Friday, March 11, 2011

CASE STUDY #11 - Post #167

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #167


CASE STUDY #11
PERBEZAAN PENIAGA DENGAN USAHAWAN


Ini bukan suatu KES BERAT untuk di pelajari TETAPI ia merupakan SUATU KEMESTIAN kepada SEMUA ORANG bagi MEMAHAMI apakah perbezaan maksud di antara perkataan PENIAGA dan USAHAWAN.


Kerana melalui PEMAHAMAN mengenai penggunaan perkataan tersebut akan dapat MEMBANTU seseorang itu untuk MELAKAR SESUATU KEPERLUAN yang di TUJUKAN kepada DUA GOLONGAN ini.


DALAM ILMU PERNIAGAAN
PENIAGA MERUJUK KEPADA
Seseorang yang menjalankan sesuatu perniagaan yang di lakukan secara TERUS kepada PELANGGAN atau PENGGUNA, seperti semua :-
  • Warung
  • Gerai
  • Kiosk
  • Kedai
  • Mini / Super / Hyper / Mega Markets
Dalam menjual segala KEPERLUAN PELANGGAN / PENGGUNA melalui PROSES JUAL & BELI secara BERSEMUKA.
Mereka yang BERJUALAN seperti ini lah yang DI KATAKAN sebagai seorang PENIAGA, dimana mereka dalam golongan ini TIDAK MEMERLUKAN apa juga :
  • FAKTA
  • DATA
  • FAKTOR
  • RAMALAN
  • UNJURAN
KERANA cara mereka melaksanakan OPERASI PERNIAGAAN adalah secara TERUS MENERUS di TEMPAT atau LOKASI PILIHAN mereka yang telah di TETAPKAN DARI AWAL.


MODUS OPERANDI MEREKA
  • BUKA & TUTUP  KEDAI pada WAKTU yang di tetapkan
  • MENYEDIAKAN APA YANG PELANGGAN MAHU
  • MENJUAL APA-APA YANG PELANGGAN SUKA
  • Oleh kerana itu Golongan yang di katakan sebagai PENIAGA ini tidak memerlukan pelbagai FAKTA / DATA / FAKTOR / RAMALAN / UNJURAN di dalam kerja-kerja harian mereka.
  • Mereka HANYA bersandarkan kepada KEHENDAK PENGGUNA dalam keadaan SEMASA.
  • PERNIAGAAN Golongan ini ada yang bersaiz KECIL dan ada juga yang bersaiz BESAR tetapi menggunakan KONSEP NIAGA yang SAMA.
USAHAWAN MERUJUK KEPADA
Seseorang yang menjalankan Usaha Niaga dengan MEMBUAT SESUATU YANG MEREKA FIKIRKAN AKAN BERGUNA KEPADA PENGGUNA dalam bentuk PERDAGANGAN.

Mereka akan cuba MEMBUAT / MEREKA-CIPTA dari masa kesemasa.
Mereka akan membuka KILANG PEMBUATAN untuk menghasilkan produk-Produk yang mereka CIPTA.

Mereka akan melakar segala JENTERA PEMASARAN & PENJUALAN untuk menyampaikan HASIL BUATAN mereka kepada PENGGUNA
Mereka samaada akan membuka RANGKAIAN KEDAI sendiri atau menjual kepada PENGEDAR-PENGEDAR yang di lantik untuk JUALAN.

UNTUK melakukan semua perkara ini, Golongan USAHAWAN memerlukan PELBAGAI :
  • FAKTA
  • DATA
  • FAKTOR
  • RAMALAN
  • UNJURAN
Dengan TUJUAN memberikan mereka ILHAM untuk bagaimana MENGHASILKAN SESUATU dan MENDAPAT SAMBUTAN yang hangat dari PENGGUNA di dalam PROSES PENJUALAN mereka.
TANPA segala FAKTA / DATA / FAKTOR / RAMALAN / UNJURAN, mereka seperti "PATAH KAKI"  untuk menjalankan perniagaan.

KAEDAH seperti ini juga di guna-pakai oleh USAHAWAN KORPORAT samaada di JABATAN SWASTA mahupun KERAJAAN.

MODUS OPERANDI MEREKA
SEBELUM melakukan sesuatu, mereka akan mengumpul secara FAKTA / DATA / FAKTOR untuk membolehkan mereka membuat RAMALAN samaada apa yang ingin mereka lakukan itu boleh BERJAYA atau pun GAGAL.

Jika melalui PROSES RAMALAN menjangkakan bahawa sesuatu yang ingin mereka lakukan itu menampakkan RAMALAN BAIK serta POSITIF, baharu lah mereka akan melakukan UNJURAN JUALAN daripada FAKTA & DATA yang mereka perolehi.

INI LAH PERBEZAAN di antara PENIAGA dengan USAHAWAN

PENDAPAT PAKAR
JIKA ANDA mewakili sesuatu :-
  • PERSATUAN PERNIAGAAN
  • DEWAN PERNIAGAAN
  • KOOPERASI PERNIAGAAN
  • YAYASAN PERNIAGAAN
  • KEMENTERIAN / EXCO / AGENSI / BIRO HAL EHWAL PERNIAGAAN
  • PERBANKKAN
  • INSURAN / TAKAFUL
ANDA HARUS FAHAM DUA MAKSUD PERKATAAN TERSEBUT DENGAN JELAS, KERANA DENGAN KEFAHAMAN YANG JELAS MENGENAI :
  • SIAPA MEREKA
  • APA MEREKA LAKUKAN
  • BAGAIMANA MEREKA BERNIAGA
  • APA TUJUAN MEREKA BERNIAGA
  • APA TUJUAN SASAR MEREKA
  • APA YANG MEREKA MAHU
  • APA YANG MEREKA LAKARKAN
  • BAGAIMANA MEREKA BEROPERASI
  • ANDA AKAN MUDAH UNTUK MENGENAL PASTI APAKAH JENIS-JENIS BANTUAN YANG BOLEH DI SALURKAN KEPADA KEDUA-DUA GOLONGAN INI TANPA PERCANGGAHAN DAN TANPA SILAP TAFSIRAN.

ITU BERMAKNA, SETIAP JENIS BANTUAN AKAN DI BERIKAN KEPADA GOLONGAN YANG TEPAT SERTA BERTEPATAN DENGAN SI PENERIMA.

KEBAIKAN DARIPADA PEMAHAMAN INI IALAH ANDA AKAN DAPAT MENGURANGKAN GEJALA ATAU RISIKO KEGAGALAN DI DALAM PERLAKSANAAN BANTUAN DAN OPERASI PERNIAGAAN MEREKA.

editor

No comments:

Post a Comment