Tuesday, May 03, 2011

REVIEW #35 : KONFLIK ANTARA MAJIKAN & PEKERJA - Post #225

TIPsNIAGA.COM - Business Review - Post #225


KONFLIK ANTARA MAJIKAN & PEKERJA
APA YANG SELALU DI PERTIKAIKAN


KONFLIK 
  • Antara MAJIKAN dengan PEKERJA akan sentiasa WUJUD di dalam apa juga Jenis Syarikat yang berskalan kecil mahupun yang berskala besar.
  • KONFLIK yang Wujud itu pula jika tidak ti tangani dengan CERMAT maka ia akan membawa KEMUSNAHAN kepada PERNIAGAAN yang di usahakan, kerana sebab itu KONFLIK seharus nya di beri PERHATIAN yang KHUSUS untuk mengelakkan menjadi GANGGUAN kepada kelancaran sesuatu perniagaan.
KONFLIK BERPUNCA DARI BERLAINAN MATLAMAT


MATLAMAT MAJIKAN
MAJIKAN meletakkan MATLAMAT untuk menubuhkan sebuah Perniagaan yang boleh:-
  • MENJANA KEUNTUNGAN dari APA yang mereka USAHAKAN
  • MENJANA PELUANG PEKERJAAN kepada Masyarakat
  • MEMBANTU KERAJAAN untuk MENGURANGKAN PENGANGGURAN
KETIGA-TIGA MATLAMAT ini di jadikan sebagai SATU MISI oleh Para MAJIKAN, dimana mereka HARUS melaksanakan nya menurut SISTEM PERUNDANGAN yang di sediakan oleh sesuatu KERAJAAN.

MATLAMAT PEKERJA
Golongan PEKERJA pula meletakkan MATLAMAT untuk Bekerja di dalam sesebuah Syarikat yang:
  • MANTAP serta KUKUH
  • PERNIAGAAN yang Berterusan
  • GAJI yang SETIMPAL
  • PENGHORMATAN & PENGHARGAAN dari Sumbangan yang di berikan
  • KEADILAN terhadap segala HAK sebagai PEKERJA
  • Dan INGIN MENYUMBANG kepada MAJIKAN dengan IDEA & SARANAN MEMBINA
DI MANA WUJUD NYA KONFLIK TERSEBUT
KONFLIK akan WUJUD di dalam suasana atau keadaan dimana jika sesebuah Syarikat TIDAK MEMATUHI dan TIDAK MENYEDIAKAN segala HAL & KEMUDAHAN ASAS PEKERJA yang di AKTA KAN melalui AKTA BURUH atau EMPLOYMENT ACT seperti:-
  • PENETAPAN GAJI yang tidak SETIMPAL untuk sesuatu JAWATAN
  • PENETAPAN TUGAS & TANGGUNG JAWAP yang TIDAK JELAS
  • PENETAPAN MASA BEKERJA yang BERLEBIHAN
  • PENETAPAN MASA REHAT yang TIDAK ADIL
  • PENETAPAN FAEDAH BEKERJA yang tidak MEMATUHI UNDANG-UNDANG
  • PENETAPAN FAEDAH BEKERJA yang DI KURANGKAN atau DI TIADAKAN
  • PENETAPAN KENAIKAN GAJI & PANGKAT yang TIDAK ADIL
  • PENETAPAN PEMBAYARAN GAJI pada TARIKH yang TIDAK TETAP
  • PENETAPAN POLISI SYARIKAT yang TIDAK MUNASABAH
  • PENETAPAN SASARAN & MATLAMAT SYARIKAT yang MUSTAHIL
Dimana jika sesuatu PENETAPAN itu di wujudkan HANYA BERTUJUAN untuk MEMIHAK dan MENGUNTUNGKAN Pihak Syarikat sahaja.
Dan MAJIKAN yang Bertanggung Jawap sememangnya SENGAJA untuk MENGENEPIKAN HAK-HAK PEKERJA kerana ingin meraih KEUNTUNGAN yang lebih besar.

SIAPA YANG MEWUJUDKAN KONFLIK
  • Secara LOGIK nya Pihak MAJIKAN yang JAHIL mengenai TUGAS dan TANGGUNG JAWAP mereka sebagai MAJIKAN adalah Pihak yang MEWUJUDKAN KONFLIK seperti ini dan BUKAN nya Pihak PEKERJA.
  • Dimana ketika MELAKAR & MERANCANG Penubuhan Syarikat, mereka TIDAK mengambil TAHU mengenai TUGAS & TANGGUNG JAWAP mereka terhadap PEKERJA
  • Mereka dari Golongan ini GAGAL untuk MENELITI dan MENGKAJI segala PERATURAN & UNDANG-UNDANG yang melibatkan PEKERJA.
  • Dan TIDAK BERUSAHA untuk Mencari dan Mempelajari MAKLUMAT PENTING tersebut daripada BUKU PERUNDANGAN atau dari KONSULTAN yang BERTAULIAH.
APA YANG SEHARUS NYA MAJIKAN LAKUKAN
YANG PALING ASAS
  • SEHARUSNYA di Peringkat PERMULAAN lagi setiap MAJIKAN harus MENGKAJI segala PERKARA & KEPERLUAN yang harus di sediakan untuk PEKERJA.
  • CARI & KUMPUL segala MAKLUMAT PENTING yang boleh MENGUNDANG KONFLIK dan Cari Cara PENYELESAIAN sebelum sesuatu KONFLIK itu berlaku.
  • PASTIKAN segala SYARAT yang DI TETAPKAN oleh UNDANG-UNDANG untuk Para PEKERJA di patuhi, sekurang-kurang nya yang PALING MINIMA.
  • Dan yang lebih PENTING ialah TIDAK BOLEH MENGANGGAP para PEKERJA itu sebagai HAMBA kepada Syarikat
YANG KEDUA IALAH
  • Jika sesuatu OPERASI PERNIAGAAN telah berjalan dengan baik di peringkat Permulaan dan secara tiba-tiba suatu KONFLIK wujud di antara MAJIKAN dengan PEKERJA, Pihak MAJIKAN harus MENGAMBIL INISIATIF dan SEGERA mengambil JALAN PENYELESAIAN tanpa perlu DI DESAK oleh Para Pekerja.
  • Langkah MENYEGERAKAN Jalan Penyelesaian ini BERTUJUAN untuk MENGURANGKAN segala RISIKO KERUGIAN dari Segi Masa dan Wang Syarikat untuk Perkara-Perkara yang tidak perlu seperti KELAMBATAN dan PENURUNAN Keupayaan Pengeluaran di sebabkan KONFLIK tidak di tangani segera.
  • Gunakan segala KEBIJAKSANAAN untuk BERUNDING dan MEMUJUK para PEKERJA di dalam mencari suatu TITIK PERSETUJUAN BERSAMA.
JIKA KONFLIK TIDAK DAPAT DI SELESAIKAN
  • Jika sesuatu KONFLIK di antara MAJIKAN dengan PEKERJA tidak dapat di selesaikan SECARA DALAMAN, maka KONFLIK tersebut HARUS DI RUJUK kepada Pihak KEMENTERIAN BURUH untuk mendapatkan BANTUAN 
  • Tetapi JANGAN MENUNGGU sehingga sesuatu KONFLIK itu telah menjadi HANGAT dan KEMARAHAN dari Pihak PEKERJA
  • Dan JANGAN pula MENUNGGU Pihak PEKERJA yang MEMBUAT ADUAN terlebih dahulu.
ULASAN
  • MAJIKAN yang BIJAK dan BERHEMAH serta dari USAHAWAN yang BERJAYA, tidak akan MEMBIARKAN sebarang KONFLIK dengan PEKERJA berlarutan TANPA PENYELESAIAN SEGERA.
  • KERANA untuk menjadi seorang MAJIKAN yang CEKAP, ADIL dan PRIHATIN terhadap para PEKERJA nya TIDAK semesti nya HARUS ada SIJIL-SIJIL SARJANA, IJAZAH atau PhD di dalam Bidang Perniagaan TETAPI ia hanya MEMERLUKAN KESEDARAN yang Tinggi terhadap HAK & KEPERLUAN PEKERJA yang di tetapkan oleh PERUNDANGAN sesebuah Negara.
editor

No comments:

Post a Comment