Monday, March 21, 2011

PENGURUSAN #12 - Post #180

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #180


PENGURUSAN #12
PENGURUSAN SISTEM PERNIAGAAN


PENGURUSAN SISTEM PERNIAGAAN di anggap penting di dalam sesebuah Organisasi Perniagaan kerana  dengan penggunaan SISTEM yang TEPAT & BETUL sahaja akan dapat menjayakan sesuatu kelancaran PEMASARAN & PENJUALAN PRODUK kepada Golongan Sasaran iaitu PENGGUNA & PEMBELI.
SISTEM 
  • Yang di huraikan pada posting kali ini merujuk kepada SISTEM PEMASARAN & PENJUALAN yang harus di guna-pakai oleh sesebuah Operasi Perniagaan yang bermula daripada Syarikat PEMBUAT sesuatu Produk & Pekhidmatan.
  • Di mana melalui pemilihan Sistem yang tepat serta betul maka Produk & Perkhidmatan yang di sasarkan kepada Golongan Pengguna dapat di gerakkan menurut PERANCANGAN & STRATEGY yang betul.
  • Harus di fahami bahawa sesuatu SISTEM PEMASARAN & PENJUALAN PRODUK itu, walau bagaimana CANGGIH pun akan GAGAL berfungsi JIKA sesuatu PRODUK atau PERKHIDMATAN tidak BERSESUAIAN dengan Sistem yang di gunakan.
CONTOH
SISTEM MLM
Bukan semua Produk SESUAI untuk di jual menggunakan SISTEM MLM ini kerana FAKTOR PRODUK yang di masukkan ke dalam Sistem MLM belum tentu TERJAMIN KEBERKESANAN JUALAN di sebabkan sesuatu Produk itu TIDAK :-
  • MENEPATI KEHENDAK PEMBELI SECARA MENYELURUH
  • MENEPATI KEPERLUAN PENGGUNA SECARA AM
  • MENEPATI SEKMEN GOLONGAN SASAR
  • MENEPATI SEKMEN PENGGUNA
Oleh kerana itu kita dapat lihat ada banyak Syarikat yang menggunakan SISTEM MLM yang GAGAL BERTAHAN serta TIDAK POPULAR di kalangan Orang Ramai di sebabkan oleh PRODUK yang di tawarkan bersifat :-

  • TERPENCIL KEGUNAAN NYA
  • HANYA DI PERLUKAN OLEH GOLONGAN YANG TERTENTU
  • TIDAK SESUAI UNTUK SEMUA BANGSA MANUSIA
  • TIDAK MENEPATI PIAWAIAN ANTARABANGSA & NEGARA
PENGUSAHA yang bijak akan meletakkan PRODUK seperti ini sebagai PRODUK SAMPINGAN di antara pelbagai Produk yang di perkenalkan untuk mengelakkan KERUGIAN JANGKA MASA PANJANG.
SEBAB-SEBAB tersebut juga BANYAK PRODUK tidak sesuai di jual menggunakan SISTEM MLM kerana TIDAK DAPAT memberikan PULANGAN untuk semua AHLI seperti JANJI di dalam SISTEM MLM. 
Jika wujud syarikat yang menjual Produk Yang TERPENCIL KEGUNAAN nya, mereka adalah golongan Pengusaha yang MEMBUAT PRODUK TERSEBUT
BUKAN dari Syarikat PEMASARAN.

PELBAGAI SISTEM PEMASARAN & PENJUALAN
Di dalam Sistem Pemasaran & Penjualan secara AM nya akan bermula daripada :-
  1. MANUFACTURER - PENGILANG
  2. DISTRIBUTOR - PENGEDAR
  3. SOLE DISTRIBUTOR - PENGEDAR TUNGGAL
  4. AUTHORIZED DEALER & STOCKIST - (maksud yang sama)
  5. RETAILER - PERUNCIT
  6. SELLERPENJUAL
PENJELASAN MAKSUD
1...MANUFACTURER 
  • Syarikat yang MENGHASILKAN sesuatu PRODUK atau PERKHIDMATAN  dengan membuka KILANG PEMBUATAN
2...SOLE DISTRIBUTOR
  • Syarikat yang DI LANTIK oleh Pihak MANUFACTURER untuk MEMASARKAN PRODUK keluaran mereka secara Eklusif bergantung kepada KEMAMPUAN, Negeri atau Negara.
  • Syarikat DISTRIBUTOR ini boleh di lantik dari DALAM atau LUAR NEGARA PEMBUAT
3...DISTRIBUTOR 
  • Syarikat yang DI LANTIK oleh Syarikat PEMBUAT atau oleh Syarikat yang MENGUASAI HAK MENJUAL iaitu SOLE DISTRIBUTOR di dalam Negeri & Negara masing-masing.
4...AUTHORIZED DEALER & STOCKIST
  • Syarikat atau AGEN-AGEN Perseorangan yang DI LANTIK secara EXCLUSIVE oleh Syarikat PEMBUAT atau SOLE DISTRIBUTOR atau DISTRIBUTOR Daerah, Negeri & Negara
5...RETAILER
  • PENJUAL RUNCIT yang DI LANTIK oleh Syarikat PEMBUAT atau SOLE DISTRIBUTOR, DISTRIBUTOR atau  DEALER / STOCKIST.
6...SELLER

  • PENJUAL RUNCIT atau lebih di kenali sebagai SALESMAN yang DI LANTIK oleh Syarikat-Syarikat PEMBUAT atau SOLE DISTRIBUTOR atau DISTRIBUTOR atau DEALER/STOCKIST atau RETAILER.
  • Mereka dalam golongan ini lebih kepada jualan DIRECT SELLING - JUALAN LANGSUNG kepada PENGGUNA / PEMBELI.
HURAIAN LANJUT
PENGGUNAAN NAMA PENGEDAR seperti di atas ini telah berubah dan di ubah oleh kebanyakan PAKAR STRATEGI supaya FUNGSI dan NAMA Syarikat tersebut nampak lebih PROFESIONAL dan sesuai dengan kemajuan Dunia hari ini.
Kerana itu kita dapat melihat & mendengar banyak SYARIKAT yang bertaraf SOLE DISTRIBUTOR dan DISTRIBUTOR kini di berfungsi sebagai :-
  • ONLINE MARKETING
  • OFFLINE MARKETING
  • OUTBOUND MARKETING
  • INBOUND MARKETING
  • NEWSLETTER MARKETING
  • ARTICLE MARKETING
  • TRADE SHOW MARKETING
  • SEARCH MARKETING
  • DIRECT MARKETING
  • NICHE MARKETING
  • DRIP MARKETING
  • SOCIAL MEDIA MARKETING
  • REFERRAL MARKETING
  • GUERRILLA MARKETING
  • PROMOTIONAL MARKETING
  • AFFILIATE MARKETING
  • VIRAL MARKETING'
  • B2B MARKETING
  • B2C MARKETING
  • MOBILE MARKETING
  • REVERSE MARKETING
  • TELEMARKETING
  • DIRECT MAIL MARKETING
  • DATABASE MARKETING
  • PERSONALIZED MARKETING
TETAPI maseh berlandaskan FORMAT ASAL sebagai SYARIKAT PEMASARAN YANG DI LANTIK oleh SYARIKAT PEMBUAT PRODUK & PERKHIDMATAN.
HANYA KAEDAH atau STRATEGI PENJUALAN nya sahaja di UBAH SUAI mengikut kemajuan TEKNOLOGI & IT masakini.

MULTI LEVEL MARKETING
Maseh DUDUK dan BERADA di TARAF SOLE DISTRIBUTOR atau DISTRIBUTOR tetapi menggunakan KAEDAH JUALAN secara :-
  • BERTINGKAT 
  • TERKAWAL DALAM LINGKUNGAN KEAHLIAN
  • HARGA YANG MELEBIHI PARAS HARGA PERNIAGAAN KONVENSIONAL
  • MENGGUNAKAN 100% SISTEM KIRAAN BERKOMPUTER
  • 100% PEMASARAN ONLINE
  • DENGAN STRATEGI "WORDS OF MOUTH MARKETING"
editor

No comments:

Post a Comment