KENAPA ILMU PERNIAGAAN ITU PENTING
DIMANA KEPENTINGAN NYA.
SOALAN ini HARUS DI TANYAKAN kepada diri anda sendiri sebagai Seorang PENIAGA & USAHAWAN yang menjalankan sesuatu Perniagaan.
Adakah anda FAHAM dan TAHU untuk MEMBEZAKAN sesuatu CABANG ILMU PERNIAGAAN dengan JELAS?
Seperti Apa itu :-
PERBEZAAN MENGENAI
- HAL PENTADBIRAN dengan HAL PENGURUSAN?
- HAL KEWANGAN dengan PERAKAUNAN?
- HAL PEMASARAN dengan PENJUALAN?
- HAL PEKERJA dengan MAJIKAN?
- HAL PELANGGAN dengan PENGGUNA?
- HAL KEHENDAK PELANGGAN dengan HAL KEPERLUAN PELANGGAN?
- HAL PASARAN DUNIA dengan PASARAN TEMPATAN?
- HAL PRODUK dengan HAL PERKHIDMATAN?
- HAL RAKAN NIAGA dengan PESAING PERNIAGAAN?
- HAL RAKAN KONGSI dengan RAKAN KOPERASI?
- HAL POLISI PERNIAGAAN dengan PROSEDUR PERNIAGAAN?
- HAL ETIKA PERNIAGAAN dengan PERUNDANGAN PERNIAGAAN?
- HAL SEKTOR INDUSTRI dengan SEKMEN INDUSTRI?
- HAL PELABURAN dengan SIMPANAN?
- HAL HUTANG dengan PINJAMAN?
- HAL UNTUNG KASAR dengan UNTUNG BERSIH?
Dan PELBAGAI LAGI HAL-HAL yang seakan SERUPA atau BERDEKATAN NAMA tetapi BERLAINAN MAKSUD atau DEFINASI di dalam ILMU PERNIAGAAN.
Dimana SEMUA HAL-HAL tersebut memerlukan PEMAHAMAN yang sangat JELAS di dalam FIKIRAN seseorang PENIAGA & USAHAWAN pada hari ini.
SEBAB KEPENTINGAN NYA
- TANPA PEMAHAMAN yang JELAS, anda sebagai PENIAGA & USAHAWAN yang juga sebagai MAJIKAN tidak akan dapat MENJALANKAN PERNIAGAAN anda dengan TEPAT & BETUL.
- Juga di sebabkan MELALUI segala ILMU PENGETAHUAN yang JELAS anda akan dapat MENGENAL-PASTI setiap PELUANG yang wujud di dalam PASARAN.
- Dan anda akan dapat MERANCANG PELAN PERNIAGAAN yang BERTEPATAN dengan sesuatu KEHENDAK PASARAN melalui KEPERLUAN PELANGGAN yang telah DI KENAL-PASTI.
PERNIAGAAN BUKAN HANYA BERKISAR PADA UNTUNG & RUGI SAHAJA
- MEMULAKAN PERNIAGAAN bukan hanya berkisar kepada UNTUNG & RUGI sahaja atau untuk BERJAYA di dalam MENUBUHKAN PERNIAGAAN seperti yang di kecapi oleh TOKOH-TOKOH PERNIAGAAN yang telah BERJAYA.
- PERNIAGAAN sebenar nya adalah LEBIH daripada HAL UNTUNG & RUGI atau BERJAYA dan TERKENAL, dimana dengan MATLAMAT itu sahaja BELUM MENCUKUPI untuk menjadikan anda sebagai BENAR-BENAR MAHIR mengenai SELOK BELOK PERNIAGAAN yang sebenar.
SEBAB ITU BANYAK PETUNJUK DI WUJUDKAN
KERANA HAL-HAL PERNIAGAAN itu sangat PENTING maka pada ZAMAN INI telah DI WUJUDKAN pelbagai PETUNJUK yang berupa :-
- PANDUAN MEMAHAMI PERNIAGAAN
- PANDUAN MENGENDALIKAN PERNIAGAAN
- PANDUAN MEMAHAMI PELANGGAN
- PANDUAN MEMAHAMI PEKERJA
- PANDUAN MEMAHAMI PASARAN
- PANDUAN MEMAHAMI STRATEGI
- PANDUAN MEMAHAMI ETIKA
- PANDUAN MEMAHAMI POLISI
- PANDUAN MEMAHAMI PROSEDUR / KAEDAH
- PANDUAN MEMAHAMI PERUNDANGAN
TUJUAN SEGALA PETUNJUK & PANDUAN
SEGALA PETUNJUK & PANDUAN yang di wujudkan oleh pelbagai Pihak & Individu serta Pakar-Pakar Perniagaan dan juga KERAJAAN dari SELURUH DUNIA adalah BERTUJUAN untuk :
- MENGURANGKAN RISIKO KEGAGALAN
- MENGELAKKAN RISIKO KERUGIAN
- MENGHINDARKAN RISIKO KESILAPAN
JUGA BERTUJUAN UNTUK :
- MEMBERIKAN PLATFOM KEYAKINAN KEPADA PENIAGA & USAHAWAN
- DAN MEMBANTU UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN.
TANGGUNG JAWAP MORAL SEBAGAI PENIAGA & USAHAWAN
- OLEH YANG DEMIKIAN, sebagai Bakal PENIAGA & USAHAWAN atau yang sedang berada di dalam DUNIA PERNIAGAAN, anda HARUS mengambil SEMUA PETUNJUK & PANDUAN yang di sediakan sebagai BAHAN RUJUKAN bagi MENAMBAHKAN KEFAHAMAN anda terhadap ILMU-ILMU PERNIAGAAN ini dengan HATI & FIKIRAN yang terbuka serta IKHLAS.
- Kerana ILMU yang di sediakan oleh kesemua PAKAR-PAKAR PERNIAGAAN ini adalah sangat BERNILAI TINGGI serta telah TERBUKTI KESAHIHAN nya melalui PERJALANAN MASA yang begitu lama SEJARAH KEWUJUDAN nya.
DAN MENJADI TANGGUNG JAWAP PENIAGA & USAHAWAN TERHADAP PERNIAGAAN
- DENGAN memperkemaskan KEFAHAMAN mengenai ILMU PERNIAGAAN ini, anda telah menjalankan Tanggung Jawap terhadap Kepentingan untuk menjaga PERNIAGAAN anda.
- Juga menjalankan Tanggung Jawap untuk MEMBERI & MENYEDIAKAN Tahap Perkhidmatan YANG TERBAIK kepada PELANGGAN & PENGGUNA.
- Dan Akhir nya, anda sendiri yang akan dapat MERASAKAN segala HASIL USAHA yang telah anda lakukan dengan Ilmu Pengetahuan yang BERTEPATAN serta BETUL.
editor
No comments:
Post a Comment