Tuesday, April 19, 2011

REVIEW #15 : SENI MENDENGAR UNTUK PERNIAGAAN - Post #205

TIPsNIAGA.COM - Business Review - Post #205


SENI MENDENGAR UNTUK PERNIAGAAN
ATAU THE ARTS OF LISTENING


APAKAH YANG DI KATAKAN SENI MENDENGAR DAN KEBAIKANNYA KEPADA PERNIAGAAN ANDA


DEFINASI
THE ARTS OF LISTENING IN BUSINESS
  • Seni Mendengar Adalah Sifat yang memberi perhatian terhadap apa yang di perkatakan oleh Orang lain terhadap apa yang anda perniagakan dari sudut yang positive, adalah suatu perkara penting di dalam operasi perniagaan anda.
  • Dimana, Orang Ramai akan memperkatakan sesuatu yang BURUK atau yang BAIK terhadap Produk atau Perkhidmatan yang anda berikan.
  • Peniaga dan Usahawan yang tidak memberi perhatian kepada perkara ini akan mengalami pelbagai MASAALAH yang berkaitan dengan KEHENDAK & KEPERLUAN Orang Ramai. 
SENI MENDENGAR
  • Memberi Perhatian terhadap apa juga reaksi atau tindak-balas daripada Pelanggan dan Orang Ramai terhadap produk dan perkhidmatan yang anda tawarkan kepada mereka.
  • Dimana Perhatian akan di juruskan kepada HAL-HAL dari segi KEBURUKAN dan juga KEBAIKAN yang di perkatakan.
  • Dan setiap Maklum-Balas tersebut sentiasa di kumpul untuk di buat analisa secara membina bagi menjaga kepentingan Perniagaan yang di jalankan.
  • Dimana semua maklum-balas yang di terima di analisa untuk mencari Cara-Cara Penyelesaian.
ANALISA MAKLUM BALAS
  • Penganalisaan yang di lakukan harus menjurus pula kepada mencari Cara Penyelesaian bagi Memperbaiki sesuatu Kepincangan, Keburukan, Kekurangan sesuatu Produk dan Perkhidmatan yang di lakukan.
  • Dimana setiap Maklum Balas itu di lakukan dengan Cermat dan Teratur bagi MENENTUKAN jenis-jenis Permasaalahan yang wujud sehinggan boleh menjejaskan perniagaan.
  • Penganalisaan ini juga harus di lakukan dengan penuh Keikhlasan untuk menghapuskan sesuatu Unsur yang Kurang Baik kepada keadaan yang Lebih Baik demi kepentingan Pengguna dan Pelanggan.
  • Kerana di dalam diri seseorang Pelanggan itu akan wujud Perasaan yang berbeza-beza di dalam menentukan sesuatu yang di takrifkan sebagai Buruk atau Baik.
CONTOH-CONTOH

Coca-Cola
  • Mengambil contoh Jenama Coca-Cola, Rasa minuman ini yang di jual di Amerika Syarikat dengan Rasa minuman yang sama yang di jual di Negara-Negara Asia adalah berlainan, dimana Rasa minuman tersebut yang di jual di sini adalah lebih manis.
  • Ini adalah kerana orang-Orang Asia gemar minuman yang agak manis berbanding dengan penduduk Amerika.
  • Ini menunjukkan Pihak Syarikat yang mengeluarkan minuman tersebut amat peka terhadap Aduan Pengguna dan mereka sentiasa melakukan sesuatu agar minat orang ramai terhadap minuman keluaran mereka tidak akan terjejas.
  • Kerana kepekaan Syarikat Coca-Cola terhadap perasaan Pengguna, mereka berjaya mengungguli TOP 10 Global Brand Ranking bagi Jenama yang paling laris di Dunia di dalam kategori minuman.
McDonalds
  • Syarikat McDonalds juga mengungguli TOP 10 Global Brand di dalam kategori QSR (Quick Restaurant Service) kerana MAKANAN yang di sediakan untuk pelanggan MENEPATI PIAWAIAN yang mementingkan Nutrients yang tinggi.
  • Mereka sangat di minati di seluruh Dunia kerana berjaya memanfaatkan ADUAN PELANGGAN untuk bagaimana menyediakan Makanan yang SIHAT.
BMW
  • BMW merupakan Pembuat Kereta yang bertaraf Dunia dan sangat di minati oleh semua Peminat Kereta yang mengkhususkan kepada Kehebatan dan Ketahanan Enjin untuk kenderaan di dalam Kategori Sederhana Besar dan Executive.
  • Dimana Syarikat ini melakukan pelbagai TAMBAH-NILAI (value added) terhadap kenderaan keluaran mereka berdasarkan ADUAN PENGGUNA yang mereka kumpul di sepanjang masa.
  • Dengan cara ini mereka dapat MENGENAL-PASTI apakah yang di inginkan oleh Pengguna dan apakah yang mereka harus lakukan kepada keluaran seterusnya.
  • Kerana itu Syarikat pengeluar kenderaan Jenama BMW ini maseh dapat bertahan hingga ke hari ini dan terus relevan dengan kehendak pengguna.
  • Begitu juga dengan Pengeluar-Pengeluar kenderaan hebat yang lain seperti TOYOTA, HONDA, MITSUBISHI, MERCEDES, FERRARI, AUDI, FORD dan yang lain-lain yang maseh dapat bertahan hingga ke hari ini.
ULASAN
  • Oleh kerana itu, setiap ADUAN, MAKLUM-BALAS, SARANAN atau apa juga yang di perkatakan oleh Pihak Pelanggan terhadap Produk dan Perkhidmatan Syarikat anda, anda perlu memberikan PERHATIAN yang secukupnya.
  • Kerana dengan tidak memberi perhatian terhadap sesuatu ADUAN PELANGGAN, anda mungkin akan KEHILANGAN pelanggan dari masa ke semasa.
  • Dimana Pihak Pelanggan merasakan bahawa anda tidak MENDENGAR APA YANG MEREKA MAHUKAN dan MAKLUM BALAS mereka anda tidak pedulikan.
  • Perkara ini berlaku di dalam setiap PERNIAGAAN yang dijalankan, samaada yang berskala kecil mahupun yang berskala besar, atau yang berniaga di tepi-tepi jalan mahupun yang berniaga di dalam Hotel 7 bintang akan tetap MENERIMA beberapa ADUAN daripada Pelanggan.
NASIHAT
Oleh yang demikian, setiap ADUAN PELANGGAN harus di anggap sebagai ALAT untuk MEMBANTU Perniagaan untuk TERUS MAJU dan JANGAN DI ANGGAP dari sudut yang NEGATIF.

editor

No comments:

Post a Comment