Wednesday, August 10, 2011

ISU MAS: PENGUASAAN AIR ASIA DALAM MALAYSIA AIRLINE

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #367


ISU MAS: PENGUASAAN AIR ASIA DALAM MALAYSIA AIRLINE
APAKAH KEBAIKAN DI SEBALIK PENGUASAAN TERSEBUT


AIR ASIA
  • Permodalan Pasaran AirAsia Bhd kini hampir 80% lebih besar daripada Syarikat Penerbangan Nasional Malaysia Airline System Bhd.(MAS)
  • Ia hanya kurang daripada setahun yang lalu apabila Pasaran AirAsia mencapai pariti dengan MAS, kerana kedua-dua mempunyai Modal Pasaran kira-kira RM7.5 bilion.
  • Pada bulan Oktober 2010, AirAsia yang lebih rendah di perdagangkan dalam bursa saham pada paras RM2.50, manakala MAS yang lebih "matang" diniagakan pada paras RM2.20.
  • AirAsia telah menarik lebih daripada Tujuh kali Dana Institusi Asing ke dalam syarikat itu yang berdasarkan Laporan Tahunan baru-baru ini. 
  • Dana Institusi Asing memiliki lebih daripada 22% daripada Pengangkutan Kos Rendah. Manakala MAS pula Dana Institusi Asing nya memegang hanya kurang daripada 3%.
  • Nasib kedua-dua syarikat-syarikat di bursa saham dan di bidang perniagaan telah di ubah sejak Penyenaraiannya, syarikat penerbangan bajet hanya mengalami Dua Suku Kerugian Bersih, yang sebahagian nya disebabkan oleh turun naik harga bahan api. 
  • Sebaliknya, MAS lawannya yang lebih berpengalaman, telah mengalami Kerugian Bersih Sembilan Suku (9/4) dalam tempoh yang sama.
PRESTASI AIRASIA
  • Dalam keputusan Suku Tahun yang paling baru-baru ini, AirAsia mencatatkan Keuntungan Bersih sebanyak RM171 Juta, manakala MAS mengalami Kerugian Bersih sebanyak RM242 Juta.
  • Dalam pengalaman yang lalu, ini adalah mungkin satu keputusan terbaik yang boleh di harapkan dalam persekitaran Minyak yang tidak menentu, tanpa Surcaj Bahan Api dimana AirAsia hanya melaksanakan nya pada 3 Mei dan dalam Suku Pertama Musim yang lemah.
  • Pada Jumaat lepas, Pasaran AirAsia melebihi RM8.4 bilion dan Perdagangan pada tahap masa yang tinggi RM3.11 dan pada 11 Mei 2011 pada Pendapatan harga 8.26 kali. 
  • Sebaliknya, MAS kini diniagakan pada dekad yang rendah daripada RM1.45 dengan Modal Pasaran berjumlah kurang daripada RM5 bilion.
  • Penganalisis pada amnya mula nya untuk mendedahkan pesimisme di dalam Industri Penerbangan di sebabkan Harga Bahan Api yang tinggi. 
  • Perbelanjaan Bahan Api membentuk 48% Perbelanjaan Operasi AirAsia dan 38% daripada MAS.
PERTUKARAN SAHAM
  • Oleh yang demikian, Pertukaran Saham di antara Pemegang Saham AirAsia melalui Tune Air Sdn Bhd, yang di miliki oleh Tan Sri Tony Fernandes dan Datuk Kamarudin Meranun, dijangka mendapat manfaat dari Pertukaran Saham MAS kerana AirAsia memegang 26.28% Sektor Tambang Murah bermula dari Julai 6, 2011
  • Terkini, Permodalan Pasaran Syarikat Penerbangan Bajet AirAsia bernilai RM11bilion semalam dan kini dua kali ganda lebih daripada MAS yang berada pada RM5.3bilion, satu dekad selepas Tune Air mengambil alih Operasi kedua-dua buah Penerbangan.
  • AirAsia ditutup pada RM3.95 sesaham apabila pasaran saham ditutup semalam manakala MAS pada RM1.60 sesaham.
  • Penganalisis di faham kan bahawa MAS akan tetap bergerak sebagai Syarikat Penerbangan Perdana, dan AirAsia X akan terus menerajui Penerbangan Pengangkutan Bajet Jarak Jauh 
  • Sementara Operasi Domestik akan menjadi di-rasionalisasi-kan dengan Firefly MAS untuk memberi tumpuan kepada Operasi Turbo-Prop keluar Terminal SkyPark di Subang.
  • Firefly mula beroperasi di KLIA pada Januari bagi Penerbangan ke timur Malaysia, bersaing dengan kedua-dua MAS dan penerbangan AirAsia. 
  • Ia juga melancarkan Perkhidmatan Coach minggu ini untuk penumpang yang mencari alternatif kepada Express Rail Link.
APA YANG BOLEH DI FAHAMKAN
Dengan Pengambil-Alihan MAS oleh AirAsia yang di ketuai Oleh Tan Sri Tony Fernandes, menunjukkan Dua Gaya Kepimpinan dalam Tadbir-Urus Sektor Industri Penerbangan
GAYA PENGURUSAN MAS
  • Yang sebelum ini di tadbir-urus oleh Sekumpulan Profesional dari sebuah GLC Kerajaan (Khazanah Nasional) yang lebih cenderung kepada Kepimpinan Ber-Birokrasi yang mementingkan Hiraki Jawatan dan Kepentingan Politik.
  • Dan Gaya Kepimpinan sebegini TIDAK DAPAT MEMBANTU untuk Memajukan MAS di dalam Persaingan Domestik dan Antarabangsa secara TEPAT di dalam "Niche" Pasaran Penumpang.
  • Ini telah mengakibatkan Syarikat Penerbangan MAS sering menemui JALAN BUNTU dan Menjana banyak Hutang dan Kerugian di dalam Operasi mereka, walaupun Beban Hutang MAS telah banyak di "neutralkan" melalui Pen-Strukturan Hutang dan Harta MAS oleh Dato' Seri Idris Jala dari 2004 - 2009 bagi membolehkan MAS mengurangkan Kerugian dan Beban Hutang
  • Tetapi selepas Era Idris Jala, MAS sekali lagi mengalami Nasib yang "sama" apabila Tadbir-Urus mereka "Kembali" kepada "Cara Pentadbiran Birokrasi" dimana setiap CEO atau Ketua yang menerajui MAS tidak dapat bertindak bersendirian seperti kebanyakan CEO di dalam Sektor Swasta.
  • Ini adalah PUNCA-PUNCA UTAMA setiap kemerosotan perniagaan berlaku di dalam MAS dan di dalam Syarikat-Syarikat GLC Kerajaan.
GAYA PENGURUSAN AIRASIA
  • Sebagai sebuah Syarikat Penerbangan Swasta dan "Bebas Birokrasi" serta memiliki Visi Perniagaan yang "Berani & Agresif" telah melonjakkan Prestasi Syarikat ini di dalam Sektor Industri Penerbangan.
  • Gaya Kepimpinan yang di guna-pakai oleh Tony Fernandes yang mirip "Strategi Guerilla" di dalam menentukan Pasaran adalah TEPAT.
  • Dimana AirAsia setakat ini telah berjaya di dalam setiap Strategi Pemasaran & Penjualan AirAsia dan AirAsia-X dengan Konsep Kos Rendah.
  • Dan berjaya meng-ekploitasikan Kos Operasi secara EFEKTIF untuk menjana Pendapatan yang Lumayan kepada Syarikat.
  • Juga Visi Perniagaan yang di pamerkan oleh AirAsia adalah bersifat MESRA PELANGGAN dengan Memahami Kehendak Pelanggan secara TEPAT dan ini membolehkan Pertumbuhan kepada Permintaan yang Besar terhadap Perkhidmatan AirAsia.
  • Visi Perniagaan AirAsia ini yang di kendalikan oleh Tony Fernandes boleh di Banggakan kerana Strategi tersebut tidak wujud di dalam Sistem Tadbir-Urus di dalam Syarikat Penerbangan yang lain, malah telah menjadi Ikutan.
RUMUSAN NYA
  • Dengan Pengambil-Alihan AirAsia terhadap MAS merupakan suatu LANGKAH BIJAK dan TEPAT dimana kedua-dua belah pihak akan mendapat MANFAAT SEPENUH NYA.
  • BAIK untuk Syarikat MAS untuk PULIH daripada Kemelesetan Perniagaan dan dapat mengelakkan daripada mengalami Kerugian yang berterusan.
  • Dan BAIK untuk AirAsia kerana akan dapat Meng-Kolaborasi-kan Persaingan secara "Kerjasama" yang PADU di bawah SATU PENTADBIRAN dan mengelakkan Persaingan NEGATIF.
  • Juga Syarikat MAS akan mendapat SUNTIKAN dengan GAYA KEPIMPINAN yang lebih TERBUKA & LEBIH PROFESIONAL.
YANG DI JANGKAKAN
  • Orang Ramai akan dapat melihat pada masa yang akan datang Harga Tambang untuk setiap Penerbangan menggunakan MAS akan lebih MENARIK serta RENDAH daripada yang di tawarkan sekarang.
  • Kerana FAKTOR ini adalah SANGAT PENTING di dalam Sektor Industri PENGANGKUTAN Darat, Laut dan Udara.
Editor


P/S: Maaf kerana Editor TIPsNIAGA.COM tidak bersependapat dengan Analisis ini Baca Sini

No comments:

Post a Comment