HARGA BARANG NAIK: APA KOMBINASI PENYEBAB KENAIKAN
DAN APAKAH YANG HARUS KERAJAAN LAKUKAN
HARGA BARANG NAIK
- Tahun 2011 Harga-Harga Barangan Keperluan Pengguna mengalami KENAIKAN DEMI KENAIKAN dan Rakyat secara AM nya merasakan KEPERITAN untuk MENYERAP segala PERBELANJAAN yang MENINGKAT.
- Dan Harga-Harga Barangan yang terjejas dengan kenaikan harga ini pula adalah Barangan Pengguna yang selalu di perlukan di dalam kehidupan seharian Orang Ramai
- Dimana setiap Rakyat Pengguna tidak dapat untuk mengelakkan sebarang kenaikan harga Barangan yang biasa di gunakan KECUALI mereka membeli Barangan yang tidak Berkualiti dari yang biasa.
PUNCA, SEBAB, FAKTOR KEPADA SEMUA KENAIKAN HARGA
PERTAMA:
Kerana Dasar Kerajaan yang Di Katakan untuk Menjimatkan :-
- SUBSIDI MINYAK MENTAH
- SUBSIDI MINYAK PETROL / DIESEL
- SUBSIDI GAS MEMASAK
- SUBSIDI GULA / SUSU
- SUBSIDI BERAS / BAHAN-BAHAN LAIN
KEDUA:
Di Sebabkan oleh Dasar tersebut maka Di Ambil Tindakkan untuk:-
- MENAIKKAN HARGA MINYAK PETROL / DIESEL
- MENAIKKAN TARIF LETRIK
- MENAIKKAN HARGA GAS
KESAN KEPADA EKONOMI DARIPADA TINDAKKAN TERSEBUT
Menyebabkan Harga Komoditi & Perkhidmatan Di Semua Sektor & Sekmen berikut NAIK:
BARANG BASAH / ASAS
- Sayur-Sayuran / Bahan-Bahan Asas Tani
- Daging Ayam /Daging Lembu / Daging Kambing
- Burung Puyuh / Dan Ikan
BARANG KERING / DAPUR
- Gula / Tepung / Susu
- Beras / Bijirin
- Bawang-Bawang / Cili / Rempah Ratus
- Dan Bahan Memasak yang lain
- Tenaga Letrik
- Minyak Petrol / Diesel
- Minyak Tanah
- Minyak Memasak
- Gas Memasak
BAHAN & KOS PEMBINAAN BANGUNAN DAN PERUMAHAN
- Semua Bahan-Bahan Pembinaan terjejas kerana melibatkan Kos-Kos Pengangkutan dan Pembuatan yang bertambah
- Dan Kos Tenaga Buruh meningkat di sebabkan oleh Faktor yang sama.
UPAH PERKHIDMATAN
- Kadar Upah Penghantaran Barangan Komersil (Lori/Bas)
- Kadar Upah Perkhidmatan Pos Komersil
- Kadar Sewa Kenderaan Komersil
- Kadar Sewa Bangunan Komersil
- Kadar Upah Tenaga Buruh Berkontrak
APA YANG EDITOR CUBA SAMPAIKAN
PERTAMA
- Ini semua menunjukkan Pihak Kerajaan yang Memerintah TIDAK PEKA terhadap IMPAK yang harus di terima oleh RAKYAT UMUM daripada DASAR KERAJAAN untuk MENGURANGKAN PELBAGAI SUBSIDI
- Dan MAHUKAN juga PERUNTUKKAN SUBSIDI untuk di gunakan kepada perkara-perkara yang berlainan dengan TUJUAN ASAL SUBSIDI yang telah DI KHUSUSKAN oleh Pemimpin dari Kerajaan yang terdahulu menurut PERTIMBANGAN YANG LOGIK
KEDUA
- PENGURUSAN dan PENCANAIAN EKONOMI yang di lakukan oleh kerajaan sekarang AMAT LEMAH dari Sudut KEPERIHATINAN terhadap Ekonomi Rakyat
- Dimana Pentadbiran Najib Razak lebih FOKUS kepada Penjanaan Pembangunan Ekonomi di dalam Sektor KORPORAT
- Ini dapat di lihat dengan jelas melalui program Transformasi Ekonomi - ETP Kerajaan melalui 12 NKRA
- Dimana Tidak Ada Satu Pun di antara Program tersebut Mensasarkan kepada Rakyat SECARA LANGSUNG. (Direct Interest)
- Yang WUJUD hanya Program-Program yang di buat untuk Rakyat secara TIDAK LANGSUNG (Indirect Interest) melalui Penjanaan peluang dan Sumber Pekerjaan dan Perniagaan YANG BUKAN SEMUA RAKYAT dapat MENGECAPI NYA SERENTAK.
KETIGA
- Pentadbiran Najib Razak juga TIDAK MEMILIKI dan KEYAKINAN terhadap JEMAAH MENTERI yang Di Lantik untuk menerajui semua KEMENTERIAN di dalam Kerajaan untuk menjalankan Tugas & Tanggung Jawap untuk MENJANA EKONOMI RAKYAT & NEGARA
- Dimana KEYAKINAN beliau lebih banyak di berikan kepada PAKAR-PAKAR LUAR yang DI UPAH untuk MENASIHATI KERAJAAN beliau untuk melakukan sesuatu untuk Rakyat & Negara.
- Yang kelihatan Amat jelas ialah Penggunaan PEMANDU sebagai NADI PERANCANGAN NEGARA yang meliputi SEGALA HAL EHWAL KERAJAAN dari Segi Ekonomi dan Politik.
KEEMPAT
- TUMPUAN Pentadbiran Najib Razak terhadap Sektor PETROLIAM kerana Sektor ini melalui PETRONAS adalah PENYUMBANG UTAMA kepada KEWANGAN NEGARA.
- Yang MENYEDIAKAN 40% untuk PENDAPATAN NEGARA secara OTOMATIK secara Bulanan.
- Ini MEMBOLEHKAN Pentadbiran Najib Razak untuk BERBELANJA TANPA KHUATIR di atas Sokongan PETRONAS.
- Dan Kerajaan hanya perlu MENJANA 60% sahaja Pendapatan daripada Sektor-Sektor Lain untuk Melengkapkan 100% Keperluan Perbelanjaan Negara.
- Dan sebanyak 40% lagi SUMBER daripada Sektor BUKAN PETROLIAM Tidak DI GIATKAN sebagai PENJANA EKONOMI Negara.
KELIMA
- HARTA KERAJAAN MALAYSIA banyak yang DI SWASTAKAN atau DI GLC KAN tanpa memberi MANFAAT dan KEUNTUNGAN kepada RAKYAT Secara langsung
- Sebagai Contoh Seperti FELDA, TNB, POS, PELABUHAN, PENERBANGAN dan OTOMOBIL NEGARA termasuk PUTRA JAYA.
- Dimana Tidak Wujud Unsur-Unsur yang membawa Faedah atau Keuntungan kepada Rakyat secara langsung.
KEENAM
- Samaada Pendekatan ini di terima melalui NASIHAT LUAR atau pun tidak, di lihat Pentadbiran Najib Razak menggunakan STRATEGI MELAWAN atau MENENTANG RAKYAT secara terang-terangan.
- Untuk MENAFIKAN segala TUNTUTAN dan KELUHAN RAKYAT terhadap KEPINCANGAN KEPIMPINAN beliau sebagai KETUA NEGARA.
- Seperti Penggunaan Peruntukkan Perundangan untuk MENANGKIS & MENUTUP dan MENYERANG RAKYAT yang Tidak SEHALUAN dengan Kerajaan melalui Jabatan Kehakiman, Kementerian Dalam Negeri, Peguam Negara, Pihak Polis, Kastam dan Immigresen.
- Dan PENGEKANGAN MEDIA Cetak dan Elektronik Perdana untuk melaporkan BERITA SAHIH terhadap Rakyat.
- Penggunaan Bloger-Bloger UPAHAN dari dalam Parti, Bloger Bebas dan Bloger Upahan Antarabangsa untuk melakukan PENAFIAN terhadap Apa juga PEMBONGKARAN SALAH-LAKU oleh Pihak Kerajaan dan di gunakan juga untuk MEMUTAR-BELITKAN FAKTA SEBENAR menjadi SAMAR-SAMAR.
- Termasuk menggunakan Para Akademik dan Ahli Agama untuk MEMPERTAHANKAN SALAH-LAKU PEMERINTAH.
KETUJUH
- HAL-HAL KEMEROSOTAN EKONOMI yang sebenar yang di Tanggung oleh Rakyat Umum Tidak Di Beri Perhatian yang secukup nya.
- Seperti Masaalah PENDAPATAN RAKYAT yang Tidak Seragam atau Tidak Setaraf dengan KELULUSAN di dalam semua INDUSTRI PEKERJAAN
- Peluang Pekerjaan yang Tidak Seimbang dan Tidak Setaraf dengan Jumlah Penduduk dan Taraf Pendidikan Rakyat yang sediaada.
- Kos SARA HIDUP menjadi TINGGI tetapi Pendapatan Rakyat Tidak Berubah dengan Perancangan yang telah di usahakan oleh Kerajaan.
- KELUHAN & TEGURAN atau SUARA RAKYAT Tidak Di Ambil Perhatian yang KHUSUS sebagai Sebuah Kerajaan yang di YAKINI oleh Rakyat untuk MEMBELA NASIB mereka.
KELAPAN
- Pentadbiran Najib Razak di lihat menggunakan banyak STRATEGI POLITIK BARAT yang di campur-adukkan di dalam SISTEM DEMOKRASI yang Wujud di dalam Perlembagaan Pertubuhan Malaysia
- Yang ada Unsur-Unsur Komunisma, Marxist, Zionis, Kapitalis dan Sosialis tanpa mereka SEDARI telah di gunakan di dalam Gaya Pentadbiran Kerajaan.
- Sehingga Rakyat Umum menjadi KELIRU dengan PENDIRIAN KERAJAAN dan sudah mula HILANG KEYAKINAN.
PENTADBIRAN NAJIB RAZAK TIDAK BOLEH
- Untuk MENYALAHKAN RAKYAT jika pada hari ini Rakyat secara Umum nya MENENTANG kerajaan yang beliau tadbir.
- Ini semua adalah KESAN atau IMPLIKASI dari semua DASAR yang di ambil oleh PENTADBIRAN beliau sendiri.
- Dimana seorang CEO atau KETUA harus TAHU dan SEDAR HAL-HAL yang melibatkan PSIKOLOGI KEMANUSIAAN yang berada di bawah TADBIR-URUS mereka.
- Dan Tidak Perlu untuk Menggerakkan PENGGEMPUR MEDIA untuk membantu MEMBENARKAN segala PERBUATAN atau SALAH-LAKU yang telah TERJADI.
SEHARUS NYA MENCONTOHI PEMIMPIN JEPUN
- Yang BERANI untuk MENGAKUI KESILAPAN PEMIMPIN dan MEMOHON MAAF secara TERBUKA kepada RAKYAT
- Dan MELETAKKAN JAWATAN sebagai MEMIKUL TANGGUNG JAWAP terhadap segala KESALAHAN yang di lakukan di dalam MENTADBIR NEGARA
- Dan TIDAK PERLU untuk MEMUTAR-BELITKAN FAKTA & DATA supaya dapat KEKAL BERKUASA.
BERANI KAH PERDANA MENTERI & PEMIMPIN MALAYSIA MELAKUKAN NYA?
Editor
No comments:
Post a Comment