Thursday, March 24, 2011

BUSINESS TERMS #3 - Post #185

TIPsNIAGA.COM - Chapter Two -Post #185


BUSINESS TERMS #3
MEMAHAMI TERMA PERNIAGAAN


RANGKAIAN TERMA PEMASARAN

  1. ONLINE MARKETING
  2. OFFLINE MARKETING
  3. OUTBOUND MARKETING
  4. INBOUND MARKETING
  5. NEWSLETTER MARKETING
  6. ARTICLE MARKETING
  7. TRADE SHOW MARKETING
  8. SEARCH MARKETING
  9. DIRECT MARKETING
  10. NICHE MARKETING
  11. DRIP MARKETING
  12. SOCIAL MEDIA MARKETING
  13. REFERRAL MARKETING
  14. GUERRILLA MARKETING
  15. PROMOTIONAL MARKETING
  16. AFFILIATE MARKETING
  17. VIRAL MARKETING
  18. B2B MARKETING
  19. B2C MARKETING
  20. MOBILE MARKETING
  21. REVERSE MARKETING
  22. TELEMARKETING
  23. DIRECT MAIL MARKETING
  24. DATABASE MARKETING
  25. PERSONALIZED MARKETING
1...ONLINE MARKETING
  • Pemasaran online juga di sebut sebagai pemasaran Internet, itu merangkumi pelbagai bentuk pemasaran seperti iklan video, pemasaran enjin carian dan pemasaran e-mel. 
  • Ini adalah sebalik dari pemasaran offline, dan juga dapat kategori  Pemasaran Digital. 
  • Pemasaran online memerlukan pendekatan yang baik di bidang Design, Pengembangan dan Iklan.
  • Sesebuah syarikat dengan rancangan menyeluruh melakukan pemasaran laman web akan lebih berjaya daripada syarikat yang tidak menggunakan kaedah ini 
2...OFFLINE MARKETING
  • Pemasaran Offline, adalah sebalik daripada Pemasaran Online, termasuk segala bentuk pemasaran yang tidak di lakukan di Internet. 
  • Contoh Pemasaran Offline yang mengiklan di akhbar dan di televisyen. 
  • Dalam dunia pemasaran ketika ini, syarikat mencari cara untuk meningkatkan kempen Pemasaran Offline mereka dengan secara Online mereka, ini akan membuat mereka saling melengkapi.
3...OUTBOUND MARKETING
  • Apabila anda memikirkan Pemasaran, pelbagai idea Pemasaran akan datang dengan sebahagian besar Pemasaran Keluar atau Outbound (juga disebut pemasaran tradisional). 
  • Pada kenyataannya, sebahagian besar syarikat ketika ini menggunakan pelbagai jenis Pemasaran Outbound untuk mendekati pelanggan berpotensi mereka. 
  • Pemasaran Outbound merangkumi segala usaha pemasaran yang di ambil untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan kepada seseorang yang tidak mencari produk atau perkhidmatan. 
  • Seperti contoh, lawatan tanpa temu-janji, menghantar newsletter, billboard, dan iklan banner di laman web yang berbeza.
4...INBOUND MARKETING
  • Pemasaran Inbound lebih tertumpu kepada memiliki syarikat / kedai yang bertempat dan yang di cari oleh pelanggan.
  • Hal penting untuk di ingat di sini adalah bahawa seseorang bermula dengan ingin / perlu membeli produk atau perkhidmatan, mereka pergi keluar untuk mencarinya. Ketika mereka mencari bahawa produk / perkhidmatan pada enjin carian, enjin carian akan memaparkan laman hasil keputusan pemasaran inbound. 
  • Dengan menggunakan iklan berbayar, pemasaran inbound adalah sangat optimum dengan search engine (SEO) sebahagian daripada pemasaran web.
5...NEWSLETTER MARKETING 
  • Pemasaran Newsletter dan Pemasaran email lihat sebagai cara mempromosikan syarikat anda melalui e-mail
  • Biasanya, syarikat menggunakan pemasaran newsletter akan mempunyai sekumpulan kenalan yang bekerja menghantar newsletter mengandungi beberapa maklumat menarik kepada kenalan masing-masing
  • Kejayaan pemasaran newsletter bergantung pada menarik perhatian, menulis kandungan yang baik dan mencapai sejumlah besar pelanggan berpotensi.
6...ARTICLE MARKETING
  • Perniagaan akan menggunakan penulisan artikel yang berkaitan dengan industri mereka dan menyebarkan secara online dan offline. 
  • Artikel-artikel bebas akan memberitahu masyarakat tentang sebuah topik yang penting dan melatakkan syarikat yang menulis itu kredibiliti yang lebih di pasaran. 
  • Organisasi juga boleh memasukkan maklumat kenalan perniagaan mereka dalam artikel tersebut, yang membolehkan mereka untuk mendapatkan pelanggan baru.
7...TRADE SHOW MARKETING 
  • Syarikat yang ingin mencapai sejumlah besar pelanggan berpotensi dapat menyertai dalam pameran perdagangan umum atau peribadi. 
  • Menunjukkan Pameran Perdagangan dan bentuk-bentuk pemasaran acara / event sering membuat pelaburan yang besar untuk menyertainya, tetapi pameran dagang membolehkan syarikat untuk menunjukkan produk baru dan memeriksa dan mengikuti apa yang terjadi dalam industri.
8...SEARCH MARKETING 
  • Search Engine Marketing (SEM) adalah cara di mana syarikat mempromosikan perniagaan mereka melalui penempatan yang dibayar di search engine seperti Google.
  • Meningkatkan hasil pencarian website yang mengandungi maklumat syarikat dengan cara membayar untuk mengiklan di dalam mana-mana search engine.
9...DIRECT MARKETING 
  • Tujuan utama Pemasaran / Jualan Langsung adalah untuk menghantar mesej terus kepada pelanggan, tanpa perlu menggunakan pihak ketiga. 
  • Contoh Pemasaran / Jualan Langsung termasuk pemasaran mail, telemarketing dan direct selling. 
  • Pemasaran / Jualan Langsung adalah lebih baik kerana hasilnya boleh di ukur dengan mudah, pemasar memberikan pemahaman yang lebih baik dari kejayaan kempen tersebut.
10...NICHE MARKETING
  • Ketika sebuah produk atau perkhidmatan tidak mudah diberikan kepada suatu bahagian tertentu di pasaran, syarikat boleh memfokuskan usaha mereka pada NICHE untuk mengatasi keperluan yang masa ini tidak di sentuh oleh pasaran. 
  • Pemasaran di sasarkan ini berjaya kerana Peniaga telah mengenalpasti suatu keperluan yang tidak di selesaikan oleh pembekal utama yang lain. 
  • Ia bermanfaat bagi syarikat untuk fokus pada niche bukannya cuba untuk bersaing di pasaran yang lebih besar.
11...DRIP MARKETING 
  • Pemasaran Drip (Mengalir) adalah tindakan menghantar e-mel di sasarkan & di jadualkan yang semuanya terancang untuk tujuan tertentu penukaran pelanggan. 
  • Pengirim menggunakan perisian Email Marketing yang membolehkan mereka untuk setup email pada satu masa dan membiarkan mereka "mengalir" dari masa ke masa. 
  • Hal ini kadang-kadang termasuk panggilan telefon untuk check-in pada pelanggan sepanjang jalan.
12...SOCIAL MEDIA MARKETING
  • Pemasaran Rangkaian Sosial dan kempen Media Sosial menyediakan saluran ke pasaran produk atau perkhidmatan di Internet melalui rangkaian sosial yang berbeza.
  • Syarikat boleh menggunakan kenalan untuk pemasaran mereka, perkhidmatan pelanggan dan jualan. 
  • Cara yang paling umum dan berjaya dalam pemasaran media sosial yang ditemui di laman seperti Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube dan bahkan blog syarikat.
13...REFERRAL MARKETING 
  • Salah satu jenis Pemasaran yang kurang strategik, pemasaran referal bergantung pada pelanggan syarikat untuk merujuk pelanggan-pelanggan baru untuk syarikat tersebut.
  • Dalam lain perkataan ia di kenali sebagai Pemasaran dari Mulut Ke Mulut, ini adalah cara yang lebih spontan menerima perniagaan baru, dan tidak boleh di percayai kerana hasilnya tidak selalunya dapat di duga. 
  • Namun, dari Pemasaran mulut ke mulut masih menjadi bahagian kuat dari usaha syarikat untuk membawa perniagaan baru, terutama di komuniti media sosial di mana komunikasi perjalanan secara bebas.
14...GUERILLA MARKETING 
  • Dengan anggaran yang lebih kecil, Pemasaran Gerila membuat splash dengan menggunakan tenaga, masa dan pendekatan yang tidak biasa untuk menarik perhatian pelanggan. 
  • Pemasaran yang tidak konvensional yang terlibat cuba untuk mendapatkan sesuatu yang paling kecil, dan membuat peringatan yang kukuh dalam fikiran / ingatan pelanggan.
15...PROMOTION MARKETING 
  • Pemasaran Promosi adalah bentuk umum dari strategi pemasaran yang di gunakan syarikat untuk memotivasi pelanggan untuk membuat keputusan dan membeli produk mereka. 
  • Ada sejumlah cara bahawa perniagaan akan mempromosikan produk atau perkhidmatan, termasuk mengadakan Peraduan untuk memenangi hadiah, menawarkan kupon untuk membeli produk yang di diskaun, dan mempunyai sampel produk sehingga orang dapat melihat sebelum mereka membeli.
16...AFFILIATE MARKETING
  • Pemasaran Gabungan kemungkinan besar melibatkan empat kumpulan berbeza yang menyumbang pada usaha pemasaran. 
  • Merchant adalah syarikat yang menghasilkan dan menjual produk, Rangkaian adalah outlet yang digunakan untuk mempromosikan link Affiliate, 
  • Pemilik atau Pemilik Gabungan adalah orang yang memiliki website dengan iklan sekutu dan tentu saja pelanggan membuat pembelian 
  • Link Gabungan boleh di dapati pada semua jenis website, dan mereka di gunakan untuk mengarahkan lalu lintas ke halaman luar.
17...VIRAL MARKETING 
  • Jenis Pemasaran Menyebarkan Mesej dari seorang pemasar yang menyebar dengan cepat melalui pelbagai rangkaian sosial untuk meningkatkan brand awareness. 
  • Nama Marketing virus berasal dari penyebaran virus secara cepat pada umumnya. 
  • Biasanya, kempen pemasaran viral tidak akan di gunakan ketika usaha pemasaran yang lain di lakukan, tetapi jika syarikat  memiliki sesuatu idea yang baik untuk viral marketing untuk mencapai sasaran yang tepat, itu akan menjadi sangat berjaya dalam masa yang singkat.
18...B2B MARKETING
  • Setiap jenis usaha, jenis organisasi, individu, kerajaan atau agensi lain dalam pasaran kepada perniagaan yang terlibat untuk pemasaran perniagaan. 
  • Kerana Pemasaran B2B melibatkan syarikat cuba untuk menjual jumlah Mass Product anatara satu sama lain,  hubungan yang lebih peribadi yang perlu di bina antara Peniaga.
  • Jika syarikat anda menjual kepada perniagaan lain, usaha pemasaran anda kemungkinan besar akan lebih langsung.
19...B2C MARKETING
  • Perniagaan berbentuk kempen Pemasaran Pelanggan dengan cuba untuk mencapai kategori orang yang akan cenderung membeli produk atau perkhidmatan mereka. 
  • Usaha pemasaran syarikat memusat lebih luas daripada B2B, yang berfokus pada syarikat tertentu.pemasaran B2C dapat melibatkan teknik pemasaran yang berbeza seperti pemasaran pintu ke pintu, promosi pemasaran, pemasaran akhbar, pemasaran televisyen dan pemasaran radio. 
  • Dalam dunia pemasaran saat ini, B2C Internet marketing menjadi lebih penting untuk menjangkau pelanggan.
20...MOBILE MARKETING 
  • Seiring dengan Pemasaran Internet, pemasaran telefon adalah sebahagian daripada kumpulan terbaru dari kegiatan pemasaran. 
  • Syarikat telah melakukan percubaan dengan cara-cara tertentu untuk mencapai pelanggan melalui telefon mereka, terutama dengan munculnya Apple iphone. 
  • Beberapa cara untuk pemasaran sesuatu produk atau perkhidmatan melalui telefon SMS termasuk pemasaran, pemasaran dalam game, pemasaran banner pada laman web yang berbeza dan pemasaran berasaskan lokasi.
21...REVERSE MARKETING 
  • Bentuk pemasaran adalah sama dengan pemasaran inbound
  • Tujuan Pemasaran Reverse adalah pasaran produk dengan cara yang akan menyebabkan pelanggan untuk mencari syarikat melakukan pemasaran. 
  • Pemasaran Reverse boleh dilakukan melalui saranan seperti televisyen, cetak dan pemasaran Internet. 
  • Jika sebuah syarikat mempunyai produk yang menyelesaikan masalah di pasaran, mereka akan lebih berjaya menggunakan Pemasaran Reverse kerana mereka akan mencari produk tersebut.
22...TELEMARKETING
  • Suatu bentuk Pemasaran Langsung, telemarketing fokus pada mencapai pelanggan melalui telefon. 
  • Sebahagian besar daripada kita tahu hal telemarketing adalah panggilan pemasaran yang di lakukan tanpa pemberitahuan, yang tidak popular dan telah menyebabkan undang-undang di ciptakan menentangnya. 
  • Namun, telemarketing boleh berkesan jika orang yang tepat tiba di telefon pada waktu yang tepat.
23...DIRECT MAIL MARKETING 
  • Kebanyakan orang menerima jumlah besar bahan pemasaran dalam surat, yang dianggap Marketing Direct Mail. 
  • Syarikat akan menghantar surat kertas dengan promosi atau maklumat lain ke senarai alamat, biasanya di kawasan-kawasan geografi yang sama. 
  • Bentuk pemasaran juga di sebut junk mail, kerana pelanggan menerima surat ini tidak mengharapkannya dan biasanya tidak mahu membukanya.
24...DATABASE MARKETING 
  • Database Marketing ini serupa dengan jenis pemasaran langsung, tetapi fokus kepada analisis data. 
  • Syarikat cuba untuk menyempitkan usaha pemasaran mereka kepada kumpulan orang tertentu, dan mereka menggunakan pemasaran database untuk menganalisis statistik seperti nama, alamat, atau sejarah jualan, dalam rangka untuk mencipta model yang paling tepat yang mungkin.
25...PERSONALIZED MARKETING  
  • Tujuan Pemasaran Personal adalah untuk mencipta tawaran unik untuk setiap pelanggan. Bentuk pemasaran tidak bekerja bagi setiap syarikat, namun orang-orang tertentu dapat memanfaatkan produk mereka yang unik dan demografi pelanggan untuk pasaran untuk individu. 
  • Dengan Internet menjadi tempat yang lebih popular untuk pemasaran, syarikat mendapati bahawa pemasaran peribadi adalah afektif dalam kes-kes dimana mereka dapat mengesan kepentingan tertentu pelanggan dan menghantar mereka lebih banyak maklumat untuk mendapat cadangan 
  • Senarai ini akan memberi anda idea yang baik kepada syarikat melalui cara yang berbeza dapat memasarkan sendiri ke pelanggan atau syarikat lain, 
  • Tidak peduli jenis pemasaran yang ingin anda gunakan untuk syarikat anda, Design & Promosikan boleh membantu anda penyelidikan dan melaksanakan kempen pemasaran yang akan membolehkan syarikat anda untuk memenangi perhatian pelanggan terus hasil carian enjin. 
editor

No comments:

Post a Comment