MEMBERI KEUNTUNGAN BERSIH KEPADA SYARIKAT, LEBIH-LEBIH lagi jika menggunakan KAEDAH PAIRING. Keuntungan untuk Syarikat SUDAH TERJAMIN.
KESAN PSIKOLOGI
  • JIKA SISTEM MLM ini di guna-pakai oleh Syarikat-Syarikat yang MENGAMALKAN ISLAM dan MENSASARKAN GOLONGAN & PENGGUNA ISLAM, maka dalam jangka masa panjang perniagaan mereka AKAN MENURUN di sebabkan KESEDARAN UMAT ISLAM di dalam UNSUR SUBAHAT mengamalkan RIBA' yang secara TIDAK LANGSUNG.
  • Dan STRATEGI menetapkan SASARAN kepada UMAT ISLAM sahaja tidak akan dapat membuat perniagaan sesebuah Syarikat itu BERSAING DI PERINGKAT GLOBAL yang BERBILANG AGAMA & BANGSA MANUSIA. (Sudah di kupas melalui post yang lalu - semak semula)
  • Juga kerana NAMA BURUK di dalam SISTEM MLM yang banyak berlaku pelbagai PENYELEWENGAN & PENIPUAN akan menjejaskan KEMAJUAN sesebuah Syarikat itu untuk berkembang pesat jika mengamalkan Sistem MLM.
JIKA MAHU MENGGUNAKAN SISTEM MLM
Jika Syarikat-Syarikat dari PENGUSAHA ISLAM mahu menggunakan SISTEM MLM kerana kebaikan nya yang dapat menarik RAMAI AHLI di sebabkan PULANGAN atau IMBUHAN yang LUMAYAN, maka PENGUSAHA ISLAM HARUS MELAKAR SEMULA :-
  • RANGKA PEMBAYARAN IMBUHAN
  • RANGKA BILANGAN TINGKAT KEAHLIAN
  • RANGKA IMBUHAN TAMBAHAN
  • RANGKA HARGA JUALAN
YANG SESUAI & MENURUT SHARIAH ISLAM DAN WUJUDKAN MODEL MLM 100% ISLAM YANG BEBAS UNSUR RIBA' DAN SEBARANG UNSUR KEKABURAN PENDAPATAN DI DALAM URUS NIAGA.

PENDAPAT PAKAR
  • Sebagai orang yang pernah terlibat dalam MELAKAR SISTEM MLM di awal 80an untuk di guna pakai oleh Syarikat-Syarikat di NEGARA ASIA, saya menyarankan agar SISTEM MLM ini harus DI GUBAL SEMULA untuk di sesuaikan dengan SHARIAH ISLAM.
  • Sebagaimana berlaku terhadap INSURAN NYAWA KONVENSIONAL pada awal ianya di perkenalkan kepada UMAT ISLAM tetapi di tolak oleh mereka.
  • Pada ketika itu saya telah mengusulkan agar INSURAN KONVENSIONAL DI GUBAL SEMULA agar bersesuaian dengan SHARIAH ISLAM supaya UMAT ISLAM akan dapat menggunakannya TANPA ada UNSUR YANG BERTENTANGAN DENGAN SHARIAH. Dan akhirnya USUL tersebut di bahas dan di bincangkan dan akhirnya suatu PENDEKATAN ISLAM dapat di wujudkan atas NAMA TAKAFUL. (kes ini berlaku di Negara SINGAPURA)
  • Kini SISTEM PERBANKKAN juga telah menggunakan pendekatan yang SELARAS dengan SHARIAH ISLAM dan semua ini mendatangkan KEBAIKAN untuk semua Golongan PENGUSAHA & PENGGUNA.
RUMUSAN
SISTEM MLM, sebenarnya MLM hanya suatu SISTEM PENJUALAN dan ia boleh DI GUBAL & DI ROMBAK untuk mengikut KESESUAIAN. jadi tidak wujud masaalah untuk menggubal Sistem MLM untuk menepati SHARIAH ISLAM.
Yang perlu ada di dalam PENGGUBALAN SISTEM MLM ialah :
  1. PIHAK PENGUSAHA
  2. PIHAK PENIAGA
  3. PIHAK PENGGUNA
  4. PIHAK KERAJAAN - KEMENTERIAN YANG BERTANGGUNGJAWAP
  5. MAJLIS FATWA NEGERI / NEGARA
  6. PAKAR EKONOMI
  7. PAKAR AGAMA - KESELURUHAN / AM (Golongan TAUHID & TASSAWUF)
  8. PAKAR SHARIAH - GOLONGAN FIQAH / HUKUM
MEREKA HARUS DUDUK SEMEJA DAN MEMBINCANGKAN SEMUA PERKARA DI DALAM SISTEM MLM YANG SEDIA ADA DAN MENCARI HURAIAN UNTUK MEMBENTUK MLM 100% ISLAM.
JIKA INI DAPAT DI LAKUKAN MAKA TIDAK AKAN WUJUD LAGI SEBARANG KEKELIRUAN DI DALAM URUS NIAGA SISTEM MLM.


NOTA:-
JIKA SISTEM MLM 100% ISLAM DAPAT DI BINA, IA HARUS DI BUAT KE DALAM BENTUK SOFTWARE UNTUK DI JUAL KEPADA SEMUA PENIAGA YANG INGIN MENGGUNAKAN SISTEM 100% MLM ISLAM.
DENGAN CARA INI SISTEM MLM 100% ISLAM YANG DI IKTIRAF OLEH ISLAM DAPAT DI GUNA PAKAI OLEH SEMUA GOLONGAN SECARA SERAGAM DAN TIDAK BERBEZA PELAKSANAAN NYA KELAK.

editor

No comments:

Post a Comment