Friday, July 08, 2011

EKONOMI: MEMAHAMI APA ITU TRADING HOUSE - Part 2

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS NEWS - Post #335


EKONOMI: MEMAHAMI APA ITU TRADING HOUSE - Part2
LANJUTAN DARI POST #334


BAGAIMANA PENGILANG MEMILIH TRADING HOUSE


Pihak Pengeluar perlu mengambil kira:
  1. Adakah ia besar atau kecil?
  2. Di mana produk yang kukuh?
  3. Apakah orientasi pasaran?
  4. Perkhidmatan tidak menyediakan yang terbaik?
  5. Pengalaman Pengurusan, kualiti dan reputasi
  6. Kepentingan dalam produk?
MAKSUD NYA
  • Kumpulan Trading House Perdagangan Antarabangsa yang memiliki hubungan dengan Pengeluar dan Pengeksport, perlu bertindak dengan bebas. 
  • Penuh Kepercayaan dan Persefahaman antara kedua-duanya akan diperlukan. Sebagai contoh, rakan-rakan akan mengambil keputusan dan membuat komitment sangat cepat, sering melalui telefon, apabila mereka berada beribu-ribu batu.
  • Oleh itu mereka mesti mampu untuk bergantung pada dan amanah setiap penghakiman lain. Jadi pilihan Trading House adalah penting bagi Pengilang dan sebaliknya.
  • Nama dan Alamat Perdagangan, bersama-sama dengan penerangan ringkas mengenai aktiviti-aktiviti mereka boleh didapati dari pejabat promosi perdagangan kerajaan dari Dewan perniagaan dan daripada Persatuan Trading House.
  • Pengilang telah juga menggali maklumat lanjut mengenai Trading House, maklumat daripada jenis yang tidak biasa nya terdapat dalam direktori. 
  • Pihak pengeluar akan perlu untuk meneroka sumber-sumber yang formal dan tidak formal untuk mengetahui reputasi syarikat, trek-rekod, kekuatan dan batasan.
  • Pengilang hendaklah dalam kedudukan untuk menentukan keperluan dan menentukan objektif itu dan kemudian perlawanan ini dengan sifat-sifat Trading House. 
  • Sifat-sifat yang boleh melihat, sebagai contoh, sais, kepakaran produk / pasaran, jenis perkhidmatan yang ditawarkan, kualiti pengurusan dan Reputasi.
PENGILANG HARUS PERTIMBANGKAN
Adakah ia besar atau kecil?
  • Trading House yang besar mungkin tidak sesuai bagi pengilang yang terlibat dalam produk pertanian di mana sebahagian besar semata-mata Trading House memberikan pengaruh yang besar dalam merundingkan syarat-syarat yang menggalakkan. 
  • Walau bagaimanapun House Trading yang lebih kecil akan lebih memberi manfaat kepada pengeluar yang terlibat dalam pengeluaran barang-barang fesyen seperti wanita, beg tangan di mana tindak balas yang pantas dan perkhidmatan peribadi adalah penting.
Di mana produk yang kukuh?
  • Sering kali Trading House adalah berorientasi kukuh ke arah satu kumpulan produk, seperti barangan kejuruteraan, manakala yang lain amat berorientasikan ke arah kumpulan produk yang lain, contoh nya tekstil. 
  • Pengilang harus memilih Trading House yang fokus pada produk yang serupa dengan apa yang di hasilkan sendiri.
  • Kepakaran Produk adalah Kelayakan yang penting untuk Trading House terutamanya jika produk pengilang bercorak teknikal yang canggih. 
  • Trading House yang Pakar dalam pelbagai kumpulan produk dan mereka harus mampu menjual produk tersebut. 
Pasaran?
  • Trading House tidak mempunyai kekuatan yang sama dalam semua pasaran. 
  • Mereka menumpukan perhatian kepada beberapa jenis pasaran yang bergantung pada orientasi produk utama mereka. 
  • Kadang-kadang pengilang yang sudah mengeksport menggunakan perkhidmatan Trading House untuk memasuki pasaran lain. 
  • Pengilang ini jelas akan mempertimbangkan kekuatan Trading House dalam pasaran tertentu.
Perkhidmatan tidak menyediakan yang terbaik?
  • Berat sebelah Trading House ke arah jenis kumpulan-kumpulan produk yang tertentu akan mewujudkan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan tertentu yang lebih baik daripada yang lain. 
  • Sebagai contoh Trading House yang mengkhusus dalam mengeksport kenderaan dan dengan itu mewujudkan sebuah organisasi perkhidmatan selepas jualan di negara-negara asing akan menarik bagi pengeluar produk yang juga memerlukan perkhidmatan selepas jualan. 
  • Walau bagaimanapun, Trading House yang sama tidak semesti nya berkesan sebagai pengeksport bunga.
Pengalaman Pengurusan, Kualiti dan Reputasi
  • Terdapat penting yang lain, walaupun tidak ketara, pertimbangan bahawa pengilang akan dilakukan dengan baik ingat semasa memilih Trading House. 
  • Ini berkaitan dengan kualiti dan pengalaman pengurusan serta reputasinya. 
  • Dengan merujuk kepada kualiti pengurusan bukan sahaja perkara kecekapan dan kecekapan tetapi juga Trading House  falsafah, wawasan dan pendekatan. 
  • Ia akan membuat hubungan kerja yang lebih lancar jika ini adalah untuk memadankan pengilang dengan bekerja rapat bersama-sama dan ia adalah penting bahawa mereka perlu mendapatkan 'Kelulusan'.
  • Eksekutif Dewan Perdagangan perlu broadminded menghargai budaya, nilai dan cara-cara menjalankan perniagaan di negara-negara yang berbeza. 
  • Hubungan peribadi adalah penting dalam Perdagangan antarabangsa dan eksekutif Trading House harus kuat dalam bidang ini.
  • Reputasi Trading House bukan sahaja penting dari sudut pandangan melindungi pengilang, tetapi juga untuk kejayaan dalam pemasaran produk. 
  • Di pasaran sering seseorang diadili oleh syarikat dia menyimpan, dan begitu juga dengan kes dengan produk. 
  • Sejak pengilang mungkin tidak di ketahui dalam pasaran asing, pelanggan asing akan membeli pada kekuatan reputasi Trading House . 
  • Reputasi organisasi yang membentangkan produk pergi jauh dalam memastikan bahawa sekurang-kurangnya dapat di pertimbangkan oleh pelanggan asing.
Kepentingan dalam Produk?
  • Walaupun semua sifat-sifat di atas wujud di Dewan Perdagangan ini tidak akan menambah terlalu banyak jika tidak ada kepentingan dalam Trading House untuk produk.
  • Pengilang terutamanya perlu menyemak sama ada pengurusan Trading House adalah didorong oleh produk itu. 
  • Jika pengilang mendapati kekurangan minat dan komitmen, maka ia akan menjadi lebih baik untuk mencari satu lagi Trading House.
FAKTOR HUBUNGAN KUAT TRADING HOUSE DENGAN PENGILANG 
  1. Tanggungjawab
  2. Amanah
  3. Pemintasan dan pintas secara tidak sengaja
  4. Penentuan harga
  5. Komitmen
  6. Persefahaman
  7. Ketelusan
  8. Selain itu nilai
  9. Keupayaan untuk membekalkan
  10. Hubungan panjang-panjang
TRADING HOUSE PERLU MEMANTAU
  1. Segi Pembayaran
  2. Pemasaran
  3. Margin
  4. Amalan yang Adil
  5. Komunikasi
PENGILANG PERLU MELIHAT
  • Amalan yang Adil
  • Kualiti dan Penghantaran
  • Pendahuluan
  • Memorandum of Understanding (MOU)
  • Perkiraan antara pengilang dan Trading House akan bekerja hanya jika mereka saling mempercayai, menghargai titik lain setiap pandangan dan komitmen untuk memenuhi peranan masing-masing. 
  • Perjanjian yang terbaik yang dirangka akan gagal dalam ketiadaan ini prasyarat.
PENJELASAN NYA
Tanggungjawab
  • Tanggungjawab utama setiap rakan kongsi dinyatakan dan dikenali. 
  • Terutama nya Trading House tawaran dengan pelanggan asing dan pengeluar mengeluarkan barang-barang. 
  • Dalam hubungan kerja sebenar Walau bagaimana pun, mereka sering kejadian satu pihak atau lain shirking dan tanggungjawab yang cuba untuk lulus menyalahkan yang lain.
  • Keadaan ini timbul apabila terdapat masalah, bukan apabila sesuatu berjalan dengan lancar. 
  • Terutama nya apabila harga di selaraskan kerana beberapa keadaan yang tidak diduga atau apabila terdapat aduan yang berkualiti.
Amanah
  • Satu masalah berulang yang timbul di antara pengeluar dan Trading House  syak wasangka bahawa satu pihak atau yang lain akan memecahkan perkiraan itu dan memotong keluar parti lain. 
  • Kemudian bukan sahaja pelaburan yang lalu dibuat dalam membangunkan perniagaan pergi sisa tetapi kerugian yang agak besar akan berlaku. 
  • Ini adalah ancaman paling serius kepada hubungan antara pengilang dan Dewan Perdagangan dan disebut setiap kali dalam hampir semua negara-negara yang mempunyai institusi-institusi ini.
Pemintasan dan Pintas secara tidak sengaja
  • Takut kepada pecahan paling kerap disuarakan oleh Dewan Perdagangan yang takut bahawa pengilang akan memotong keluar dan pergi terus kepada pelanggan apabila perniagaan itu ditubuhkan. 
  • Walau bagaimanapun pengeluar juga mempunyai kebimbangan bahawa Trading House, setelah membangunkan pasaran untuk produk mereka akan memotong mereka keluar dan menubuhkan lain, atau mereka sendiri, sumber-sumber untuk produk. 
  • Pengeluar bimbang bahawa Trading House mungkin mendaftarkan jenama bagi produk mereka dan maka pengeluar akan sepenuhnya pada rahmat Trading House.
Penentuan Harga
  • Pengilang mungkin juga takut bahawa ia boleh dieksploitasi, diberi pulangan yang tidak adil atau "ditelan" oleh peniaga. 
  • Di samping itu, manakala Trading House mengetahui harga pengilang yang menjual pengilang tidak tahu harga jualan Trading House dan oleh itu mungkin membawa gambaran bahawa Trading House membuat keuntungan yang terlalu tinggi yang berasaskan kepada perkhidmatan yang disediakan. 
  • Pengilang tidak ingin diberitahu bahawa harga jualan Trading House adalah tiada perniagaan.
Komitmen
  • Kebimbangan Trading House  yang sering pengilang tidak serius komited untuk eksport.
  • Mereka telah mencari contoh-contoh apabila pengeluar telah datang menghampiri mereka untuk mengeksport produk mereka hanya kerana kekurangan sementara dalam penggunaan kapasiti yang disebabkan oleh beberapa masalah dalam pasaran domestik.
  • Dengan seberapa segera yang keadaan di pasaran tempatan telah bertambah baik pengilang-pengilang telah diketahui mungkir pada komitmen eksport mereka. 
  • Mereka juga bimbang bahawa pengilang boleh mengalihkan kewangan atau bahan-bahan yang dibekalkan kepada mereka untuk melaksanakan suatu perintah eksport untuk kegunaan lain.
Rumah Trading bimbang bahawa:
  1. Pengilang akan mengurangkan mereka keluar,
  2. Tidak komited untuk eksport,
  3. Akan mengalihkan pendahuluan kewangan dan bahan-bahan
  4. Adakah syirik tanggungjawab untuk kualiti dan penghantaran
Pengilang yang berkenaan bahawa:
  1. Trading House akan mengurangkan mereka keluar,
  2. Akan membuat keuntungan yang tidak wajar,
  3. Tidak akan berkongsi risikan pasaran,
  4. Tidak akan cukup sukar dengan pelanggan pada parameter kualiti dan penyampaian
MAKSUD NYA
Persefahaman
  • Untuk mengatasi masalah itu ia adalah penting bahawa kedua-dua Dewan Perdagangan dan pengilang memahami antara satu sama lain-lain keadaan. 
  • Terutama nya ia Trading House yang telah membuat usaha yang istimewa untuk melihat benda-benda dari sudut pandangan pembuat. 
  • Ini adalah kerana di kebanyakan negara telah beberapa kes peniaga-peniaga yang mengeksploitasi pengilang kecil, sejak zaman berzaman. 
  • Oleh itu, idea yang sebati dalam minda pengilang yang peniaga-peniaga tidak boleh dipercayai. 
  • Trading House moden yang berpandangan jauh yang tidak mempunyai niat untuk mengeksploitasi pengilang malangnya mewarisi legasi ini dan telah mencari jalan menangani.
Ketelusan
  • Trading House menjalankan urusan secara telus untuk meyakinkan pengeluar bahawa ia adalah pendapatan margin yang setimpal dengan perkhidmatan yang menyediakan. 
  • Ini gaya yang telus yang juga melibatkan mengambil pengilang sepenuhnya ke dalam keyakinan, sedang diguna pakai oleh beberapa Trading House terkemuka dan hasilnya adalah hubungan yang saling menguntungkan jangka panjang.
Selain itu nilai
  • Trading House  tercerahkan juga telah berusaha untuk mengukuhkan ikatan dengan pembuat dengan memastikan bahawa mereka memberikan tambahan nilai kepada aktiviti eksport dan tidak menghadkan diri mereka kepada semata-mata untuk mencari pelanggan bagi pengilang. 
  • Trading House  menyumbang kepada proses pengeksport dengan membangunkan in-house studio reka bentuk atau R&D makmal, oleh kemudahan sorting, pemeriksaan dan pembungkusan, serta kemudahan pergudangan membangun, selepas pusat khidmat jualan dan bilik pameran di negara-negara asing selain dari yang melibatkan diri mereka dalam membiayai urus niaga. 
  • Tambah nilai-aktiviti Trading House menjadikan hubungan yang kukuh.
Keupayaan untuk membekalkan
  • Begitu juga pengilang pintar telah memastikan bahawa mereka tidak akan undang-diluluskan oleh Dewan Perdagangan. 
  • Mereka melakukan ini dengan menjadi pembekal yang cekap serta berjaga-jaga tentang kepentingan perniagaan mereka. , 
  • Trading House  sering keberatan untuk berurusan dengan beberapa pengilang kerana kelemahan dalam dapat memenuhi keperluan perintah, tetapi pada masa yang sama mereka juga telah sedar bahawa bekerja dengan pengilang yang cekap boleh agak ganjaran untuk mereka, terutamanya jika ia kebimbangan kecil. 
  • Banyak pengeluar besar mewujudkan jabatan eksport mereka sendiri dan melakukan pemasaran eksport mereka sendiri. 
  • Oleh yang demikian, Trading House  semakin perlu untuk menawarkan perkhidmatan mereka kepada pengilang kecil. 
  • Lebih-lebih lagi persatuan dengan pengeluar kecil menyediakan skop untuk tambahan nilai yang lebih besar dalam urus niaga eksport dan oleh itu bagi margin yang lebih baik.
  • Banyak Trading House  melihat banyak pertumbuhan masa depan mereka membangun daripada pengeluar kecil.
Hubungan panjang-panjang
  • Jadi Trading House mendapati pengilang yang cekap akan menjadi sukar untuk meninggalkan mereka.
  • Pengeluar yang cekap adalah sukar untuk di temui dan pengilang yang melakukan perkara yang sebalik nya tidak mungkin akan-lulus. 
  • Oleh itu, adalah penting bagi pengilang untuk membekalkan barang-barang sebagai komitmen.
  • Juga pengilang harus menerangkan produk tepat ke Dewan Perdagangan menunjukkan kelebihan serta batasannya.
  • Ia secara umum nya prestasi Trading House mendapatkan berterusan, dan prestasi pengilang dalam melaksanakan perintah yang menstabilkan hubungan.
TRADING HOUSE PERLU UNTUK MEMASTIKAN
Pembayaran Terma
  • Jika pengeluar menjual sebahagian besar daripada pengeluaran melalui Trading House atau sebaliknya terbuka kepada tekanan, maka mereka ini boleh akan terdorong untuk menetapkan terma bayaran yang berfaedah terutamanya kepada dirinya. 
  • Selain itu kadang-kadang Trading House  menggunakan kelemahan pembuat melambatkan pembayaran melebihi tarikh kontrak, untuk meningkatkan aliran tunai masing-masing.
Pemasaran
  • Trading House  harus mempunyai keupayaan pemasaran antarabangsa yang kukuh disokong oleh kehadiran dalam pasaran luar negara. 
  • Banyak Trading House hemat pada penciptaan infrastruktur di luar negara dan sumbangan mereka kepada usaha pemasaran adalah nama yang kebetulan diperolehi dan alamat pelanggan asing. 
  • Jika mereka tidak menambah nilai kepada urus niaga hubungan akan bertahan lama.
Margin
  • Jika Trading House tidak menambah nilai kepada urus niaga, ia akan cuba dan "membuat rumput kering manakala cahaya matahari masih ada". 
  • Ia akan melakukan ini dengan membuat seberapa banyak wang secepat mungkin sebelum pengeluar dan pelanggan asing mencari antara satu sama lain dan memotong keluar perantara parasit. 
  • Untuk mewujudkan persatuan perniagaan jangka panjang Trading House akan memerlukan dasar yang berbeza sama sekali.
Amalan Adil
  • Sesetengah Trading House menggunakan bersekutu pengilang mereka sebagai batu loncatan untuk memulakan perniagaan mereka sendiri. 
  • Walaupun pemasaran sesuatu produk di luar negara mereka boleh memberikan nama jenama mereka sendiri, yang cukup adil jika ini telah dibincangkan dengan pengilang, tetapi tidak adil jika ia dilakukan tanpa pengetahuan pengeluar dan tidak disebut dalam MOU. 
  • Jika ini kemudiannya diikuti oleh pemotongan daripada pengilang sepenuhnya daripada pengeluaran dan bermula, atau beralih kepada, unit pembuatan lain di mana pemilik Trading House mempunyai kepentingan, maka ini adalah suatu amalan yang tidak adil.
  • Kadang-kadang Trading House  mendapat sampel yang dibangunkan oleh satu unit dan kemudian memberi Pesanan kepada unit lain daripada yang mereka mendapat harga yang lebih baik atau di mana mereka mempunyai beberapa kepentingan lain. 
  • Ini adalah merosakkan apabila sampel mengandungi beberapa reka bentuk khas yang diwujudkan oleh pengilang yang pertama.
PENGILANG PERLU PULA MEMASTIKAN

Amalan Adil
  • Selepas produk telah di tubuhkan dalam pasaran asing dengan perkhidmatan Trading House, sesetengah pengeluar terdorong untuk mencuba dan memotong keluar Trading House dan mereka cuba dan pendekatan pelanggan asing secara langsung. 
  • Amalan sebegini menjejaskan hubungan.
Kualiti dan Penyampaian
  • Adalah menjadi tanggungjawab pengilang untuk melaksanakan perintah pembelian Trading House sesuai kepada terma. 
  • Kualiti Substandard atau penghantaran lewat sekali lagi akan menjejaskan hubungan.
Pendahuluan
  • Selalu nya Trading House  membuat bayaran pendahuluan kepada pengilang, pengilang kecil, untuk membolehkan mereka untuk mendapatkan input bagi pengeluaran eksport. Kadang-kadangTrading House  sebenarnya membekalkan input kepada pengilang terutama jika ini adalah input yang diimport. 
  • Ia adalah tanggungjawab pengilang untuk memastikan bahawa kemajuan ini tidak dialihkan kepada keperluan-keperluan lain.
Memorandum of Understanding - MOU
  • Trading House dan pengilang bekerja bersama-sama sebagai satu pasukan yang padu menyumbang kepada kejayaan usaha. 
  • Ia membantu untuk membincangkan semua isu-isu yang terlibat dalam hubungan terlebih dahulu dan membuat Memorandum of Understanding. Ini bertujuan untuk menjelaskan perkara-perkara dan mengelakkan salah faham kemudian. 
  • Memorandum Persefahaman antara Dewan Perdagangan dan pengilang cuba untuk menutup semua kemungkinan. 
  • Tetapi terdapat kawasan "kelabu" terutamanya orang-orang yang timbul disebabkan oleh keadaan yang tidak diduga. 
  • Di sini, satu-satunya perkara yang boleh menyelamatkan hubungan dalam komitmen setiap pihak untuk menerima semangat perjanjian dan rasa adil.
  • Kebanyakan masalah yang berlaku antara Trading House  dan pengeluar secara umumnya berkenaan dengan situasi serta-merta atau jangka pendek. 
  • Dalam "kepanasan masa ini" dengan mana-mana satu pihak mungkin dapat di amankan dengan pendekatan yang longgar agar tidak berobjektif jangka panjang kerana masalah jangka pendek sahaja.
  • Apa yang akhirnya akan membawa hubungan antara pengeluar dan Trading House melalui masa yang tekanan adalah saling mempercayai, menghargai titik lain pada setiap pandangan dan komitmen untuk memenuhi peranan masing-masing. 
  • Ia adalah kematangan dan visi pengurusan Dewan Perdagangan dan pengilang, yang akan membolehkan mereka mengenadalikan perbezaan kasar yang tidak dapat dielakkan timbul dalam hubungan perniagaan.
  • Perkara ketelusan, kejujuran, amanah dan adil pada kedua-dua pihak serta komitmen untuk mencapai matlamat yang ditetapkan melalui perkongsian itu akan mewujudkan suasana yang sesuai.
PERSEFAHAMAN ANTARA DEWAN PERNIAGAAN DENGAN PENGILANG
  • Trading House dan pengilang perlu berbincang perkiraan kerja mereka dan menyediakan satu Memorandum Persefahaman (MOU). 
  • Penggubalan MOU boleh menyebabkan hujah-hujah perbalahan tetapi ia amat berguna untuk mendapatkan semua persetujuan yang menjelaskan dan dikurangkan kepada bertulis sebelum memulakan perniagaan. 
  • Jika terdapat semangat saling memberi dan menerima dan jika kedua-dua pihak mencari keuntungan jangka panjang daripada perkongsian maka kebanyakan isu-isu yang dapat diselesaikan, sering melalui kompromi.
PERISIAN MoU 
  1. Wilayah dan Produk.
  2. Matlamat
  3. Takrif Tanggungjawab
  4. Eksklusif / Bukan-Eksklusif
  5. Perkongsian Perbelanjaan dan Pendapatan
  6. Pembayaran Terma
  7. Tempoh Sah dan Perkiraan Penamatan
HURAIAN NYA
Wilayah dan produk
  • Pihak-pihak senarai negara-negara di mana produk yang dinyatakan boleh dieksport. 
  • Di sini konflik mungkin timbul kerana pengilang tidak boleh bersedia untuk "meletakkan semua telur dalam satu bakul". 
  • Ia ingin menyimpan beberapa wilayah dan produk yang akan dilindungi oleh susunan pada tahap minimum, dan pastikan pilihan terbuka untuk masa depan.
  • Trading House, di sudut lain, yang berminat untuk mendapatkan bilangan maksimum wilayah dan produk yang dilindungi oleh perkiraan kerana ia akan menjadi wang saku di depan kepada pembangunan pasaran dan ingin untuk meningkatkan peluang untuk mendapatkan wang semula oleh mempunyai kemungkinan berniaga di beberapa produk yang lebih luas kepada pasaran banyak.
  • Pengilang ingin Trading House untuk mengendalikan wilayah yang paling sukar dan produk dan mensasarkan orang-orang yang lebih mudah, mungkin dengan niat untuk mengendalikan ini sendiri secara langsung. 
  • Trading House  secara semula jadi akan mempunyai pandangan yang berbeza mengenai perkara ini.
Matlamat
  • Ia adalah penting bahawa Dewan Perdagangan dan pengilang adalah pada panjang gelombang yang sama seperti yang jauh sebagai isu matlamat dan pendekatan.
  • Pengilang akan mendesak bahawa matlamat kuantitinya dan dengan had masa dan ingin mekanisme pemantauan yang sistematik berada di tempat. 
  • Trading House lebih suka fleksibiliti dan kurang komitmen.
  • Cara di mana matlamat akan tercapai juga perlu dibincangkan dengan pengilang dan kelulusan yang diperoleh supaya sokongan sokongan adalah disediakan untuk semua program.
Takrif Tanggungjawab
  • Ini sebahagian daripada tawaran MOU dengan cara yang di mana kerja-kerja pasukan itu diatur, terutamanya perkongsian tanggungjawab dan tugas-tugas tertentu. 
  • Pembahagian tanggungjawab yang utama akan pengilang, dan besar, kelihatan selepas pembuatan dan Trading House selepas pengeksport.
  • Semua tugas-tugas yang terlibat dalam proses pengeksport hendaklah disenaraikan dan tanggungjawab yang diberikan.
Eksklusif / Bukan-Eksklusif
  • Sebahagian daripada tawaran MOU dengan sama ada pengilang dan Trading House ini akan berurusan dengan organisasi lain dalam pasaran yang sama dan produk yang sama
  • Titik ini menyebabkan hujah yang banyak. Trading House sudah tentu akan menegaskan bahawa ia harus mempunyai hak eksklusif untuk mengendalikan produk pengeluar di pasaran yang dinyatakan. 
  • Pengilang lebih suka fleksibiliti dan tidak mahu untuk mengikat dirinya perkiraan eksklusif yang belum lagi membuktikan daya maju.
  • Isu ini menjadi sangat geli apabila Trading House menegaskan bahawa pengilang eksport ke pasaran tertentu hanya melalui semasa ia tidak mampu untuk membalas dengan berjanji bahawa ia tidak akan mendapatkan produk-produk tersebut dari pengilang lain. 
  • Pengilang menganggap ini sebagai tidak adil manakala Trading House menunjukkan bahawa kapasiti pengeluar mungkin tidak mencukupi untuk memenuhi pesanan besar.
Perkongsian Perbelanjaan dan Pendapatan
  • Subjek ini secara umumnya boleh ditangani dengan agak cara ke hadapan yang lurus dengan menyenaraikan kepala perbelanjaan dan pendapatan dan cara perkongsian mereka. 
  • Tetapi di sini juga terdapat sering kawasan kelabu dan ia adalah berguna untuk menampung seberapa banyak kemungkinan yang mungkin semasa peringkat rundingan untuk mengelakkan salah faham kemudian. 
  • Kemungkinan apa-apa termasuk kali apabila contohnya, kos pembangunan produk, promosi atau persampelan yang luar biasa tinggi atau apabila terdapat aduan penyampaian yang berkualiti atau lewat akibat sebab-sebab yang kontroversi.
Pembayaran terma
  • Ini sebahagian daripada MOU memperkatakan bila dan bagaimana pengilang akan dibayar.
  • Fasal Terma Pembayaran adalah penting kerana ia mempunyai kesan langsung kepada keadaan aliran tunai kedua-dua pengilang serta Trading House. 
  • Syarat-syarat bayaran yang dimasukkan ke dalam MOU perlu apa-apa bahawa perkongsian itu mendapat kelebihan maksimum dari kekuatan kedua-dua pihak manakala kelemahan kelemahan dikurangkan.
  • Jika kos Trading House adalah lebih murah daripada pengilang dari segi ekonomi bagi pengeluaran yang dibiayai oleh pembayaran terlebih dahulu dari Dewan Perdagangan kepada pengilang. 
  • Dalam kes seperti ini, Trading House memainkan Peranan Separa Perbankkan dan menjadi prihatin kepada perkara-perkara seperti cagaran, jaminan, dan lain-lain, kadang-kadang pengilang, khususnya pengilang kecil, mempunyai akses kepada kredit subsidi dan ini akan mengambil kesempatan dalam syarat-syarat bayaran.
Satu lagi aspek yang perlu di pertimbangkan ialah kedudukan kewangan kedua-dua pihak.
Tempoh Sah dan Perkiraan Penamatan
  • Di sini sekali lagi sering ada pertembungan kepentingan dengan Dewan Perdagangan lebih suka kesahihan tempoh yang lebih lama supaya ia dapat meraih ganjaran pelaburan dan usaha-usaha ke atas jangka masa yang lebih lama, dan pengilang yang lebih suka untuk mendapatkan semula dengan seberapa segera sebagai pilihan membolehkan untuk memutuskan pada perjalanan masa depan ke arah tindakkan untuk pasaran.
  • Seperti yang disebutkan tadi, hujah-hujah perbalahan akan berlaku semasa membuat MOU tetapi ia adalah lebih baik untuk di selesaikan sebelum dan bukannya menghadapi kemungkinan dalam hubungan pada tarikh kemudian apabila berlaku masalah yang tidak dilindungi oleh persetujuan yang dicapai lebih awal.
Editor

No comments:

Post a Comment