EKONOMI ASIA: MAMPUKAH PEMBUAT DASAR BERTINDAK BALAS
UNTUK MENGATASI KEMELESETAN EKONOMI
EKONOMI ASIA
- Seperti yang telah di bentangkan dalam banyak Laporan Penyelidikan Ekonomi baru-baru ini, di percayai bahawa Ekonomi Asia memasuki Peringkat Terakhir Pengetatan Kewangan di rantau ini
- Dengan Pertumbuhan Permintaan dalam Negeri di rantau ini menunjukkan tanda-tanda jelas Kesederhanaan dan Kemunculan beberapa Kebimbangan mengenai Pertumbuhan Ekonomi dunia yang maju, di percayai bahawa ia tidak mungkin di atasi oleh Pembuat-Pembuat Dasar untuk mengambil apa-apa Pengetatan Agresif dalam tempoh terdekat.
- Dimana Jangkaan Kitaran Kenaikan Kadar bagi rantau ini, tidak termasuk Taiwan akan berakhir pada 3Q11.
- Walaupun di fikir kita lebih dekat kepada Akhir Pengetatan Kewangan di rantau ini, tidak di percayai bahawa Penggubal Dasar mungkin dapat untuk memulakan usaha yang membolehkan Jenis Tindakkan Pelonggaran dalam tempoh terdekat.
- Faktor yang paling penting yang mendorong Pembuat Dasar kembali kepada sebarang usaha untuk merangsangkan Permintaan Domestik sekali lagi untuk mengelakkan Persekitaran Inflasi yang awal.
- Walaupun Inflasi mungkin ke Puncak tidak lama lagi, ia akan kekal ketara di atas zon selesa sehingga akhir tahun ini.
- Selain itu, memandangkan bahawa beberapa negara di rantau ini telah tidak lulus sepenuhnya pada Kos Harga Komoditi Global yang dinaikkan, pergerakan kadar inflasi akan kekal, melainkan jika Pembetulan Harga Komoditi yang bermakna berlaku tidak lama lagi.
- Sesungguh nya, Petunjuk Harga Komoditi terutama minyak, akan kekal sebagai Risiko Utama kepada 2011 atas Ramalan Inflasi untuk kes bagi rantau ini.
- Oleh itu, latar belakang semasa Kadar Inflasi yang tinggi dan Harga ASET di naikkan bermakna bahawa Keadaan Awal tidak seperti menggalakkan bagi Pembuat Dasar untuk meningkatkan Permintaan dalam Negeri dengan cepat.
CHINA
- Selain itu, Tiga Ekonomi di Rantau ini telah terkumpul yang berbangkit daripada penolakan pada dasar sebelum nya untuk merangsang pertumbuhan, yang akan menghalang Pembuat Dasar daripada menggunakan pendekatan lama yang sama.
- Sebagai contoh, di China, Pinjaman kepada Nisbah KDNK kekal dekat dengan tinggi semua waktu di paras 129%, telah meningkat daripada hampir 100% daripada KDNK pada penghujung 2008.
- Ini tolakan agresif untuk permintaan dalam negeri melalui peningkatan dalam bekalan kredit telah menimbulkan kebimbangan mengenai kualiti aset sektor perbankan, terutamanya bagi pinjaman yang di berikan kepada Kenderaan Pembiayaan Kerajaan Tempatan (LGFVs).
- Ini menjadikan ia sukar bagi kerajaan untuk meneruskan lagi pengembangan kewangan dalam usaha meningkatkan Pertumbuhan.
- Di India, selain daripada kadar Inflasi yang menjadi isu, kami percaya bahawa Tahap Defisit Fiskal yang tinggi 9.3% daripada KDNK dalam F2011 tidak termasuk one-off hasil daripada bayaran lesen 3G Telekom, agak tinggi defisit akaun semasa (2.6% daripada KDNK pada F2011)
- Dan Sektor Perbankan yang sudah ketat Nisbah Pinjaman-Deposit tidak meninggalkan banyak ruang untuk Pembalikan Cepat dalam mengetatkan Monetari atau Fiskal.
- Malah Ketiadaan Hasil one-off (yuran lesen 3G telekom) seperti tahun lepas dan pengurangan dalam Cukai ke atas Produk Petroleum baru-baru ini bermakna bahawa Hasil Kerajaan akan lebih rendah berbanding tahun lepas sebanyak 2% daripada KDNK, memaksa Kerajaan untuk mengurangkan Perbelanjaan pada Tahun F2012.
- Di Korea, ia adalah Sektor Isi Rumah yang telah di bina sehingga melampaui batas. Hutang isi rumah telah semakin meningkat sejak tahun 2004 dan kini berada di paras 66% daripada KDNK, salah satu yang Tertinggi di rantau ini.
- Mencerminkan Hakisan Kuasa Membeli di sebabkan oleh Inflasi yang lebih tinggi, Pertumbuhan pendapatan sebenar telah juga NEGATIF untuk dua suku berturut-turut.
- Ekonomi Korea telah berhati-hati berbelanja oleh Pengguna Korea dan MENJANGKA untuk melihat kelembapan dalam pertumbuhan penggunaan swasta sebagai corak berbelanja tidak mungkin dapat di kekalkan
- Oleh itu, apa-apa Rangsangan Dasar untuk meningkatkan Permintaan Domestik akan menyebabkan KEMEROSOTAN bagi memanfaatkan isi rumah, yang boleh membawa kepada masalah yang lebih jauh di hujung jalan.
RANCANGAN PERTUMBUHAN
- Tidak Syak lagi bahawa Asia perlu mempunyai pendekatan yang lebih seimbang, bergantung lebih pada Pertumbuhan permintaan dalam negeri.
- Walau bagaimanapun, ini perlu berlaku dengan kuasa-kuasa Struktur memandu, bukan dengan sokongan penyelesaian yang cepat seperti dasar fiskal dan kewangan mudah.
- Melihat dengan lebih dekat jurang tabungan-pelaburan yang pelbagai bagi ekonomi juga menunjukkan bahawa tidak ada Penyelesaian tunggal untuk reflation permintaan domestik di Asia.
- Di China, penggunaan swasta adalah hubungan yang Lemah. Pembuat dasar juga perlu untuk memastikan bahawa perniagaan pembuatan mula bergerak ke arah produk tambah nilai yang lebih tinggi.
- Nilai Rendah China di tambah Eksport Perkilangan mempunyai tiga headwinds: a) Penghargaan yang mantap dalam RMB, b) Kelembapan tambahan kepada penduduk dalam kumpulan umur bekerja dan kenaikan gaji dan c) Usaha Kerajaan untuk Kesan Harga Luaran dalam Sumber-Sumber Alam Sekitar.
- Di beberapa bahagian ASEAN, terutama nya Thailand dan Malaysia, ia adalah pelaburan yang agak rendah kepada Nisbah KDNK yang perlu diusahakan.
- Di India, sokongan menolak dasar agresif diperlukan untuk memulihkan pelaburan kepada KDNK, terutama nya infrastruktur.
PERGERAKAN TERKINI
- Satu Berita baik ialah bahawa Pembuat Dasar di rantau ini sedang bergerak ke arah yang betul, memulakan perubahan Struktur merangsangkan Permintaan Domestik secara berterusan.
- Di China, Pembuat Dasar mantap memulakan langkah-langkah, seperti Skim Pencen Luar Bandar, Peruntukan Perumahan Kos Rendah dan meningkatkan Gaji Minimum.
- Kerajaan di ASEAN dan India juga bergerak ke arah yang betul untuk menyokong pelaburan yang lebih tinggi kepada KDNK.
- Walau bagaimana pun, terdapat dengan jelas keperluan untuk mempercepatkan tahap pelaksanaan Pembaharuan ini.
- Memandangkan kadar yang agak perlahan reformasi setakat ini, kuasa-kuasa Struktur yang memacu permintaan dalam Negeri mungkin masih lemah dalam tempoh terdekat.
RUMUSAN
- Adalah di percayai bahawa pada 2H11, kebimbangan mengenai Prospek Pertumbuhan akan melebihi Risiko Inflasi bagi seluruh tahun ini.
- Permintaan Domestik di rantau ini menunjukkan tanda-tanda jelas kesederhanaan kerana kesan ketinggalan mengetatkan langkah-langkah dan Hakisan Kuasa Beli akibat Inflasi yang berterusan tinggi.
- Sementara itu, Permintaan luar negeri juga telah melanda kawasan Lembut di sebabkan oleh kelemahan di Amerika Syarikat dan Eropah.
- Dalam pandangan Pakar Ekonomi, Pembuat Dasar akan di kekang dalam Pilihan Dasar masing-masing untuk meningkatkan pertumbuhan yang di sebabkan oleh latar belakang makro inflasi yang tinggi dan harga aset.
- Selain itu, negara-negara seperti China, India dan Korea telah bekerja secara keterlaluan makro pinjaman yang tinggi kepada nisbah KDNK, Defisit Fiskal yang tinggi dan memanfaatkan isi rumah yang tinggi.
- Memandangkan keadaan ini, tidak seperti pada tahun 2008, dalam kitaran semasa, Pembuat Dasar boleh di paksa untuk membenarkan Sasaran Pertumbuhan Jelas terlebih dahulu sebelum memulakan apa-apa usaha besar-besaran untuk merangsangkan Permintaan Domestik sekali lagi.
DALAM NEGARA MALAYSIA
- Pertumbuhan Ekonomi yang bergerak di dalam Pasaran Pengguna akan terus bergerak sedikit perlahan dengan Permintaan Pengguna mengalami kemerosotan.
- Tetapi tidak akan menjejas Para Peniaga dan Usahawan dari Segi Kos Operasi kerana Kos-Kos tersebut di Salurkan kepada Para Pengguna / Pembeli.
- Hanya trend berbelanja Pengguna yang sedikit terjejas di sebabkan oleh Faktor Kuasa membeli yang Berkurangan yang pula di Jana oleh Pendapatan peribadi yang tidak meningkat.
- Ini lah Bahagian yang perlu di tangani oleh Kerajaan Malaysia buat masa ini, iaitu memberi Perhatian Khusus terhadap Pendapatan Kasar Rakyat melalui Pembangunan Ekonomi yang Berterusan di dalam Semua Industri Ekonomi Teras Negara.
- Dimana Penggunaan Dasar-Dasar yang merosakkan Ekonomi HARUS di hindarkan daripada di lakukan untuk jangka masa sekarang.
- Selain menggalakkan Rakyat untuk Menabung, Pihak Kerajaan juga harus MENGGIATKAN memberi Bantuan-Bantuan yang merupakan Pemberian SUBSIDI terhadap Barangan keperluan Asas yang menjejaskan Ekonomi Rakyat dan bukan membuat Ekonomi Rakyat semakin Buruk dan terdesak dari Segi Kemampuan Kewangan
Editor
No comments:
Post a Comment