Friday, April 08, 2011

REVIEW #6 : SIKAP PENGURUSAN YANG BURUK - Post #196

TIPsNIAGA.COM - Business review - Post #196


REVIEW #6 : SIKAP PENGURUSAN YANG BURUK - Post #196


APA YANG DI KATAKAN PENGURUSAN YANG BURUK
Ini adalah beberapa Gaya Pengurusan yang Buruk yang mungkin terjadi atau harus di elakkan penggunaan nya dengan sedaya yang mungkin.


ANTARA FAKTOR PENYEBAB


Pengunaan Bahasa dan Jargon
  • Apabila setiap Buku Teknik Pengurusan baru yang diterbitkan, akan muncul kata-kata perniagaan yang baru dan setiap orang akan cuba untuk mempelajarinya
  • Bahasa baru Pengurusan dengan Bahasa Pergaulan di dalam pejabat dan seharusnya boleh diterima oleh semua orang. 
  • Ini mungkin kedengaran canggih atau terkini tetapi penggunaan bahasa yang baharu belum tentu ia dapat di fahami oleh semua pekerja dan mungkin mereka menganggap anda sebagai ganjil
Beberapa contoh Bahasa Pengurusan ----> Maksud nya
  • "Buy-in" -----> Setuju Pada
  • "Dial-in" -----> Di Sertakan
  • "Drill down" -----> Penyelidikan
  • "Face Time" -----> Bersemuka
  • "Hard Stop."  -----> Perbincangan berakhir pada (waktu tertentu)
  • "Ping" atau "Reach out" -----> Hantar mesej pada seseorang atau hubungi
  • "Push Back" -----> Ketidak-sepakatan
  • "Put it in parking lot"  -----> Bincangkan Kemudian.
  • "Root Cause" -----> Siapa atau apa yang bertanggung jawab untuk masalah?
  • "Value Added" -----> Apakah membuat kemajuan atau wang?
  • "We're in fishbowl" -----> Kita diawasi oleh pihak pengurusan.
  • Ada banyak, banyak frasa pengurusan yang lebih baru digunakan.
  • Pekerja lebih suka mendengar anda bercakap dalam bahasa sederhana atau dalam istilah yang berkaitan dengan pekerjaan mereka atau industri. Itu saja.
Pilih Kasih
  • Tentu, pengurusan boleh mengatakan bahawa tidak akan ada "Pilih Kasih", termasuk ahli keluarga atau kawan di dalam organisasi. 
  • Tapi, itu yang selalu jelas ada beberapa Pilih Kasih di lakukan.
  • Yang dipilih akan mendapatkan faedah tambahan dan projek kelihatan lebih baik dan lebih.
  • Mereka mungkin mendapatkan kenaikan gaji terbaik, walaupun jika mereka bukan pekerja yang terbaik.
  • Pihak Pengurusan jarang  "menegur sapa" mereka-mereka yang kurang di gemari. 
  • Pekerja tidak pernah dibenarkan untuk bertanya persoalan kejadian Pilih Kasih, tanpa tindakkan susulan.
  • "Wak ikut perintah kami, kami tidak menurut kehendak anda" atau "Lakukan saja apa yang kami katakan." Merupakan strategi pengurusan yang buruk.
  • Pengurusan di katakan  gagal ketika mereka menolak untuk mendengar orang-orang pendapat, pengalaman dan pengetahuan tentang topik yang baru bagi organisasi. 
  • Pekerja berasal dari berbagai latar belakang ada kemungkinan seorang pekerja yang mungkin pernah mengalami masalah tertentu dan serupa di masa lalu di sebuah syarikat  atau dalam situasi yang sama dan cuba memberitahu anda tetapi tidak di layan.
  • Jika pengurusan gagal untuk mendengar, mereka akanpergi ke jalan yang salah dan membuang banyak masa dan wang.
Menguruskan Projek bukan Orang
  • Dalam Dunia Perniagaan yang sempurna, ketika seorang Pengarah memberikan sebuah projek kepada Pengurus Jabatan ia hanya untuk menguruskan projek dan bukan orang. 
  • Kakitangan yang profesional dan terlatih akan tahu bagaimana untuk melakukan tugas mereka seperti yang di kehendaki dengan penuh tanggungjawap dan jangan terlalu memberikan ulasan kerja yang tidak munasabah.
  • Mereka akan mula bertanya kepada Pihak Atasan atau rakan sekerja jika menemui sesuatu masaalah yang rumit.
  • Kerana itu jawatan Pengurus memiliki Jadual Kerja dan Matlamat yang harus di kerjakan dengan tepat tetapi bukan untuk fungsi pengurusan mikro pekerja
Pengurusan Mikro
  • Jika anda memberikan sesuatu Tugas dan Tanggungjawap anda kepada seseorang Pengurus bawahan untuk di kerjakan, anda kan menemui dua jenis permasaalahan.
  • Pertama : Mungkin Pengurus yang ingin di berikan tugas dan tanggungjawap tersebut kurang anda percayai tetapi anda perlu bertanya secara jujur kesediaan mereka untuk melakukan nya. itu akan menunjukkan keyakinan mereka terhadap tugas. jadi jangan memperkecilkan sesiapa.
  • Kedua : Selalunya Pihak Pengurusan tidak mempunyai kerja-kerja yang khusus kerana semua pekerjaan di agihkan dan kerana ini mereka akan kelihatan "tidak ada kerja", jadi jangan mundar mandir di hadapan pekerja yang sedang melakukan pekerjaan yang anda berikan kepada mereka, kerana ini akan mengakibatkan mereka gelisah dan sukar memberi tumpuan pada kerja.
Kesalahan ketika bermuzakarah
  • Ketika melakukan Perbincangan atau Muzakarah di dalam syarikat untuk membincangkan sesuatu hal yang berkaitan dengan kemajuan dan kemunduran syarikat, SERING bagi Pihak Pihak Pengurusan tidak memanggil semua pekerja bagi meminta pendapat masing-masing.
  • Pihak Pengurusan lebih gemar untuk memanggil pekerja-pekerja yang mereka sukai atau yang terpilih sahaja, ini akan menyebabkan sesuatu PENDAPAT itu tidak menyeluruh
  • Juga akan menyebabkan pekerja-pekerja yang tidak di panggil itu merasa TERPINGGIR atau tidak penting di dalam syarikat. 
  • Ini akan mendorong mereka untuk tidak bersungguh-sungguh melakukan tugas dan tanggungjawap.
Berbohong kepada Pekerja
  • Berbohong kepada pekerja bersifat mengakis. Jika mereka mengetahui bahawa anda berbohong kepada mereka, mereka mungkin membalas tindakan itu. Jadi, kepercayaan ini hancur.
  • Lebih baik untuk memberitahu mereka jawapan yang benar, seperti "Kami tidak dapat berkongsi maklumat dengan anda (atau kakitangan)" atau "Saya tidak tahu jawapan atas pertanyaan anda" (hanya jika anda benar-benar tidak tahu jawapannya) 
  • Kadang-kadang lebih baik untuk mengatakan apa-apa daripada berbohong kepada pekerja anda.
  • Pekerja lebih suka mendengar kebenaran, tidak peduli seberapa buruk pun sesuatu berita.
  • Ketika mereka mengetahui kebenaran, mereka dapat menghadapi situasi yang jauh lebih baik dan tidak berfikir yang lebih negatif.
  • Jika mereka dibohongi, mereka tidak akan pernah percaya anda lagi. 
  • Jadi, jangan berharap untuk memiliki pekerja setia jika anda seorang pemimpin yang tidak jujur.
Pertemuan Rahsia
  • Semua orang tahu bahawa beberapa maklumat syarikat harus dirahsiakan dan hanya diketahui oleh beberapa orang. 
  • Jika maklumat sesuatu Pertemuan Rahsia yang sensitif bocor, itu boleh bererti bencana bagi syarikat.
  • Apabila sesuatu Pertemuan Rahsia antara majikan dengan seseorang pekerja terbongkar, anda perlu menyediakan jawapan yang munasabah seperti Pertemuan Rahsia itu di lakukan untuk hal-hal Disiplin dan Etika pekerjaan.
Tinjauan / Maklum Balas
  • Jika Syarikat anda melakukan TINJAUAN dengan mengharapkan Maklum Balas daripada pekerja melalui kemudahan IT, seharusnya semua maklumat yang di berikan itu adalah bertaraf RAHSIA.
  • tetapi banyak Syarikat dapat mengenal pasti siapa Pekerja yang menghantar sesuatu pendapat atau Komen dengan menjejaki IP Address Internet mereka untuk tujuan yang kurang baik..Ini juga kesalahan bagi pihak majikan
Pengurusan Anggaran Bajet yang salah
  • Jika Syarikat anda memotong segala peruntukkan untuk semua pekerja seperti kemudahan umum, gaji, elaun-elaun tertentu, pembelian kemudahan pekerja kerana untuk mengurangkan Perbelanjaan syarikat...
  • Tidak akan ada pekerja yang akan faham tindakkan anda itu.
  • Tetapi jika Kesalahan Pengurusan Bajet kerana kesalahan anda sendiri.
  • Pihak pekerja akan melihat anda sebagai majikan yang kurang cekap dan keyakinan mereka terhadap syarikat anda akan pudar.
Pimpinan Kuku Besi 
  • Kepimpinan secara Kuku Besi adalah corak pengurusan yang paling di takuti oleh semua pekerja.
  • Jika anda mempamerkan kepimpinan kuku besi dan tidak bertimbang rasa, akan ramai pekerja yang anda akan berhentikan kerana tidak akan seorang pun yang anda rasakan layak untuk bekerja untuk anda.
  • Jika anda mengamalkan corak kepimpinan dan pengurusan seperti ini, anda akan kehilangan sokongan daripada pekerja dan sukar untuk mendapatkan apa juga pendapat dan saranan untuk kebaikan syarikat anda.
  • Mereka juga tidak akan berdikari di dalam menjalankan tugas kerana takut di marahi
Beberapa akhir kata ...
  • Pengurusan harus mengenal pasti alasan untuk kegagalan di mana Pihak Pengurusan harus menentukan sama ada proses tersebut (bahan, rekabentuk, peralatan, dll) atau orang-orang (sakit terlatih, lelah, bosan,, dll) adalah penyebab dari masalah sebelum membuat sebarang penghakiman.
  • Seorang pengurus harus percaya dan mendengar kepada pekerja dalam organisasi kerana Mereka adalah orang-orang yang melakukan kerja-kerja anda setiap hari.
  • Kepimpinan bukanlah tentang mengenai kawalan. 
  • Kepimpinan adalah tentang Kepercayaan dan Rasa HormatSeharusnya melayan pekerja dengan rasa hormat. 
  • Jika organisasi percaya dan menghormati Pengurus-Pengurus bawahan sebagai pemimpin, Pihak pengurusan atasan akan mendapat kerjasama dan sokongan mereka. 
  • Gaya Pengurusan yang buruk harus dielakkan jika syarikat ingin mempertahankan semangat kerja yang tinggi dan perniagaan yang berjaya.
editor

No comments:

Post a Comment