Saturday, July 30, 2011

TADBIR-URUS: KEPIMPINAN SEBAGAI KETUA NEGARA

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #358


TADBIR-URUS: KEPIMPINAN SEBAGAI KETUA NEGARA
APAKAH CABARAN YANG PERLU DI HADAPI


KETUA - CEO SEBUAH NEGARA
  • Samaada sebagai Presiden, Perdana Menteri atau CEO sebuah Negara, seseorang Ketua Negara itu tidak boleh di pisahkan dengan ILMU PENTADBIRAN dan PENGURUSAN 
  • Sepertimana yang di guna-pakai oleh setiap Pentadbir dan Pengurus di mana-mana Syarikat, Organisasi, Pertubuhan, Persatuan dan apa juga yang melibatkan hal-hal Pentadbiran & Pengurusan.
  • Semua nya akan menggunakan ASAS ILMU YANG SAMA tetapi hanya di bezakan oleh SAIS, JUMLAH ORANG, TUJUAN dan MATLAMAT yang harus di pertanggung jawapkan sebagai KETUA.
MELALUI TIPsNIAGA.COM
  • Telah di huraikan dan di bentangkan pelbagai Tugas & Tanggung Jawap yang harus di laksanakan oleh seorang KETUA atau CEO di dalam hal-hal Tadbir & Urus (sila rujuk kembali dari Post#1-#300)
  • Dan APA yang telah di kemukakan di dalam Penulisan TIPsNIAGA.COM adalah sebagai GARIS PANDUAN untuk MEMAHAMI Apakah itu Ilmu Pentadbiran & Pengurusan dari Sudut PERLAKSANAAN segala Tugas & Tanggung Jawap sebagai PEMIMPIN.
  • Dimana KEILMUAN tersebut boleh DI ADAPTASIKAN ke dalam pelbagai SITUASI PEKERJAAN kerana ILMU ini adalah bersifat UNIVERSAL.
KEPERLUAN KEFAHAMAN ILMU INI
  • Adalah untuk membentuk KEMAHIRAN & KEPAKARAN di dalam melaksanakan semua jenis Tugas & Tanggung Jawap di dalam KEPERLUAN yang DI TUNTUT melalui Jawatan-Jawatan yang di sandang.
  • KERANA setiap MATLAMAT atau HALA-TUJU yang di gerakkan oleh seseorang KETUA atau CEO atau PEMIMPIN itu, akan MENCERMINKAN pelbagai Tindak-Balas atau Kesan-Balas yang samaada berbentuk Positif atau Negatif daripada Orang-Orang yang Di Pimpin.
  • Dan selalu di sebut bahawa, jika BOS/CEO itu GAGAL untuk melaksanakan Tugas & Tanggung Jawap nya dengan BETUL, maka setiap KESAN KEGAGALAN itu adalah TANGGUNGAN yang perlu di pikul oleh seseorang Ketua atau CEO atau Bos.
  • Dimana, menurut Hiraki Kepimpinan walau dari jenis apa pun sesuatu Organisasi yang di ketuai oleh seseorang Pemimpin itu, KUASA TERAKHIR untuk MEMBUAT KEPUTUSAN MUKTAMAD adalah Di dalam Kuasa MUTLAK Golongan ini.
  • Dan di sini lah KEBIJAKSANAAN seseorang PEMIMPIN itu di cabar dan di uji dengan Tugas & Tanggung Jawap yang di berikan.
PERSOALAN: MENGAPA PENTADBIRAN NAJIB RAZAK DI KATAKAN GAGAL
SEBAGAI KETUA NEGARA
  • Beliau Gagal untuk Berperanan sebagai Perdana Menteri kepada Seluruh Rakyat Malaysia dalam Setiap Masa beliau.
  • Kerana beliau lebih banyak Menampilkan diri sebagai Seorang Pemimpin Parti Politik daripada di lihat sebagai seorang Perdana Menteri Negara.
  • Ucapan-Ucapan beliau juga di lihat sangat Bercelaru di dalam Memperkatakan Hal Ehwal Negara dengan Hal Ehwal Parti
  • Pendekatan beliau dengan Rakyat Umum sebagai Seorang Perdana Menteri juga bercelaru, dimana beliau gagal untuk membezakan Tugas sebagai Perdana Menteri dengan Tugas sebagai Presiden Parti.
CONTOH ISTIMEWA
INSIDEN PADA HARI BELIA 1 MALAYSIA DI PUTRAJAYA
  • Di dalam banyak Sesi-Sesi Taklimat, Ceramah dan Lawatan Kerja sebagai Seorang Perdana Menteri Malaysia, beliau maseh menunjukkan Sifat Kepartian dari Segi Penampilan dan Ucapan yang mencerminkan beliau sebagai Bukan sebagai Perdana Menteri.
  • Telatah dan Gelagat yang di sebutkan itu boleh di lihat dengan jelas sewaktu beliau merasmikan HARI BELIA 1MALAYSIA, dimana selepas beliau menamatkan Amanat Hari Belia, sebagai Perdana Menteri beliau sempat "MENGHASUT" para belia untuk "Membenci Pihak Pembangkang" dengan melabelkan Pihak Pembangkang sebagai "Cuba Merampas Putrajaya" daripada Kerajaan UMNO/BN.
  • Ini telah BERTENTANGAN dengan PERANAN beliau sebagai Seorang PERDANA MENTERI untuk Sebuah Negara yang Berdaulat, Berpelembagaan dan Berparlimen dimana beliau TIDAK BOLEH BERKELAKUAN sedemikian KERANA Hari Belia 1Malaysia itu adalah Projek Negara dan Bukan Projek Parti Umno/BN.
INSIDEN PERASMIAN JALUR GEMILANG DI KL SENTRAL
  • Beberapa Orang Rakyat yang CUBA menghampiri beliau sebagai Rakyat di NAFIKAN dengan Tindakan Polis menghalang dan menangkap mereka yang terlibat.
  • Walaupun Insiden Tangkapan tersebut di depan mata beliau dalam jarak yang sangat dekat, sebagai Seorang Perdana Menteri beliau GAGAL untuk Menghalang Tangkapan tersebut ATAU memberi Ruang dan Peluang kepada Rakyat yang terlibat untuk Berhenti Sebentar demi untuk Mendengar dan Mengetahui Apakah yang INGIN Rakyat sampaikan.
  • Tetapi beliau SELESA berada di dalam PROTOKOL sebagai seorang KETUA NEGARA yang DI KAWAL KETAT oleh Pegawai Keselamatan Perdana Menteri dan BERTINDAK sebagai Seorang Perdana Menteri.
  • Walhal, Perbuatan tersebut telah MENCEMARKAN nama beliau sebagai Seorang KETUA NEGARA yang di sifatkan sebagai Tidak Berperi Kemanusiaan terhadap Rakyat Umum dari pelbagai Latar Belakang dan Ideologi.
  • Dimana Perbuatan tersebut telah MENCERMINKAN bahawa beliau maseh MERASA KESELAMATAN DIRI TERANCAM walau di kelilingi oleh puluhan Pengawal & Pegawai Keselamatan dan menunjukkan SIKAP TIDAK PERCAYA PADA RAKYAT.
DALAM HAL MEDIA & KEBEBASAN BERSUARA
  • Sebagai Seorang KETUA NEGARA, beliau juga menyalah-gunakan KUASA sebagai Seorang Perdana Menteri kerana mengamalkan SIKAP MONOPOLI & BERAT SEBELAH di dalam KEBEBASAN MEDIA
  • Seperti Pe-Monopoli-an semua Stesen Television Arus Nasional agar Pro UMNO/BN dan Bukan untuk Pro-Kerajaan yang SEHARUS NYA BERSIKAP TELUS & ADIL terhadap Rakyat di dalam PELAPORAN MAKLUMAT SEMASA.
  • Terutama di dalam PENYAMPAIAN BERITA-BERITA berkenaan SALAH-LAKU Pihak Pembangkang, Perhimpunan BERSIH 2.O, Kes Kematian Teo Beng Hock, Kes Kematian Ahmad Sarbani, Kes-Kes SPR, SPRM, PDRM, ATM, KDN, PEGUAM NEGARA, KEHAKIMAN, FELDA, UDA, EPF dan Berita-Berita dari Kerajaan Negeri yang Tidak Telus Pemberitaan nya.
KESAN SAMPINGAN NYA
  • APABILA RAKYAT UMUM telah berjaya untuk mendapatkan Maklumat-Maklumat dari Penyiaran Berita dari Sumber Alternatif seperti Blog-Blog Politik, Twitter dan Facebook yang di Usahakan oleh Rakyat-Rakyat yang PRIHATIN, maka Pihak Kerajaan telah dapat di lihat melakukan PELBAGAI PEMBOHONGAN didalam PENYAMPAIAN Maklumat kepada Rakyat.
  • Dan SETIAP SERANGAN KERAJAAN yang di Kuasai oleh parti UMNO/BN terhadap parti-Parti Lawan menerusi Media Cetak & Elektronik serta penggunaan Bloger-Bloger Upahan TELAH MENIMBULKAN KEBENCIAN RAKYAT terhadap Kepimpinan dan Pentadbiran Najib Razak.
  • Dimana SEMAKIN KUAT PENAFIAN dan PUTAR BELIT MAKLUMAT di lakukan melalui Media cetak. Elektronik dan Blogger Upahan, Makan SEMAKIN KUAT KEBENCIAN RAKYAT terhadap PEMIMPIN dan KERAJAAN PUSAT.
  • Sepatut nya STRATEGI ini sudah Tidak Boleh di gunakan oleh Pentadbiran Najib Razak kerana Strategi tersebut menerbitkan Implikasi Buruk terhadap kestabilan dan Populariti Kerajaan Pimpinan Umno/BN
SEPATUT NYA
  • Pihak PENTADBIRAN NAJIB RAZAK harus menggunakan PENDEKATAN yang LEBIH MESRA RAKYAT didalam SEMUA HAL KOMUNIKASI dengan Rakyat Umum.
  • Dan bukan menggunakan Strategi "LEMPAR BATU -SEMBUNYI TANGAN", kerana Rakyat Malaysia kini telah CANGGIH dengan Sumber Maklumat yang boleh di dapati dari PELBAGAI SUMBER dari Dalam dan Luar Negara.
  • Dan dalam banyak Posting, saya selalu menyebut bahawa Pentadbiran Najib Razak banyak melakukan Kesilapan & Kesalahan di dalam hal-hal TADBIR-URUS dan GAGAL Bertindak & Berkelakuan sebagai Seorang Ketua Negara BUKAN kerana saya benci atau tidak suka Najib Razak dan Umno/BN TETAPI saya menyentuh hal-hal tersebut dari Sudut Keilmuan Pentadbiran & Pengurusan.
  • Ini terpulang kepada Kepimpinan oleh Kerajaan Umno/BN untuk Menilai dan Mengkaji pelbagai Suara & Pandangan orang Ramai terhadap Kepimpinan mereka menerajui Malaysia KERANA Setiap LANGKAH yang SALAH akan MENGUNDANG kepada KEHILANGAN KEPERCAYAAN & KEYAKINAN RAKYAT terhadap Kerajaan yang memimpin.
Editor

Thursday, July 28, 2011

EKONOMI ASIA: MAMPUKAH PEMBUAT DASAR BERTINDAK BALAS

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #357


EKONOMI ASIA: MAMPUKAH PEMBUAT DASAR BERTINDAK BALAS
UNTUK MENGATASI KEMELESETAN EKONOMI


EKONOMI ASIA
  • Seperti yang telah di bentangkan dalam banyak Laporan Penyelidikan Ekonomi baru-baru ini, di percayai bahawa Ekonomi Asia memasuki Peringkat Terakhir Pengetatan Kewangan di rantau ini
  • Dengan Pertumbuhan Permintaan dalam Negeri di rantau ini menunjukkan tanda-tanda jelas Kesederhanaan dan Kemunculan beberapa Kebimbangan mengenai Pertumbuhan Ekonomi dunia yang maju, di percayai bahawa ia tidak mungkin di atasi oleh Pembuat-Pembuat Dasar untuk mengambil apa-apa Pengetatan Agresif dalam tempoh terdekat. 
  • Dimana Jangkaan Kitaran Kenaikan Kadar bagi rantau ini, tidak termasuk Taiwan akan berakhir pada 3Q11.
  • Walaupun di fikir kita lebih dekat kepada Akhir Pengetatan Kewangan di rantau ini, tidak di percayai bahawa Penggubal Dasar mungkin dapat untuk memulakan usaha yang membolehkan Jenis Tindakkan Pelonggaran dalam tempoh terdekat. 
  • Faktor yang paling penting yang mendorong Pembuat Dasar kembali kepada sebarang usaha untuk merangsangkan Permintaan Domestik sekali lagi untuk mengelakkan Persekitaran Inflasi yang awal. 
  • Walaupun Inflasi mungkin ke Puncak tidak lama lagi, ia akan kekal ketara di atas zon selesa sehingga akhir tahun ini. 
  • Selain itu, memandangkan bahawa beberapa negara di rantau ini telah tidak lulus sepenuhnya pada Kos Harga Komoditi Global yang dinaikkan, pergerakan kadar inflasi akan kekal, melainkan jika Pembetulan Harga Komoditi yang bermakna berlaku tidak lama lagi. 
  • Sesungguh nya, Petunjuk Harga Komoditi terutama minyak, akan kekal sebagai Risiko Utama kepada 2011 atas Ramalan Inflasi untuk kes bagi rantau ini. 
  • Oleh itu, latar belakang semasa Kadar Inflasi yang tinggi dan Harga ASET di naikkan bermakna bahawa Keadaan Awal tidak seperti menggalakkan bagi Pembuat Dasar untuk meningkatkan Permintaan dalam Negeri dengan cepat.
TIGA EKONOMI RANTAU ASIA
CHINA
  • Selain itu, Tiga Ekonomi di Rantau ini telah terkumpul yang berbangkit daripada penolakan pada dasar sebelum nya untuk merangsang pertumbuhan, yang akan menghalang Pembuat Dasar daripada menggunakan pendekatan lama yang sama. 
  • Sebagai contoh, di China, Pinjaman kepada Nisbah KDNK kekal dekat dengan tinggi semua waktu di paras 129%, telah meningkat daripada hampir 100% daripada KDNK pada penghujung 2008
  • Ini tolakan agresif untuk permintaan dalam negeri melalui peningkatan dalam bekalan kredit telah menimbulkan kebimbangan mengenai kualiti aset sektor perbankan, terutamanya bagi pinjaman yang di berikan kepada Kenderaan Pembiayaan Kerajaan Tempatan (LGFVs). 
  • Ini menjadikan ia sukar bagi kerajaan untuk meneruskan lagi pengembangan kewangan dalam usaha meningkatkan Pertumbuhan.
INDIA
  • Di India, selain daripada kadar Inflasi yang menjadi isu, kami percaya bahawa Tahap Defisit Fiskal yang tinggi 9.3% daripada KDNK dalam F2011 tidak termasuk one-off hasil daripada bayaran lesen 3G Telekom, agak tinggi defisit akaun semasa (2.6% daripada KDNK pada F2011) 
  • Dan Sektor Perbankan yang sudah ketat Nisbah Pinjaman-Deposit tidak meninggalkan banyak ruang untuk Pembalikan Cepat dalam mengetatkan Monetari atau Fiskal. 
  • Malah Ketiadaan Hasil one-off (yuran lesen 3G telekom) seperti tahun lepas dan pengurangan dalam Cukai ke atas Produk Petroleum baru-baru ini bermakna bahawa Hasil Kerajaan akan lebih rendah berbanding tahun lepas sebanyak 2% daripada KDNK, memaksa Kerajaan untuk mengurangkan Perbelanjaan pada Tahun F2012.
KOREA
  • Di Korea, ia adalah Sektor Isi Rumah yang telah di bina sehingga melampaui batas. Hutang isi rumah telah semakin meningkat sejak tahun 2004 dan kini berada di paras 66% daripada KDNK, salah satu yang Tertinggi di rantau ini. 
  • Mencerminkan Hakisan Kuasa Membeli di sebabkan oleh Inflasi yang lebih tinggi, Pertumbuhan pendapatan sebenar telah juga NEGATIF untuk dua suku berturut-turut. 
  • Ekonomi Korea telah berhati-hati berbelanja oleh Pengguna Korea dan MENJANGKA untuk melihat kelembapan dalam pertumbuhan penggunaan swasta sebagai corak berbelanja tidak mungkin dapat di kekalkan 
  • Oleh itu, apa-apa Rangsangan Dasar untuk meningkatkan Permintaan Domestik akan menyebabkan KEMEROSOTAN bagi memanfaatkan isi rumah, yang boleh membawa kepada masalah yang lebih jauh di hujung jalan.
RANCANGAN PERTUMBUHAN
  • Tidak Syak lagi bahawa Asia perlu mempunyai pendekatan yang lebih seimbang, bergantung lebih pada Pertumbuhan permintaan dalam negeri. 
  • Walau bagaimanapun, ini perlu berlaku dengan kuasa-kuasa Struktur memandu, bukan dengan sokongan penyelesaian yang cepat seperti dasar fiskal dan kewangan mudah. 
  • Melihat dengan lebih dekat jurang tabungan-pelaburan yang pelbagai bagi ekonomi juga menunjukkan bahawa tidak ada Penyelesaian tunggal untuk reflation permintaan domestik di Asia. 
  • Di China, penggunaan swasta adalah hubungan yang Lemah. Pembuat dasar juga perlu untuk memastikan bahawa perniagaan pembuatan mula bergerak ke arah produk tambah nilai yang lebih tinggi. 
  • Nilai Rendah China di tambah Eksport Perkilangan mempunyai tiga headwinds: a) Penghargaan yang mantap dalam RMB, b) Kelembapan tambahan kepada penduduk dalam kumpulan umur bekerja dan kenaikan gaji dan c) Usaha Kerajaan untuk Kesan Harga Luaran dalam Sumber-Sumber Alam Sekitar.
  • Di beberapa bahagian ASEAN, terutama nya Thailand dan Malaysia, ia adalah pelaburan yang agak rendah kepada Nisbah KDNK yang perlu diusahakan. 
  • Di India, sokongan menolak dasar agresif diperlukan untuk memulihkan pelaburan kepada KDNK, terutama nya infrastruktur.
PERGERAKAN TERKINI
  • Satu Berita baik ialah bahawa Pembuat Dasar di rantau ini sedang bergerak ke arah yang betul, memulakan perubahan Struktur merangsangkan Permintaan Domestik secara berterusan. 
  • Di China, Pembuat Dasar mantap memulakan langkah-langkah, seperti Skim Pencen Luar Bandar, Peruntukan Perumahan Kos Rendah dan meningkatkan Gaji Minimum. 
  • Kerajaan di ASEAN dan India juga bergerak ke arah yang betul untuk menyokong pelaburan yang lebih tinggi kepada KDNK. 
  • Walau bagaimana pun, terdapat dengan jelas keperluan untuk mempercepatkan tahap pelaksanaan Pembaharuan ini. 
  • Memandangkan kadar yang agak perlahan reformasi setakat ini, kuasa-kuasa Struktur yang memacu permintaan dalam Negeri mungkin masih lemah dalam tempoh terdekat.
RUMUSAN
  • Adalah di percayai bahawa pada 2H11, kebimbangan mengenai Prospek Pertumbuhan akan melebihi Risiko Inflasi bagi seluruh tahun ini. 
  • Permintaan Domestik di rantau ini menunjukkan tanda-tanda jelas kesederhanaan kerana kesan ketinggalan mengetatkan langkah-langkah dan Hakisan Kuasa Beli akibat Inflasi yang berterusan tinggi.
  • Sementara itu, Permintaan luar negeri juga telah melanda kawasan Lembut di sebabkan oleh kelemahan di Amerika Syarikat dan Eropah. 
  • Dalam pandangan Pakar Ekonomi, Pembuat Dasar akan di kekang dalam Pilihan Dasar masing-masing untuk meningkatkan pertumbuhan yang di sebabkan oleh latar belakang makro inflasi yang tinggi dan harga aset. 
  • Selain itu, negara-negara seperti China, India dan Korea telah bekerja secara keterlaluan makro pinjaman yang tinggi kepada nisbah KDNK, Defisit Fiskal yang tinggi dan memanfaatkan isi rumah yang tinggi. 
  • Memandangkan keadaan ini, tidak seperti pada tahun 2008, dalam kitaran semasa, Pembuat Dasar boleh di paksa untuk membenarkan Sasaran Pertumbuhan Jelas terlebih dahulu sebelum memulakan apa-apa usaha besar-besaran untuk merangsangkan Permintaan Domestik sekali lagi.
DALAM NEGARA MALAYSIA
  • Pertumbuhan Ekonomi yang bergerak di dalam Pasaran Pengguna akan terus bergerak sedikit perlahan dengan Permintaan Pengguna mengalami kemerosotan.
  • Tetapi tidak akan menjejas Para Peniaga dan Usahawan dari Segi Kos Operasi kerana Kos-Kos tersebut di Salurkan kepada Para Pengguna / Pembeli.
  • Hanya trend berbelanja Pengguna yang sedikit terjejas di sebabkan oleh Faktor Kuasa membeli yang Berkurangan yang pula di Jana oleh Pendapatan peribadi yang tidak meningkat.
  • Ini lah Bahagian yang perlu di tangani oleh Kerajaan Malaysia buat masa ini, iaitu memberi Perhatian Khusus terhadap Pendapatan Kasar Rakyat melalui Pembangunan Ekonomi yang Berterusan di dalam Semua Industri Ekonomi Teras Negara.
  • Dimana Penggunaan Dasar-Dasar yang merosakkan Ekonomi HARUS di hindarkan daripada di lakukan untuk jangka masa sekarang.
  • Selain menggalakkan Rakyat untuk Menabung, Pihak Kerajaan juga harus MENGGIATKAN memberi Bantuan-Bantuan yang merupakan Pemberian SUBSIDI terhadap Barangan keperluan Asas yang menjejaskan Ekonomi Rakyat dan bukan membuat Ekonomi Rakyat semakin Buruk dan terdesak dari Segi Kemampuan Kewangan
Editor

Wednesday, July 27, 2011

ISU INSURAN: APA BEZA INSURAN KONVENSIONAL DENGAN TAKAFUL

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #356


ISU INSURAN: APA BEZA INSURAN KONVENSIONAL DENGAN TAKAFUL
DAN MENGAPA HASIL INSURAN DI KATAKAN HARAM


INSURAN KONVENSIONAL
  • Dalam Perniagaan Moden, salah satu cara untuk mengurangkan risiko kerugian yang disebabkan oleh kemalangan adalah melalui Insuran. 
  • Konsep Insuran dimana sumber-sumber keuntungan nya di guna-pakai untuk membantu orang-orang miskin tidak semesti nya bercanggah dengan Prinsip Islam dari Sudut memberi Pertolongan.
Tiga perbezaan penting membezakan insurans Konvensional dari Takaful:
  • Insuran Konvensional melibatkan unsur-unsur yang tidak menentu yang berlebihan (Gharar) dalam Kontrak Insuran
  • Judi (Maysir) sebagai akibat kehadiran yang tidak menentu yang berlebihan yang bergantung kepada hasil masa depan (futures)
  • Faedah (Riba) dalam aktiviti-aktiviti pelaburan syarikat-syarikat Insuran Konvensional
  • Syarikat-syarikat insurans Konvensional adalah di dorong oleh keinginan untuk mendapatkan keuntungan untuk Pemegang saham;
  • Sistem Insuran Konvensional boleh tertakluk kepada eksploitasi. Sebagai contoh, ia mungkin mengenakan bayaran premium yang tinggi (terutama nya dalam situasi yang bersifat monopoli) dengan manfaat penuh tersebut ke atas penentuan harga pergi kepada syarikat.
ASAS TAKAFUL
  • Insurans Islam memerlukan setiap peserta untuk menyumbang ke dalam Kumpulan Wang yang di gunakan untuk menyokong satu sama lain dengan setiap peserta menyumbang jumlah yang mencukupi untuk menampung Tuntutan di jangka.
Prinsip asas Takaful boleh diringkaskan seperti berikut:
  • Pemegang Polisi bekerjasama sesama sendiri untuk Kebaikan bersama mereka.
  • Tiap-tiap Pemegang Polisi membayar sebahagian daripada sumbangan itu sebagai DERMA untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan.
  • Kerugian di bahagikan dan liabiliti merebak mengikut sistem pengumpulan masyarakat.
  • Ketidakpastian di hapuskan berkenaan Langganan dan Pampasan.
  • Ia tidak bertujuan untuk mendapat KELEBIHAN pada kos lain.
  • Secara teorinya, Takaful adalah di anggap sebagai Insuran Koperasi, di mana ahli-ahli menyumbang sejumlah tertentu Wang dengan Dana Bersama. 
  • Tujuan sistem ini bukan keuntungan tetapi untuk menegakkan Prinsip "kamu menanggung beban antara satu sama lain."
BEZA TAKAFUL
  • Perbezaan utama di antara Insuran Takaful dan Konvensional terletak di Sudut Risiko di nilai dan di kendalikan serta bagaimana Dana Takaful di uruskan. 
  • Perbezaan lain adalah juga di dalam hubungan antara Pengendali (di bawah insuran konvensional menggunakan Istilah: penanggung insuran) dan Peserta (di bawah konvensional yang diinsurankan atau yang dijamin). 
  • Perniagaan Takaful juga berbeza dari Insuran Konvensional yang Pencarum di sebut sebagai Pemegang Polisi dan bukan nya Pemegang Saham, semata-mata mendapat manfaat daripada keuntungan yang dijana daripada ASET Takaful dan Pelaburan.
BAGAIMANA TAKAFUL DI LAKSANAKAN
  • Semua peserta (Pemegang polisi) yang bersetuju untuk menjamin antara satu sama lain dan bukan nya membayar premium, mereka membuat Caruman kepada kumpulan wang bersama atau Dana Terkumpul. 
  • Kutipan Dana Terkumpul  adalah sumbangan yang mewujudkan Dana Takaful.
  • Jumlah Sumbangan setiap peserta adalah berdasarkan kepada jenis perlindungan yang mereka perlukan dan pada keadaan peribadi mereka. 
  • Dalam insurans Konvensional, dasar (Kontrak Takaful) menyatakan jenis risiko dan tempoh perlindungan.
  • Dana Takaful adalah di urus dan di tadbir untuk pihak Pencarum oleh Pengendali Takaful yang mengenakan caj yuran yang di persetujui untuk menampung kos. 
  • Kos ini termasuk kos Jualan dan Pemasaran dan Pengurusan Tuntutan.
  • Sebarang dakwaan yang di buat oleh Pencarum di bayar daripada Dana Takaful dan mana-mana lebihan yang tinggal, selepas membuat Peruntukan bagi kos tuntutan masa depan dan lain-lain rizab yang mungkin wujud, milik kepada Pencarum dalam Dana.
  • Dan Pengendali Takaful tidak boleh meng-agihkan kepada Pencarum dalam bentuk dividen atau pengagihan tunai, sebagai alternatif dalam pengurangan dalam Sumbangan masa depan.
KAEDAH PENGURUSAN TAKAFUL
Sebuah Syarikat Insurans Islam mesti mempunyai prinsip-prinsip operasi yang berikut:
  1. Ia mesti beroperasi mengikut prinsip-prinsip Koperasi Islam.
  2. Komisen boleh di bayar kepada atau yang di terima daripada insuran Islam oleh syarikat-syarikat insuran.
  3. Syarikat insuran perlu mengekalkan Dua Dana iaitu Pencarum / Dana Pemegang Saham dan Pemegang Dana Polisi.
Pemegang Polisi Kumpulan Wang
Aset Dana Pemegang Polisi yang terdiri daripada:
  • Premium insurans yang di terima
  • Tuntutan yang di terima daripada penginsuranan semula
  • Apa-apa perkadaran daripada keuntungan pelaburan di agihkan kepada pemegang polisi sebagai yang di peruntukkan kepada mereka oleh Lembaga Pengarah.
Pemulihan dan Penuntutan
  • Semua Tuntutan harus di-bayar kepada pemegang polisi, kos insurans semula, rizab teknikal, Perbelanjaan pentadbiran dan sebagainya, tidak termasuk perbelanjaan jabatan pelaburan, hendaklah di penuhi daripada dana pemegang polisi.
  • Baki yang ada pada Kredit Dana Pemegang Polisi pada akhir tahun mewakili lebihan mereka. 
  • Perhimpunan Agung boleh memperuntukkan keseluruhan atau sebahagian daripada lebihan rizab khas Pemegang polisi. 
  • Jika sebahagian, kira-kira akan di agihkan antara Pemegang polisi. Apabila Pemegang polisi Dana tidak mencukupi untuk memenuhi Perbelanjaan mereka, defisit dibiayai daripada dana Pemegang saham.
  • Pemegang saham yang berjanji untuk menunaikan semua liabiliti Kontrak Dana Pemegang polisi, tetapi liabiliti ini tidak melebihi ekuiti mereka dalam syarikat itu.
Kumpulan Wang Pemegang Saham
  • Aset Dana Pemegang saham terdiri daripada:
  • Modal berbayar dan rizab yang boleh di agihkan kepada Pemegang saham
  • Keuntungan atas pelaburan modal dan rizab pemegang saham
  • Apa-apa perkadaran daripada keuntungan pelaburan yang dijana oleh pelaburan dana pemegang polisi dan teknikal dan lain-lain rizab boleh diagihkan kepada mereka
Pelbagai Penerimaan 
  • Semua Perbelanjaan pentadbiran Jabatan Pelaburan di tolak daripada Kumpulan Wang Pemegang Saham.
  • Baki lebihan Pemegang saham, jika ada, di agihkan di kalangan mereka.
Pelaburan Dana
  • Syarikat itu boleh melabur Dana hanya berdasarkan keuntungan dan perkongsian kerugian, seperti yang di luluskan oleh Syariah.
  • Produk dan Perkhidmatan yang di tawarkan oleh Syarikat Insuran Islam
  • Syarikat-syarikat insuran Islam boleh menawarkan Harga Produk Kompetitif, tanpa menghadkan skop dan manfaat Perlindungan insurans yang di buat secara Tradisional kepada orang ramai oleh syarikat-syarikat insuran Konvensional.
  • Sebagai kemudahan insurans hayat berkaitan, syarikat-syarikat insurans Islam telah membangunkan Tabung Amanah Islam Idarity Sol Sosial, perlindungan gadai janji, perlindungan pelajar dan perlindungan Majikan.
MODEL TAKAFUL
  1. Terdapat pelbagai model Takaful mengikut sifat hubungan antara syarikat dan peserta. Terdapat Wakalah (agensi), Mudarabah atau Gabungan kedua-duanya. 
  2. Di dalam model Takaful Sudan, Setiap Pemegang Polisi adalah Pemegang Saham di dalam nya  Pengendali hanya menjalankan perniagaan bagi pihak peserta dan tiada Entiti berasingan menguruskan perniagaan. Pakar-Pakar Syariah menganggap ini lebih baik. 
  3. Di negara-negara Islam lain, Rangka kerja yang sah di sisi undang-undang tidak membenarkan Perkiraan ini dan kerja-kerja syarikat Takaful sebagai Entiti yang berasingan di atas Asas Mudarabah (di Malaysia) dan Wakalah (di Timur Tengah).
  4. Dalam model Mudarabah di amalkan terutamanya di rantau Asia Pasifik, Pemegang polisi menerima apa-apa keuntungan yang ada pada mereka sebahagian Dana sahaja. 
  5. Jawatan kuasa Syariah Syarikat Takaful meluluskan nisbah perkongsian bagi setiap tahun lebih awal, kebanyakan perbelanjaan yang di kenakan kepada para pemegang saham.
  6. Dalam model Wakalah, lebihan pelaburan pemegang polisi - di tolak Yuran Pengurusan atau Perbelanjaan -  kepada Pemegang polisi. 
  7. Pemegang saham mengenakan Yuran Wakalah daripada Sumbangan dan ini meliputi perbelanjaan perniagaan. 
  8. Yuran yang di tetapkan setiap tahun terlebih dahulu berunding dengan Lembaga Penyeliaan Syariah syarikat dan Yuran Pengurusan yang berkaitan dengan Prestasi.

HURAIAN LANJUT MENGENAI PERBEZAAN YANG SEBENAR
Sebahagian besar Ulama Islam telah menyimpulkan bahawa Kontrak Insurans Konvensional yang tidak boleh di terima Islam dan tidak selaras dengan Syariah atas sebab-sebab utama berikut:
  1. Ia termasuk Unsur Al-Gharar (ketidakpastian)
  2. Adalah berdasarkan Teori dan Amalan kepentingan polisi insurans Konvensional hayat adalah berdasarkan kepentingan, manakala model Islam adalah berdasarkan kepada Tabarru di mana sebahagian daripada Sumbangan oleh peserta di anggap sebagai derma. 
  3. Atas sebab ini, pemegang polisi di Takaful biasanya dirujuk sebagai Peserta. Ia adalah satu bentuk Perjudian.
Pertama dan paling penting, insurans Islam, selaras dengan Syariah Islam, adalah satu bentuk Perpaduan Sosial (Takaful), berdasarkan prinsip-prinsip amanah dan Kerjasama.
  • Dalam insuran Konvensional, Risiko Kerugian di insuran-kan kerana ketidaktentuan, sebagai balasan bagi bayaran yang telah di tentukan oleh Premium dahulu, mereka mempertanggung jawapkan kepada syarikat insuran Kerugian yang mungkin menjejaskan ekonomi daripada risiko yang di tetapkan. 
  • Dalam insurans Islam, para peserta saling berkongsi semua risiko dan tiada Pemindahan risiko yang terlibat.
  • Syarikat insuran Konvensional adalah di dorong oleh keinginan untuk mendapatkan keuntungan, manakala syarikat-syarikat insuran Islam bukan membuat keuntungan.
  • Para Pencarum Utama adalah tidak layak untuk berkongsi dalam keuntungan perniagaan walaupun mereka berhak untuk mengenakan bayaran untuk perkhidmatan mereka atau berkongsi Pulangan Pelaburan dana yang diuruskan oleh mereka
  • Pencarum Utama dalam syarikat insuran Konvensional tidak mempunyai hak untuk mengundi dalam Pilihan Raya Pengarah syarikat atau untuk melihat AKAUN Tahunan syarikat itu, manakala dalam syarikat-syarikat Islam; kemudahan ini di sediakan kepada semua peserta yang membayar jumlah premium  yang di tetapkan (sumbangan).
  • Dalam Sistem Takaful, jika seseorang Sah meninggal dunia sebelum polisi matang, waris berhak untuk jumlah keseluruhan premium, bonus dan dividen dan berkongsi keuntungan yang di buat ke atas premium yang dibayar, termasuk sumbangan daripada syarikat daripada Penyumbang atau Penyumbang Utama di berikan di atas dasar Tabarru
  • Urus niaga seperti itu di lihat sebagai sumbangan bersama ke arah Kebajikan yang tidak mampu berbuat apa-apa dalam masyarakat. 
  • Jika peserta masih hidup pada kematangan polisi, mereka  berhak untuk jumlah keseluruhan premium, bahagian keuntungan yang di buat ke atas premium, bonus dan dividen mengikut dasar syarikat.
  • Dalam satu polisi insuran hayat Konvensional, pembayaran Ejen di bayar daripada premium yang di insuran kan, manakala di dalam model Islam, Ejen-Ejen adalah bekerja untuk syarikat dan dengan itu telah di bayar oleh syarikat.
  • Kepentingan insuran dalam sistem Konvensional biasa nya di bayar kepada pemegang polisi, jika mereka masih hidup apabila polisi matang. Jika mereka mati sebelum tarikh itu, kepentingan insuran yang di bayar kepada Pewaris, yang mungkin termasuk termasuk keluarga, orang gaji, syarikat, Pemegang amanah, rakan kongsi, janji, dan sebagai nya. 
  • Tetapi di bawah model Islam, kepentingan insurans boleh terus di bayar kepada yang Penjamin atau Pewaris beliau, mengikut prinsip-prinsip Mirth atau Wasiyyah.
YANG TERPENTING
  • CARUMAN WANG TAKAFUL tidak di laburkan ke dalam Perniagaan-Perniagaan yang bertentangan dengan Syariah Islam.
  • Dan Sumber-Sumber dari semua Pelaburan tersebut harus HALAL dan di Uruskan menurut Peraturan yang wujud di dalam Sistem Takaful Islam.
  • Dimana dalam Sistem Insuran Konvensional setiap pelaburan daripada WANG CARUMAN di laburkan ke dalam jenis-jenis perniagaan TANPA BATASAN.
  • Dan Bukan semua TAKAFUL yang di kendalikan oleh Syarikat INSURAN KONVENSIONAL itu menepati SYARIAH ISLAM dan anda perlu banyak MENELITI sebelum mengambil keputusan untuk menyertai nya.
  • Begitu juga Perniagaan yang melibatkan Pembelian SAHAM, FOREX, KOMODITI dan FUTURES dan juga MLM maseh banyak yang belum MENEPATI SYARIAH ISLAM.
Editor
P/S: Untuk lebih jelas anda perlu merujuk kepada Pihak Pengendali TAKAFUL untuk mendapatkan Penjelasan yang lebih terperinci.

Tuesday, July 26, 2011

HARGA BARANG NAIK: APA KOMBINASI PENYEBAB KENAIKAN

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #355


HARGA BARANG NAIK: APA KOMBINASI PENYEBAB KENAIKAN
DAN APAKAH YANG HARUS KERAJAAN LAKUKAN


HARGA BARANG NAIK
  • Tahun 2011 Harga-Harga Barangan Keperluan Pengguna mengalami KENAIKAN DEMI KENAIKAN dan Rakyat secara AM nya merasakan KEPERITAN untuk MENYERAP segala PERBELANJAAN yang MENINGKAT.
  • Dan Harga-Harga Barangan yang terjejas dengan kenaikan harga ini pula adalah Barangan Pengguna yang selalu di perlukan di dalam kehidupan seharian Orang Ramai
  • Dimana setiap Rakyat Pengguna tidak dapat untuk mengelakkan sebarang kenaikan harga Barangan yang biasa di gunakan KECUALI mereka membeli Barangan yang tidak Berkualiti dari yang biasa.
PUNCA, SEBAB, FAKTOR KEPADA SEMUA KENAIKAN HARGA
PERTAMA:
Kerana Dasar Kerajaan yang Di Katakan untuk Menjimatkan :-
  1. SUBSIDI MINYAK MENTAH
  2. SUBSIDI MINYAK PETROL / DIESEL
  3. SUBSIDI GAS MEMASAK
  4. SUBSIDI GULA / SUSU
  5. SUBSIDI BERAS / BAHAN-BAHAN LAIN
KEDUA:
Di Sebabkan oleh Dasar tersebut maka Di Ambil Tindakkan untuk:-
  1. MENAIKKAN HARGA MINYAK PETROL / DIESEL
  2. MENAIKKAN TARIF LETRIK
  3. MENAIKKAN HARGA GAS
KESAN KEPADA EKONOMI DARIPADA TINDAKKAN TERSEBUT
Menyebabkan Harga Komoditi & Perkhidmatan Di Semua Sektor & Sekmen berikut NAIK:
BARANG BASAH / ASAS
  • Sayur-Sayuran / Bahan-Bahan Asas Tani
  • Daging Ayam /Daging Lembu / Daging Kambing
  • Burung Puyuh / Dan Ikan
BARANG KERING / DAPUR
  • Gula / Tepung / Susu
  • Beras / Bijirin
  • Bawang-Bawang / Cili / Rempah Ratus
  • Dan Bahan Memasak yang lain
BAHAN SUMBER TENAGA
  • Tenaga Letrik
  • Minyak Petrol / Diesel
  • Minyak Tanah
  • Minyak Memasak
  • Gas Memasak
BAHAN & KOS PEMBINAAN BANGUNAN DAN PERUMAHAN
  • Semua Bahan-Bahan Pembinaan terjejas kerana melibatkan Kos-Kos Pengangkutan dan Pembuatan yang bertambah
  • Dan Kos Tenaga Buruh meningkat di sebabkan oleh Faktor yang sama.
UPAH PERKHIDMATAN
  • Kadar Upah Penghantaran Barangan Komersil (Lori/Bas)
  • Kadar Upah Perkhidmatan Pos Komersil
  • Kadar Sewa Kenderaan Komersil
  • Kadar Sewa Bangunan Komersil
  • Kadar Upah Tenaga Buruh Berkontrak
APA YANG EDITOR CUBA SAMPAIKAN
PERTAMA
  • Ini semua menunjukkan Pihak Kerajaan yang Memerintah TIDAK PEKA terhadap IMPAK yang harus di terima oleh RAKYAT UMUM daripada DASAR KERAJAAN untuk MENGURANGKAN PELBAGAI SUBSIDI
  • Dan MAHUKAN juga PERUNTUKKAN SUBSIDI untuk di gunakan kepada perkara-perkara yang berlainan dengan TUJUAN ASAL SUBSIDI yang telah DI KHUSUSKAN oleh Pemimpin dari Kerajaan yang terdahulu menurut PERTIMBANGAN YANG LOGIK
KEDUA
  • PENGURUSAN dan PENCANAIAN EKONOMI yang di lakukan oleh kerajaan sekarang AMAT LEMAH dari Sudut KEPERIHATINAN terhadap Ekonomi Rakyat
  • Dimana Pentadbiran Najib Razak lebih FOKUS kepada Penjanaan Pembangunan Ekonomi di dalam Sektor KORPORAT
  • Ini dapat di lihat dengan jelas melalui program Transformasi Ekonomi - ETP Kerajaan melalui 12 NKRA
  • Dimana Tidak Ada Satu Pun di antara Program tersebut Mensasarkan kepada Rakyat SECARA LANGSUNG. (Direct Interest)
  • Yang WUJUD hanya Program-Program yang di buat untuk Rakyat secara TIDAK LANGSUNG (Indirect Interest) melalui Penjanaan peluang dan Sumber Pekerjaan dan Perniagaan YANG BUKAN SEMUA RAKYAT dapat MENGECAPI NYA SERENTAK.
KETIGA
  • Pentadbiran Najib Razak juga TIDAK MEMILIKI dan KEYAKINAN terhadap JEMAAH MENTERI yang Di Lantik untuk menerajui semua KEMENTERIAN di dalam Kerajaan untuk menjalankan Tugas & Tanggung Jawap untuk MENJANA EKONOMI RAKYAT & NEGARA
  • Dimana KEYAKINAN beliau lebih banyak di berikan kepada PAKAR-PAKAR LUAR yang DI UPAH untuk MENASIHATI KERAJAAN beliau untuk melakukan sesuatu untuk Rakyat & Negara.
  • Yang kelihatan Amat jelas ialah Penggunaan PEMANDU sebagai NADI PERANCANGAN NEGARA yang meliputi SEGALA HAL EHWAL KERAJAAN dari Segi Ekonomi dan Politik.
KEEMPAT
  • TUMPUAN Pentadbiran Najib Razak terhadap Sektor PETROLIAM kerana Sektor ini melalui PETRONAS adalah PENYUMBANG UTAMA kepada KEWANGAN NEGARA.
  • Yang MENYEDIAKAN 40% untuk PENDAPATAN NEGARA secara OTOMATIK secara Bulanan.
  • Ini MEMBOLEHKAN Pentadbiran Najib Razak untuk BERBELANJA TANPA KHUATIR di atas Sokongan PETRONAS.
  • Dan Kerajaan hanya perlu MENJANA 60% sahaja Pendapatan daripada Sektor-Sektor Lain untuk Melengkapkan 100% Keperluan Perbelanjaan Negara.
  • Dan sebanyak 40% lagi SUMBER daripada Sektor BUKAN PETROLIAM Tidak DI GIATKAN sebagai PENJANA EKONOMI Negara.
KELIMA
  • HARTA KERAJAAN MALAYSIA banyak yang DI SWASTAKAN atau DI GLC KAN tanpa memberi MANFAAT dan KEUNTUNGAN kepada RAKYAT Secara langsung
  • Sebagai Contoh Seperti FELDA, TNB, POS, PELABUHAN, PENERBANGAN dan OTOMOBIL NEGARA termasuk PUTRA JAYA.
  • Dimana Tidak Wujud Unsur-Unsur yang membawa Faedah atau Keuntungan kepada Rakyat secara langsung.
KEENAM
  • Samaada Pendekatan ini di terima melalui NASIHAT LUAR atau pun tidak, di lihat Pentadbiran Najib Razak menggunakan STRATEGI MELAWAN atau MENENTANG RAKYAT secara terang-terangan.
  • Untuk MENAFIKAN segala TUNTUTAN dan KELUHAN RAKYAT terhadap KEPINCANGAN KEPIMPINAN beliau sebagai KETUA NEGARA.
  • Seperti Penggunaan Peruntukkan Perundangan untuk MENANGKIS & MENUTUP dan MENYERANG RAKYAT yang Tidak SEHALUAN dengan Kerajaan melalui Jabatan Kehakiman, Kementerian Dalam Negeri, Peguam Negara, Pihak Polis, Kastam dan Immigresen.
  • Dan PENGEKANGAN MEDIA Cetak dan Elektronik Perdana untuk melaporkan BERITA SAHIH terhadap Rakyat.
  • Penggunaan Bloger-Bloger UPAHAN dari dalam Parti, Bloger Bebas dan Bloger Upahan Antarabangsa untuk melakukan PENAFIAN terhadap Apa juga PEMBONGKARAN SALAH-LAKU oleh Pihak Kerajaan dan di gunakan juga untuk MEMUTAR-BELITKAN FAKTA SEBENAR menjadi SAMAR-SAMAR.
  • Termasuk menggunakan Para Akademik dan Ahli Agama untuk MEMPERTAHANKAN SALAH-LAKU PEMERINTAH.
KETUJUH
  • HAL-HAL KEMEROSOTAN EKONOMI yang sebenar yang di Tanggung oleh Rakyat Umum Tidak Di Beri Perhatian yang secukup nya.
  • Seperti Masaalah PENDAPATAN RAKYAT yang Tidak Seragam atau Tidak Setaraf dengan KELULUSAN di dalam semua INDUSTRI PEKERJAAN
  • Peluang Pekerjaan yang Tidak Seimbang dan Tidak Setaraf dengan Jumlah Penduduk dan Taraf Pendidikan Rakyat yang sediaada.
  • Kos SARA HIDUP menjadi TINGGI tetapi Pendapatan Rakyat Tidak Berubah dengan Perancangan yang telah di usahakan oleh Kerajaan.
  • KELUHAN & TEGURAN atau SUARA RAKYAT Tidak Di Ambil Perhatian yang KHUSUS sebagai Sebuah Kerajaan yang di YAKINI oleh Rakyat untuk MEMBELA NASIB mereka.
KELAPAN
  • Pentadbiran Najib Razak di lihat menggunakan banyak STRATEGI POLITIK BARAT yang di campur-adukkan di dalam SISTEM DEMOKRASI yang Wujud di dalam Perlembagaan Pertubuhan Malaysia
  • Yang ada Unsur-Unsur Komunisma, Marxist, Zionis, Kapitalis dan Sosialis tanpa mereka SEDARI telah di gunakan di dalam Gaya Pentadbiran Kerajaan.
  • Sehingga Rakyat Umum menjadi KELIRU dengan PENDIRIAN KERAJAAN dan sudah mula HILANG KEYAKINAN.
PENTADBIRAN NAJIB RAZAK TIDAK BOLEH
  • Untuk MENYALAHKAN RAKYAT jika pada hari ini Rakyat secara Umum nya MENENTANG kerajaan yang beliau tadbir.
  • Ini semua adalah KESAN atau IMPLIKASI dari semua DASAR yang di ambil oleh PENTADBIRAN beliau sendiri.
  • Dimana seorang CEO atau KETUA harus TAHU dan SEDAR HAL-HAL yang melibatkan PSIKOLOGI KEMANUSIAAN yang berada di bawah TADBIR-URUS mereka.
  • Dan Tidak Perlu untuk Menggerakkan PENGGEMPUR MEDIA untuk membantu MEMBENARKAN segala PERBUATAN atau SALAH-LAKU yang telah TERJADI.
SEHARUS NYA MENCONTOHI PEMIMPIN JEPUN
  • Yang BERANI untuk MENGAKUI KESILAPAN PEMIMPIN dan MEMOHON MAAF secara TERBUKA kepada RAKYAT 
  • Dan MELETAKKAN JAWATAN sebagai MEMIKUL TANGGUNG JAWAP terhadap segala KESALAHAN yang di lakukan di dalam MENTADBIR NEGARA
  • Dan TIDAK PERLU untuk MEMUTAR-BELITKAN FAKTA & DATA supaya dapat KEKAL BERKUASA.
BERANI KAH PERDANA MENTERI & PEMIMPIN MALAYSIA MELAKUKAN NYA?
Editor

Monday, July 25, 2011

ISU LETRIK: BIL LETRIK MELAMBUNG TINGGI

TIPsNIAGA.COM - BUSINESS & ECONOMY - Post #354


ISU LETRIK: BIL LETRIK MELAMBUNG TINGGI
TIDAK SEPERTI JAMINAN MENTERI DAN TNB


BIL LETRIK
  • Dengan kenaikan Tarif LETRIK yang di umumkan oleh Kerajaan dan TNB yang Berkuat-kuasa pada 1hb June 2011 kenaikan Purata sebanyak 7.12 % atau 2.23 sen/kilowatt-jam (kw/j)
  • Dan sehubungan dengan pengumunan tersebut Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, berkata bahawa kenaikan itu tidak akan menjejaskan pengguna domestik yang menggunakan elektrik pada kadar 300 kw/j sebulan atau kurang.
  • Dan beliau berkata "Ini bermakna, 75 peratus atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak mengalami kenaikan bil elektrik bulanan selagi mereka mengekalkan penggunaan elektrik pada kadar 300 kWj sebulan" (Link: http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/5/30/mstar_berita/20110530171743&sec=mstar_berita)
KEADAAN SEBALIK NYA BERLAKU
  • Ramai Penduduk di dalam dan Luar Bandar MERASAKAN KENAIKAN BERAT Tarif Letrik walaupun mereka di dalam Kumpulan 75% Pengguna Domestik atau 4.4 Juta Pengguna berdaftar dengan TNB.
  • Walaupun Kadar Penggunaan Letrik Golongan tersebut Tidak berubah daripada masa-masa sebelum nya.
JAMINAN MENTERI HANYA BENAR PADA
  • Jaminan yang di berikan oleh Datuk Seri Peter Chin Fah Kui hanya TERBUKTI BENAR dari Sudut Perkiraan KW/J, kerana sememang nya Penggunaan Letrik daripada Golongan tersebut tidak akan BERUBAH atau akan BANYAK BERUBAH.
  • Dan yang BERUBAH dan TERJEJAS ialah dari Sudut NILAI dan PEMBAYARAN yang di kenakan menurut TARIF BAHARU.
  • ITU BERMAKNA kesemua 4.4 Juta Pengguna Domestik Berdaftar dengan TNB TERJEJAS dengan TARIF BAHARU dan TIDAK WUJUD PENGECUALIAN.
CONTOH MUDAH
  • JIKA sebelum KENAIKAN TARIF, setiap Pengguna yang menggunakan sebanyak 250 kw/j sebulan hanya PERLU MEMBAYAR sebanyak RM43.60 Sebulan.
  • TETAPI dengan TARIF BAHARU, Para Pengguna ini PERLU MEMBAYAR sebanyak RM55.75 Sebulan dengan Tambahan Nilai sebanyak RM12.15 Sebulan.
  • INI membawa maksud bahawa KENAIKAN TARIF LETRIK telah membawa kepada KENAIKAN NILAI yang perlu DI BAYAR ialah sebanyak 27.87% Sebulan.
  • Yang DI KIRA melalui PERBEZAAAN NILAI SEKARANG dengan NILAI LAMA melalui setiap BIL LETRIK.
  • Dan ini belum lagi di sebut KENAIKAN SECARA PERBEZAAN NILAI yang berlaku di dalam Golongan Pengguna Perniagaan yang juga berada di dalam PERATUSAN NILAI KENAIKAN yang sama.
KESAN KENAIKAN
  • Oleh kerana HAL TERSEBUT lah yang MENYEBABKAN KESEMUA HARGA RUNCIT BARANGAN PENGGUNA NAIK MENDADAK di dalam semua SEKTOR INDUSTRI PERNIAGAAN.
  • Yang bukan RAKYAT PERLU menanggung SEKITAR 27% kenaikan BIL LETRIK pada setiap bulan TETAPI RAKYAT juga TERPAKSA MENYERAP setiap KENAIKAN HARGA yang DI KENAKAN pada setiap BARANGAN PENGGUNA dalam Kadar yang sama banyak iaitu antara 25-30%
  • INI membawa maksud bahawa, walaupun kenaikan yang di umumkan oleh TNB itu KECIL (2.23 sen) tetapi IMPLIKASI nya MENGENAI kepada KESELURUHAN PENGGUNA, PENIAGA, BARANGAN dan PERKHIDMATAN secara SERENTAK dengan LONJAKKAN PERBELANJAAN Tambahan sebanyak 25-30%
SEBENAR NYA
  • Langkah untuk MENAIKKAN TARIF LETRIK pada Tahun 2011 ini adalah TIDAK TEPAT di dalam Keadaan Ekonomi Rakyat yang sedang MERUDUM.
  • Dimana Pihak Rakyat TIDAK DAPAT untuk MENYERAP segala KENAIKAN dari Segi Nilai Tambahan kepada PERBELANJAAN BULANAN kerana Pendapatan Kasar mereka maseh Tidak berubah dan di dalam SKALA yang sama.
SEPATUT NYA PIHAK KERAJAAN
  • HARUS DI UBAH Status TNB daripada GLC Kerajaan yang MENJANA & PEMBEKAL LETRIK kepada PENGELOLA LETRIK NEGARA yang hanya Bertindak sebagai PEMUNGUT BAYARAN BIL LETRIK daripada Pengguna seperti POS MALAYSIA.
  • KERANA Pihak TNB bukan PENJANA LETRIK NEGARA yang sebenar dimana mereka MEMBELI TENAGA LETRIK daripada Pihak IPP.
  • Langkah MENGUBAH TARAF TNB ini akan dapat MENJIMATKAN WANG RAKYAT dimana Pihak IPP hanya perlu MENYALURKAN TERUS TENAGA kepada PENGGUNA dengan HARGA IPP.
  • Dan sebagai PENGELOLA PUNGUTAN BIL LETRIK, TNB harus DI LAYAKKAN untuk mengambil 5% sebagai WANG PERKHIDMATAN daripada BIL yang di bayar oleh Pengguna
LANGKAH INI JUGA AKAN
  1. Dapat Mengecilkan Fungsi TNB dengan Kaki-Tangan yang Tidak Perlu dengan Kefungsian sebagai Pengelola Pungutan Pembayaran Bil-Bil Letrik.
  2. Dapat Mengurangkan Kos pembayaran Gaji CEO TNB yang Tinggi pada waktu ini.
  3. Dapat Menurunkan TARIF LETRIK dengan DRASTIK
  4. Dapat Membuat dan Mendorong Para IPP untuk Bersaing dari Segi Harga Jualan dan ini akan mengurangkan dan menurunkan Harga dengan lebih rendah lagi kepada Pengguna
  5. Dapat Menurunkan juga HARGA BARANGAN PENGGUNA di dalam Negara di dalam semua SEKTOR PERINDUSTRIAN.
  6. Dan Pihak TNB Tidak Perlu lagi untuk Mengumumkan Penurunan Keuntungan Perniagaan seperti yang mereka lakukan baru-baru ini.
PERSOALAN
  • ADAKAH PIHAK KERAJAAN SANGGUP dan BERANI untuk melakukan LANGKAH MENGUBAH PERANAN TNB INI?
  • ATAU Sanggup kah Pihak IPP untuk BERSAING SESAMA IPP secara langsung di dalam Pasaran TERBUKA jika Peranan TNB di Tukar?
Fikir-Fikirkan....

Editor