Sunday, January 30, 2011

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #7 - Post #51

TIPsNIAGA.COM Posting #51

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #51
Jejari Dalam Perniagaan Anda....


Atas beberapa permintaan, saya menulis kembali beberapa JEJARI PENTING yang HARUS ADA didalam OPERASI sesebuah Perniagaan, samaada secara kecil-kecilan, sederhana atau bersais besar.


JEJARI ANDA ( Bahagian atau Jabatan)

  1. Akaun - Accounts
  2. Tenaga Kerja - Personnel
  3. Pembuatan - Manufacturing
  4. Pemasaran & Penjualan - Marketing & Sales

Ini Empat Perkara ASAS sebagai JEJARI ANDA didalam sesuatu jenis perniagaan, melalui jejari ini anda akan dapat menggerakkan perniagaan anda dengan berkesan.
Jika perniagaan anda berkembang maju, anda hanya perlu menyesuaikan keperluan sesuatu JEJARI menurut permintaan semasa.


FUNGSI JEJARI


AKAUN
Menyediakan PengRekodan WANG KELUAR MASUK dan buat secara teratur, jangan dicampur-adukkan  segala Resit-Resit Pembelian Bahan dengan Bil-Bil Pembayaran. Gunakan FAIL yang berlainan
Begitu juga dengan PENYIMPANAN WANG didalam BANK, anda harus ALIHKAN Wang PERUNTUKKAN untuk membayar Bil-Bil yang berbentuk BULANAN dan TAHUNAN kedalam AKAUN BANK yang BERBEZA supaya Wang tersebut tidak terganggu atau disalah-gunakan secara tidak sengaja. Ini sangat penting kepada peniaga-peniaga yang berniaga secara TUNAI.


Sebaik-baik penyediaan Akaun Bank ialah diantara 2 Akaun hingga 3 Akaun untuk URUSAN & KEPERLUAN yang BERBEZA. Cara ini akan nampak MENYUSAHKAN tetapi untuk keselamatan dan pengurusan kewangan yang baik, cara ini amat berkesan.
Ada peniaga yang membuat 8 AKAUN BANK untuk pelbagai keperluan jangkamasa pendek dan panjang dan ia terbukti berkesan dan dapat membantu mereka untuk terus berkembang didalam perniagaan.


TENAGA KERJA
Dipermulaan perniagaan, Tenaga Kerja harus disesuaikan dengan corak permintaan pelanggan, jangan mengambil pekerja yang terlalu ramai diawal berniaga, hanya melakukan penambahan setelah beban pekerjaan bertambah dengan kemajuan perniagaan anda.
Oleh itu, pengambilan pekerja diperingkat permulaan amat penting dan harus diberikan kepada orang-orang yang dapat melakukan banyak kerja tanpa mengeluh.
Jika perniagaan anda berkembang maju dan pekerja dapat ditambah, pekerja-pekerja yang awal yang sama-sama membuka perniagaan harus diberi imbuhan yang setimpal dengan kesabaran mereka menghadapi saat-saat getir bersama anda.




PEMBUATAN / PERKILANGAN
Bahagian ini tertumpu kepada kerja-kerja PEMBUATAN produk-produk anda, jika anda membuka kedai makan atau restoran, kerja-kerja pembuatan adalah kerja-kerja MEMASAK dan PENYEDIAAN MAKANAN.
Atur semua jenis tugas dan tanggungjawap menurut keperluan, begitu juga jika anda membuat sesuatu barangan yang bukan makanan, seperti membuat pakaian contohnya...semuanya mesti ADA PERATURAN untuk bagaimana MELAKUKAN SESUATU PEKERJAAN.
PERATURAN atau TATAKERJA sering diabaikan oleh Pengusaha kerana tidak mengaplikasikan ARAHAN BERDOKUMENTASI yang teratur atau Works Orientations untuk pekerja.
Cara ini akan dapat menghindarkan sebarang kekeliruan diantara Pekerja dengan Majikan dan Pekerja dengan Standard Buatan. Kerana semuanya tertulis dengan jelas dan mudah untuk dipatuhi pada setiap masa.
ARAHAN-ARAHAN BERDOKUMENTASI seperti ini harus dikemaskini jika berlaku sebarang perubahan dari masa kesemasa.


PEMASARAN & PENJUALAN
Subjek ini telah banyak diperkatakan diposting yang terdahulu tetapi saya suka mengingatkan bahawa kedua-dua Bahagian atau Jabatan ini sangat penting kerana kedua-duanya akan menentukan perniagaan anda itu berjaya atau gagal dilaksanakan.
Bahagian PEMASARAN akan bekerja menembusi semua sekmen Kedaerahan Pengguna untuk sampai kepada GOLONGAN SASAR iaitu PEMBELI dan...
PENJUALAN pula akan bekerja bertemu Bakal-Bakal Pelanggan dan membemberi penerangan mengenai produk dan perkhidmatan perniagaan anda secara menyeluruh.


Pastikan bahagian Pemasaran & Penjualan ini melakukan kerja-kerja mereka dengan tetap, betul dan teratur dan segala MAKLUMAT PRODUK & PERKHIDMATAN perniagaan anda SAMPAI kepada PENGGUNA, walaupun anda hanya menjalankan perniagaan Warung Makanan ditepi-tepi jalan atau pasar malam!. Dan jika anda bekerja bersaorangan, pastikan anda melakukan kesemua tanggungjawap tersebut dengan penuh disiplin!.


PERHATIAN
Setiap Bahagian atau Jabatan akan ada pecahan-pecahan Tugas & Tanggungjawap menurut keperluan sesebuah Perniagaan, Anda tentukan dan sesuaikan sendiri menurut jenis perniagaan yang anda akan jalankan. Kesemua 4 Bahagian yang disebutkan merupakan yang ASAS daripada plebagai Bahagian yang BOLEH DIWUJUDKAN.


editor

Saturday, January 29, 2011

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #6 - Post #50

TIPsNIAGA.COM Posting #50

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #6
Bagaimana Idea / Ilham Berniaga Timbul.......


Apabila seseorang berfikir untuk membuka sebuah perniagaan sendiri, daripada manakah Idea atau Ilham itu timbul?


Persoalan ini nampak remah tetapi dibeberapa pusat-pusat pengajian tinggi diseluruh Dunia menjadikannya sebagai bahan kajian untuk mendapat penjelasan berdasarkan keadaan sebenar, jadi HASIL KAJIAN ini bukan merupakan satu pendapat umum atau individu tetapi berdasarkan keadaan/fakta yang sebenarnya berlaku. Dan kali ini saya ingin mengambil topik ini untuk dijadikan BAHAN supaya anda pembaca dapat MERASAKAN kepentingan fakta tersebut didalam dunia perniagaan.


Menurut hasil-hasil kajian, 70.9% Seseorang itu mendapat Idea / Ilham untuk membuka perniagaan sendiri sewaktu mereka BEKERJA DENGAN ORANG LAIN!


Ini bermakna, ketika mereka bekerja mereka akan memerhatikan bagaimana sesuatu Industri itu berfungsi dan bagaimana Majikan mereka menangani segala keperluan pelanggan dan mengambil kesempatan keperluan pelanggan sebagai cabang perniagaan dan sumber pendapatan.
Hanya dengan BERADA didalam sesuatu INDUSTRI dengan melakukan kerja-kerja didalamnya sahaja, anda akan memperolehi segala maklumat-maklumat mengenai perniagaan yang dijalankan.


Disini menjelaskan, jika hanya setakat MENDENGAR dari orang lain atau hanya dengan MEMBACA buku-buku rujukan TANPA ada PENGALAMAN LANGSUNG bekerja atau TERLIBAT didalam sesuatu INDUSTRI itu, ANDA AKAN GAGAL UNTUK MELAKUKANNYA!


Seperti Artikel-Artikel melalui Post-Post yang terdahulu, saya telah menitikberatkan KEFAHAMAN mengenai sesuatu jenis perniagaan itu sebagai perkara penting untuk diketahui sebelum melaksanakannya dan amaran itu bukan berdasarkan pendapat peribadi sebagai Penulis tetapi disandarkan kepada Fakta-Fakta dari keaadaan yang berlaku didalam Dunia Perniagaan pada hari ini.
Dimana untuk menangani permasaalahan ini harus menggunakan konsep A.I.D.A

  1. A = Attention / Awareness  
  2. I  = Interests 
  3. D = Desire
  4. A = Action



Dan A.I.D.A ini membawa maksud seperti berikut:


Attention - Awareness / Kesadaran atau Penumpuan
Seseorang itu harus berada didalam penuh KESADARAN dengan penuh PENUMPUAN mengenai APA yang ingin dilakukan yang harus mengambil tahu segala ASPEK yang berkenaan terutama jenis perniagaan yang ingin didlakukan


Interest / Minat
Selain dari KESADARAN, anda juga perlu memiliki MINAT YANG MENDALAM terhadap jenis peniagaan yang ingin dilakukan kerana TANPA MINAT yang mendalam, anda akan melakukannya separuh jalan.


Desire / Keinginan
Kesadaran dan Minat harus pula dibantu dengan KEINGINAN/KEMAHUAN yang tinggi untuk BERJAYA dan sanggup menumpukan segala perhatian bagi melaksanakannya


ACTION / TINDAKKAN
TINDAKKAN merupakan segala hasil daripada 3 Elemen penting yang sebelumya iaitu Kesadaran, Minat dan Keinginan yang diJADIKAN SATU HAKIKAT didalam TINDAKKAN






RUMUSAN
Oleh sebab yang demikian, orang-orang yang BERJAYA didalam sesuatu perniagaan itu BERMULA 
  • Didalam Jenis Perniagaan YANG SAMA
  • Pernah Bekerja dengan ORANG LAIN dalam bidang yang SAMA
  • Berpengetahuan / Berpengalaman didalam BIDANG yang sama
  • Telah MENGETAHUI SELOK BELOK Perniagaan yang akan diceburi 
  • Sangat BERMINAT didalam Bidang yang diceburi
Anda bagaimana?


editor

Friday, January 28, 2011

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #5 - Post #49

TIPsNIAGA.COM Posting #49

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #5
Harga...Harga...Harga....


Melalui Post #48 anda telah dibawa untuk memahami meletak Nilai atau Harga pada sesuatu produk dan kali ini adalah lanjutan daripada topik berkenaan.


Sebelum kita pergi jauh, saya ingin mengajak anda untuk MEMAHAMI konteks berniaga yang memberikan khidmat perbekalan pelbagai-bagai keperluan ASAS kepada orang ramai yang juga yang sesama manusia, Jika diukur dari sudut Etika Berniaga mahupun pandangan apa juga Agama didunia ini, BERNIAGA adalah pekerjaan yang sangat MULIA kerana golongan Peniagalah yang membawa dan menghasilkan sesuatu produk bagi kegunaan ramai. Disini, KEMULIAAN tersebut sangat tinggi. Sama seperti anda memberi orang lain MAKAN!


Tetapi jika anda dari jenis seorang Pengusaha yang TAMAK dan dari jenis yang mementing KEUNTUNGAN semata-mata, adakah ianya relevan dengan KEMULIAAN yang patut diterima?..Jadi jawapannya mudah...TIDAK!
Cuba buat sedikit perkiraan ini, jika anda membeli sesuatu produk dari syarikat MLM contohnya dengan Harga RM100, berapakah agaknya NILAI atau HARGA POKOK produk tersebut?


Untuk itu anda harus menyelidik berapa ramaikah Hirarki yang diguna-pakai oleh syarikat MLM tersebut, kebiasaannya adalah 16 tingkat (maksima), baik kita anggarkan mereka hanya ada 8 tingkatan, dan setiap tingkat akan mendapat kominsen sebnyak 25% sebagai Imbuhan Jualan, jika dikalikan 8...bermakna ia telah mencecah 200%. ..Itu bermakna, Nilai atau Harga Kilang produk tersebut sekitar RM50 sahaja
Dan pihak Pengilang juga akan mengambil Keuntungan Pengilangan sekitar 40% dari kos bahan Mentah, dan perkiraan itu akan membawa kita kepada Nilai atau Harga RM30 untuk keseluruhan Kos Pengilangan dan RM20 untuk Keuntungan Pengilang.


Cuba kita berfikir, jika Pengilang tidak menggunakan Sistem MLM untuk menjual Produk-Produk mereka dan menggunakan Sistem Peruncitan Konvensional, berapakah anggaran Harga Jualan bagi produk yang sama?
Dalam Sistem Konvensional, akan hanya ada 4 tingkatan sahaja seperti:-

  1. Pengilang
  2. Pengedar/Pemborong Tunggal
  3. Pengedar/Pemborong Daerah
  4. Peruncit

Jika setiap tingkatan mengambil 40%  x3 = 120% + 40% bagi Pengilang = 160%
= 160% x RM30 untuk Harga / Kos Bahan = RM48
Ini bermakna jika Produk yang sama dipasarkan dengan melalui Sistem Konvensional, maka Nilai atau Harga Runcit pProduk tersebut hanya sekitar RM48 sahaja.
Dan cuba bandingkan dengan Harga Jualan melalui Sistem MLM yang bernilai RM100. Perbezaannya ialah RM52. Inilah NILAI TAMBAHAN yang anda bayar!


Oleh itu, ketika berhajat untuk membeli sesuatu keperluan untuk kegunaan rumahtangga, anda harus tahu untuk menilai harga-harga pasaran untuk produk yang sama. Kerana Sistem didalam dunia pemasaran dan penjualan ini ada pelbagai. Ada yang menguntungkan pengguna dan ada yang akan merugikan. Segala keputusan ditangan anda.


Itu masaalah bagi Pengguna tetapi jika anda yang menerajui sesebuah syarikat pengilangan bahan keperluan asas orang ramai, sisitem pemasaran dan penjualan yang bagaimana akan anda guna-pakai???....


Ramai diluar sana yang cuba mempertikaikan keafdalan menggunakan Sistem MLM, kerana mereka menganggap Sistem MLM adalah suatu wadah untuk menjana Ekonomi Anggota mereka kealaf yang baharu sehingga nilai-nilai Keusahawanan yang beretika sebagai PEMBANTU orang ramai secara amnya diabaikan.

RUMUSAN
Sebaik-baik cara untuk menangani permasaalahan ini ialah, pihak Pengilang dan Usahawan MLM tidak harus meletakkan Produk-Produk yang berada didalam kategori makanan Utama harian orang ramai dimasukkan kedalam Sistem jualan MLM..kerana ini telah melanggar Etika Kebudayaan kamanusiaan
Yang benarnya, Sistem MLM ini HANYA untuk Barangan tertentu yang bukan didalam kategori KEPERLUAN ASAS MANUSIA!!!


Cuba anda lihat dimana-mana sahaja, banyak Produk-Produk makanan dan minuman telah diMLMkan oleh pihak-pihak tertentu, sedangkan jika ianya dipasarkan didalam pasaran terbuka, mereka maseh boleh meraih keuntungan.


Jadi, untuk menjadi seorang Usahawan..anda perlu peka terhadap tanggungjawap anda sebagai seorang yang diamanahkan untuk bertugas menyediakan keperluan asas bagi semua manusia bukan soal keuntangan semata.


editor

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #4 - Post #48

TIPsNIAGA.COM Posting #48

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #4
Untung Besar Tapi Sikit - Untung Sikit Tapi Banyak....


Topik kali ini berkenaan dengan UNTUNG, dimana TUJUAN sesebuah perniagaan yang ditubuhkan itu ialah untuk mencari UNTUNG...Itu adalah ASAS


Tetapi didalam menentukan halatuju sesebuah pernaigaan, sebagai Pengusaha anda harus berfikir secara realistik dan rasional, jangan terlalu mengejar untuk mendapat UNTUNG BESAR sahaja, kerana sikap sebegini akan memakan diri anda sendiri...Sebabnya?...


UNTUNG BESAR TAPI SIKIT - UNTUK SIKIT TAPI BANYAK...
Ini adalah Tajuk pada Topik dan itu membawa maksud bahawa didalam melakar NILAI atau HARGA jualan sesuatu produk dan perkhidmatan, anda harus melakukan beberapa analisa dan perkiraan.
Contohnya...
Strategi A
Jika sesuatu produk itu anda tetapkan Harga Jualannya RM150 seunit dengan kadar keuntungan RM75 (100% Untung Kasar), berapa Unitkah anda dapat jual kepada pelanggan?..
Kadar Minima dan Maksimanya.
Jika kadar Minima sebanyak 200 Unit dan Maksimanya 500 Unit, 
ini bermakna untuk 200 Unit anda akan berjaya mengumpul RM30,000 dan RM75,000 untuk 500 Unit. 
Dan keuntungannya pula sebanyak RM15,000 bagi 200 Unit dan RM37,500 bagi 500 Unit.
Selepas itu produk itu tidak mendapat permintaan yang menggalakkan lagi.


Strategi B
Jika produk tersebut pula diberi harga RM97.50 seunit dengan kadar Untung hanya 30%, adakah ia dikira Mampu beli/milik untuk semua golongan?, jika jawapan anda YA maka anggaran jumlah pembeli berkemungkinan berlipatkali ganda.
Jika RM97.50 seunit anda dapat menjual 2,000 unit, anda akan dapat mengumpul sebanyak RM195,000 dengan nilai keuntungan kasar sebanyak RM65,000.
Strategi PENILAIAN yang mana satukah anda mahu gunakan?...Sudah tentu Strategi B kerana ia dapat dijual dengan BANYAK dan menjana KEUNTUNGAN yang LEBIH walaupun Margin Keuntungan hanya 30%.
Inilah yang disebut sebagai UNTUNG BESAR TAPI SIKIT - UNTUNG SIKIT TAPI BANYAK


RUMUSAN
Oleh kerana itu didalam meletakkan sesuatu NILAI atau HARGA JUALAN, anda harus bersifat pesimistik dan yakin yang produk yang anda pasarkan itu akan mendapat sambutan ramai berdasarkan Nilai-Nilai Pembuatannya. Jika perasaan itu telah anda RASAI, maka anda jangan awal-awal lagi "membunuh" peluang untuk menjualnya dengan kadar yang banyak dengan meletakkan Harga Jualan yang tidak mampu milik/beli.


Inilah yang banyak berlaku dimana-mana sahaja terutama apabila dilanda oleh kenaikan harga bahan mentah seperti minyak petrol, gas memasak, bahan asas seperti gula, tepung, ayam, daging dan lain-lain lagi...Dengan kenaikan barangan tersebut, ramai yang meletakkan harga yang tidak munasabah (tertalu tinggi)
Tetapi impaknya ialah anda akan kekurangan pelanggan pada akhirnya. jika ini berlaku maka pungutan harian anda akan terjejas.
Sepatutnya, kenaikan tersebut haruslah diparas yang paling minima, jika anda pasti pelanggan anda ramai maka dengan kenaikan yang minima anda akan maseh mendapat pulangan yang lebih jika dibandingkan dengan kehilangan pelanggan.


Contoh...
Sebuah Kedai Makan yang sering menjual Nasi Ayam Goreng dengan harga RM4.50 sepinggan, tiba-tiba apabila harga ayam naik dari harga RM6.50 sekilo kepada RM7.00 sekilo, Kedai makan itu terus menaikkan harga jualan Nasi Ayam Gorengnya dengan harga RM5.00 sepinggan!
Dengan harapan untuk menyerap kenaikan harga Ayam dan gas memasak, tetapi pelanggan juga pandai membuat kira-kira, mereka akan berfikir, jika daging ayam mentah naik RM0.50 sen sekilo, kenapa pula Nasi Ayam Goreng yang hanya menggunakan beberapa GRAM daging ayam naik harga sampai RM0.50 sen???
Jadi, ini satu langkah yang kurang bijak daripada pihak peniaga dan langkah ini jugalah yang membuat pelanggan tetap mereka mencari alternatif di kedai-kedai yang lain.


Ada satu peribahasa daripada Billionaire terkenal..katanya.....
"Hanya seorang sahaja didunia ini yang boleh memecat seorang CEO syarikat hingga ke tukang kebunnya, dan orang itu adalah PELANGGAN!....Dengan pergi ke tempat lain untuk melanggan, anda telah mereka PECAT!!!"....begitulah maksud peribahasa tersebut.


editor

Thursday, January 27, 2011

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #3 - Post #47

TIPsNIAGA.COM Posting #47

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #3
Dimana Duduknya Sistem FRANCHISE....


SISTEM FRANCHISE
Sistem Franchise adalah salah satu daripada SISTEM didalam SISTEM PEMASARAN Produk & Perkhidmatan.
Jika Sistem MLM menggunakan kaedah pemasaran terus kepada ahli-ahli yang berdaftar dengan syarikat dan ahli-ahli ini menjadi Ejen dan pembeli sekali gus
Tetapi didalam Sistem Franchise, setiap ahli yang mendaftar perlu mengeluarkan MODAL yang besar sebagaimana biasa untuk membuka perniagaan yang baharu tetapi melalui Sistem Franchise ini, mereka akan dapat berniaga dengan menggunakan JENAMA-JENAMA yang telah berjaya dan terkenal.
Mereka hanya perlu membayar ROYALTI kepada syarikat Induk yang memberikan HAK untuk mereka menggunakan Jenama dan Produk/Perkhidmatan .


KELEBIHAN FRANCHISEE
Jika menggunakan Sistem Franchise, 80% kemungkinan anda berjaya telah berada pada JENAMA yang anda gunakan dimana JENAMA tersebut telah dikenali ramai dan pelanggan-pelanggan telah TAHU akan prestasi dan mutu yang disediakan.
Anda hanya perlu berusaha sebanyak 20% lagi didalam mengekalkan MUTU Produk dan Perkhidmatan yang diberikan melalui penggunaan Jenama tersebut.


KELEBIHAN FRANCHISOR
Bagi syarikat yang memiliki HAK perniagaan INDUK pula, mereka dapat MENJIMATKAN banyak perbelanjaan untuk membuka Cawangan-Cawangan didalam dan diluar Negara mereka sendiri melalui Sistem Franchise ini, dimana setiap Cawangan dibiayai sepenuhnya oleh pihak Franchisee.
Sebagai syarikat INDUK mereka hanya menumpukan perhatian kepada pemantauan dan kesinambungan bekalan bahan-bahan mentah, pengiklanan, latihan dan urusan-urusan yang berjenaan dengan penjenamaan.


Walaupun melalui Sistem Franchise, Angka KEUNTUNGAN bagi Franchisor kecil sedikit TETAPI melalui Sistem Franchise mereka dapat MELUASKAN perniagaan mereka kemana sahaja tanpa perlu mengeluarkan modal yang besar. 
Dan pengurusan Cawangan-Cawangan pula menjadi mantap kerana ia diusahakan oleh orang-orang yang sangat berminat dan sanggup mengeluarkan modal yang besar, jadi pertanda untuk mereka sambil lewa didalam menjalankan perniagaan amat tipis.


PERBEZAAN FRANCHISE & MLM
Melalui Sistem MLM, setiap syarikat tidak akan dapat mengekalkan seseorang Business Owner yang berdaftar dengan mereka kerana Sistem MLM ini agak longgar dimana peluang untuk pengusaha berhenti amat besar kerana modal yang dikeluarkan tidak cukup besar.
Inilah fenomena yang dapat kita lihat didalam Sistem perniagaan MLM dimana pada setiap masa kita dapat melihat orang keluar-masuk menjalankan perniagaan tersebut.


Tidak seperti Sistem Franchise diamana jika anda ingin berhenti berniaga, anda terpaksa berfikir beribu-rinu kali disebabkan pelaburan modal yang sangat besar telah dilakukan. Itulah sebabnya perniagaan yang bersistemkan FRANCHISE yang menggunakan Jenama-Jenama yang KUKUH akan dapat bertahan lebih lama.
Yang tidak dapat bertahan ialah dari golongan yang tidak pandai mengawal KEWANGAN perniagaan mereka, dimana SALAH-LAKU atau SALAH-GUNA Kewangan berlaku. Kerana itu mereka gagal bertahan. bagi kes-kes Franchise yang memiliki Jenama yang kurang kukuh atau Jenama yang baharu, kemungkinan mereka akan gagal tidak dapat dinafikan disebabkan penjenamaan yang belum terkenal serta pengalaman syarikat Induk untuk mengawal-selia kesemua aspek perniagaan Franchise adalah baharu kepada mereka.


ULASAN
bagi yang ingin menceburi bidang FRANCHISE, seperti yang pernah ditulis dipost yang terdahulu, anda perlu ada sikap meneliti dan berhati-hati, bukan tidak boleh membantu Jenama Baharu untuk bertapak tetapi anda perlu meneliti pelbagai aspek sokongan yang boleh didapati oleh anda daripada pihak syarikat Induk atau Franchisor dan juga sokongan yang diterima oleh pihak Franchisor daripada badan-badan Penguasa Tempatan dan Kerajaan
Jika sokongan yang mereka terima adalah padu serta mereka mempunyai matlamat, halatuju dan pengurusan yang meyakinkan untuk jangkamasa panjang, anda boleh mempertimbangkan untuk menyertai mereka.


Begitu juga halnya dengan perniagaan MLM, penelitian perlu dilakukan terhadap maturity perniagaan dan produk-produk yang mereka tawarkan kerana faktor-faktor tersebut akan menentukan anda berjaya bertahan ataupun tidak


editor
 

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #2 - Post #46

TIPsNIAGA.COM Posting #46

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #2
Pemilihan Produk & Perkhidmatan


Ramai bakal-bakal Usahawan akan memilih bidang atau jenis-jenis perniagaan yang 80% terkenal dikalangan pelanggan kerana dari pemikiran mereka, dengan populariti tersebut, rangkaian pelanggan mereka cukup ramai dan mudah untuk menjual produk atau perkhidmatan mereka.
Dan mereka tidak menghiraukan sekmen 20% kerana beranggapan bilangan pelanggan yang kurang dan tidak popular dikalangan Usahawan.


Ini adalah satu tanggapan yang kurang tepat kerana mengikut statistik perniagaan, didalam sekmen 20% itulah perniagaannya lebih menguntungkan dan jika dibandingkan pendapatan sekmen 20% ini dengan sekmen 80% adalah SAMA jumlahnya....MENGAPA?



RAHSIANYA


Sekmen 20% 
Selalunya berkisar kepada produk dan perkhidmatan yang rumit dan kadangkala ianya sangat sukar untuk dihasilkan, hanya Usahawan-Usahawan yang melakukan kajiselidik yang menyeluruh terhadap permintaan sekmen keperluan bagi sekmen 20% ini sahaja yang mampu melakukannya.


Oleh kerana wujudnya pelbagai kerumitan serta halangan-halangan tertentu, hanya segelintir yang memasuki sekmen 20% ini, disebabkan kurangnya para peniaga atau usahawan lain maka sekmen 20% ini tidak perlu bersaing tetapi memupunyai permintaan yang sama tinggi terhadap produk dan perkhidmatanya.
Disebabkan oleh faktor-faktor tersebut, mereka dapat menjana pulangan yang besar sehingga pendapatan kasar mereka menyamai sekmen 80%


Sekmen 80%
Sekmen 80% ini lebih kepada penyediaan keperluan AM kepada semua pengguna umpamanya seperti keperluan:-

  • Makanan ASAS harian
  • Pakaian
  • Peralatan / Perkakas rumahtangga
  • Keperluan Pengangkutan
  • Dan yang lain-lain keprluan harian



Dan jika dilihat dengan teliti akan ada ramai Pengusaha yang akan masuk kesekmen ini dan akhirnya mereka terpaksa berkongsi pelanggan yang sama, ini akan mengurangkan daya jualan mereka kerana terpaksa berkongsi keuntungan dengan Pengusaha-Pengusaha yang sealiran


Dan sesiapa yang terbaharu memasuki sekmen 80% ini, peluang untuk mereka bertahan lama didalam bidang tersebut boleh dipertikaikan kerana telah ramai Pengusaha lain yang sudah lama bertapak disekmen tersebut.
Pengusaha-Pengusaha yang baharu terpaksa bekerja lebih keras untuk memenangi dan menarik pelanggan kepada mereka. Disinilah risiko sebenar yang harus ditempuh oleh mereka.


Sebagai Contoh
Dimana-mana kita akan dapati kedai-kedai makan menjual Nasi Campur dan berselerakan dimana-mana sahaja kerana permintaan Nasi Campur ini tidak pernah putus disebabkan ia sebagai makan asas kepada golongan besar manusia.
Jika anda seorang Pengusaha Nasi Campur yang terbaharu, maka nada perlu bersaing dengan Pengusaha-Pengusaha sediaada dan anda perlu berada setapak kehadapan daripada yang sediaada, samaada dari segi mutu makanan ataupun mutu perkhidmatan yang anda berikan. Jika tidak, perniagaan anda pasti akan gagal kerana para pelanggan selama ini telah mendapat RASA yang TERBAIK.


Begitu juga dengan nasib Pengusaha-Pengusaha penternak cacing, lintah, ikan puyu, ketutu, ikan keli, burung unta, burung puyuh, burung walid dan yang lain-lain yang muncul di Negara Malayisa dan Indonesia. Ramai diantara Pengusaha-Pengusaha baharu yang terpaksa berhenti atau menukar jenis perniagaan atas sebab-sebab persaingan yang sengit kerana populariti jenis-jenis itu telah menarik ramai orang untuk menyertainya lantas menjadikan jenis perniagaan tersebut kurang berdaya saing.
Puncanya apabila kurangnya permintaan yang akan pula menyebabkan kejatuhan harga apabila stok bekalan melebihi permintaan yang sebenar. Hanya Pengusaha-Pengusaha yang sangat established atau Mantap sahaja yang akan dapat meneruskan perniagaan disebabkan sokongan padu daripada pembeli-pembeli sediaada mereka.


Adakah semua ini satu kebetulan atau sistemnya tidak bergerak dengan betul???......


Jika dikajiselidik daripada sudut yang berbeza, anda akan dapati bahawa jika dahulunya Sekmen seperti penternakan binatang-binatang seumpama itu berbentuk Sekmen 20% tetapi dengan populariti mendapat keuntungan yang besar telah membuat ramai orang untuk menceburinya maka sekmen tersebut telah menjadi Sekmen 80%
Tetapi didalam hal ini secara khususnya ia bukan tergolong didalam jenis perniagaan produk atau perkhidmatan KEPERLUAN ASAS MANUSIA seperti senarai produk dan perkhidmatan Sekmen 80% yang biasa. Jadi kemerosotan perniagaan bidang ini sebenarnya disebabkan oleh DOKONGAN para Pengusaha itu TIDAK DIPELBAGAIKAN dari segi prasarana pengilangan untuk mempelbagaikan produk yang bersumberkan binatang-binatang tersebut.
Kita dapat lihat kepincangan ini, dimana lebih ramai Penternak daripada Kilang yang dapat memprosesnya dan Kilang-Kilang yang ada juga maseh kurang mampu untuk mempelbagaikan proses bagi mewujudkan lebih banyak produk-produk bagi pengguna, akhirnya pihak Kilang-Kilang tidak dapat menyerap lambakkan bekalan daripada Penternak.


Oleh kerana itu, sebagai seorang bakal Pengusaha anda dinasihatkan agar lebih berhati-hati untuk menceburi sesuatu jenis perniagaan, buat penyelidikan yang perlu bagi memastikan pelaburan anda tidak akan menjadi sia-sia


editor

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #1 - Post #45

TIPsNIAGA.COM Posting #45

RAHSIA-RAHSIA PERNIAGAAN #1



Terletak pada perkara-perkara berikut.....


Untuk berjaya menjalankan sesuatu jenis perniagaan, ia bergantung rapat dengan perkara SIAPA YANG ANDA LANTIK MENGURUSKANNYA, meraka adalah golongan PENGURUS.


DISEBALIK SEORANG PENGURUS
Seorang Pengurus yang berkesan tidak semestinya harus berkelulusan tinggi tetapi mereka harus dapat menjaga orang-orang bawahan dengan baik serta dapat mengarahkan apa yang mererka harus lakukan.
memiliki IQ dan kelulusan yang tinggi belum menjamin seseorang itu menjadi seorang Pengurus yang baik serta sangat berkesan.


Melantik seseorang Pengurus yang sangat menghargai tugasan dan jawatan mereka akan memudahkan seseorang Pemilik Perniagaan dan anda akan dapati anda akan memiliki banyak masa terluang, tetapi jika anda memiliki seorang Pengurus yang tidak cekap, anda akan dapati diri anda akan sentiasa sibuk sepanjang hari tanpa mendapat masa untuk berehat!


Melantik Pengurus juga harus selaras dengan minat dan kepakaran mereka, jangan melantik seorang Pengurus   Pembinaan untuk jawatan Pengurus Pemasaran kerana mereka tidak akan berjaya melakukannya dengan baik begitu juga sebaliknya.


Begitu juga halnya untuk Pengurus-Pengurus Perniagaan, sebaik mungkin ambil orang-orang yang telah memiliki pengalaman yang sama didalam bidang tersebut kerana mereka telah memiliki pengalaman didalam bidang yang sama dan selok belok pengurusan perniagaan telah mereka ketahui.
Jika anda tersalah pilih melantik seorang Pengurus bagi meguruskan perniagaan anda, berkemungkinan perniagaan anda runtuh tidaklah mustahil.


Begitu juga halnya dalam mengambil tenaga kerja untuk jawatan-jawatan yang lain, anda perlu memastikan sesorang itu SESUAI dengan jawatan yang disandang.
Dan anda perlu cekap bertindak apabila seseorang itu kurang menyerlah didalam menjalankan tugas dan tanggungjawap yang diberikan. Jika syarikat anda bersais kecil dan sederhana, anda tidak perlu untuk menunggu lama untuk menukarkan orang-orang yang tidak dapat menjalankan tugas dengan baik kerana sais syarikat anda tidak mengizinkan untuk sesi belajar semula.


Kerana itu jika diamati syarikat-syarikat kecil atau besar yang berjaya, bukan terletak pada produk dan perkhidmatan mereka semata tetapi ianya terletak pada faktor siapa yang menguruskannya!


Pengurus yang berkesan dan boleh dianggap berjaya ialah mereka-mereka yang dapat merealisasikan MATLAMAT atau HALATUJU Syarikat yang telah dilakarkan lebih awal. Itu bermakna mereka-mereka itu telah MEMAHAMI dan MENYEDARI tugas-tugas dan tanggungjawap mereka sepenuhnya.


Pengurus yang kurang berdedikasi pula akan sering menimbulkan pelbagai masaalah dalaman dan luaran sehingga mengganggu kelancaran perniagaan syarikat.


Jadi berhati-hati membuat pilihan


editor

9 ASAS TEKNIK MENJUAL - Post #44

TIPsNIAGA.COM Posting #44


9 ASAS TEKNIK MENJUAL
Latihkan Diri Anda......




1...PERSIAPAN
Sebelum anda membuat temujanji dengan pelanggan yang berpotensi, pastikan anda membuat sedikit persiapan dan penyelidikan perniagaan mereka dengan teliti, memahami siapa mereka dan apakah industri yang mereka ceburi dan melihat apa yang pesaing mereka lakukan. Juga, melakukan kajian kecil di web tentang perbincangan orang ramai mengenai sesuatu industri, ini untuk menjual sesuatu kepada sesebuah organisasi.
Untuk menjual terus kepada Pengguna Awam, pelajari dan selidiki kekuatan kewangan mereka dengan menyelidik pekerjaan dan pendapatan serta kekeluargaan mereka.

2...KEMAHIRAN MENGENAL ORANG

Pelajari serba sedikit kemahiran untuk mengenali sifat dan sikap orang ramai kerana ini dapat membantu anda didalam kerj-kerja penjualan apabila anda berhadapan dengan pelbagai jenis sikap dan sikap mereka. banyak buku-buku rujukan yang boleh anda dapati untuk dipelajari.         



3...TANGGAPAN PERTAMA SANGAT PENTING

Selalunya orang ramai atau bakal pelanggan anda akan dapat membuat keputusan untuk melanggan dan membeli daripada anda dalam masa 15 saat pertama bertemu anda. Oleh kerana itu segala persiapan Mental dan Fizikal dan diiringi dengan persediaan awal akan dapat meyakinkan anda untuk menjalankan tugas serta akan dapat meyakin bakal-bakal pelanggan anda dengan cara yang profesional tanpa menimbulkan sebarang keraguan dan mereka senang apabila berurusan dengan anda. 
Ini termasuk dengan penampilan diri yang kemas dan bersih dan bukan didalam keadaan yang serembah serembih!

4...MEMULAKAN PERHUBUNGAN PELANGGAN

Selepas perkenalan pertama kali dengan pelanggan anda, anda perlu membina perhubungan yang selanjutnya dengan mereka walaupun dipertemuan pertama mereka tidak membeli apa-apa daripada anda, simpan data maklumat diri mereka dan sering-sering berhubung. 
Langkah ini akan dapat menambahkan senarai pelanggan anda dan ia memungkinkan mereka akan kembali melanggan kepada anda apabila mereka merasa bersedia.


Selepas anda membuat kenalan pertama, anda perlu untuk membina hubungan.Adalah penting untuk mendengar dan memahami keperluan perniagaan mereka.Selepas anda telah membina hubungan itu, dipaparkan anda memahami, dan mendapatkan kepercayaan mereka, anda berada pada jalur yang benar untuk membuat mereka menjadi pelanggan tetap. 
Ramai yang tidak bersedia dipertama kali disebabkan oleh masaalah kewangan pada waktu tersebut

5...PEMBANGUNAN HUBUNGAN

Membina Perhubungan dengan pelanggan adalah amat penting dibidang JUALAN, dan bina perhubungan tersebut dengan teratur dan profesional.
Pastikan mereka diberi segala maklumat mengenai diri, nombor telefon anda dan perniagaan yang anda wakili, jika perhubungan tersebut baik dan anda didapati sangat-sangat mesra dan membantu, peluang anda untuk dihubungi semula oleh mereka amat cerah. Inilah sikap yang harus ada didalam seorang Jurujual.

6...BIASAKAN DIRI MENDENGAR

Sebagai orang yang bekerja dan berinteraksi dengan ramai orang, anda perlu BANYAK MENDENGAR apa juga keluhan mereka dan anda juga harus tahu untuk bagaimana memberikan nasihat atau tunjuk-ajar agar mereka merasa selesa dengan anda, tetapi jangan terlalu bersikap peribadi.
Sifat suka mendengar ini juga akan menambah potensi jualan anda meningkat dari masa kesemasa kerana anda disenangi oleh orang ramai.


7...MENJUAL KEBAIKAN
Didalam kerja-kerja menjual sesuatu produk perkara yang utama yang perlu anda titik beratkan ialah soal MUTU dan KEBAIKAN sesuatu produk itu dengan pengguna, terangkan dengan jelas apakah kebaikan-kebaikan sesuatu produk itu kepada mereka dan keluarga mereka dan jangan sesekali untuk MEMAKSA mereka untuk membeli kerana paksaan akan membuat pelanggan anda merasa tidak selesa dan merasa benci terhadap anda.
Itulah sebabnya anda perlu membina perhubungan yang baik seawal pertemuan.
Jika anda terlepas pandang perkara ini, berkemungkinan pelanggan tersebut akan melanggan kepada pesaing-pesaing anda.


8...SETIAP JANJI HARUS DITEPATI
Dosa Perniagaan yang paling BESAR ialah TIDAK MENEPATI JANJI....Kerana itu, apa-apa yang telah anda janjikan kepada pelanggan anda seperti hal-hal Mutu, Reka Bentuk, Spesifikasi, harga dan Jadual Penghantaran HARUS DITEPATI.
Jika tidak, kepercayaan pelanggan terhadap anda dan syarikat akan tercemar dan runtuh, ini akan menggambarkan bahawa anda seorang yan gtidak jujur serta tidak efisen didalam menjalankan tugas.
Sebaik mungkin jika berlaku sesuatu perubahan, anda perlu memberitahu pihak pelanggan sebab-sebab akan berlaku kelewatan dan jangan sampai mereka yang menghubungi anda terlebih dahulu


9...ANDA ADALAH PAKAR
Anda harus sedar bahawa anda adalah seorang PAKAR didalam bidang ini, pastikan segala maklumat syarikat dan produk-produk anda fahami dengan jelas. Apabila pelanggan merasakan anda memiliki pengetahuan yang mendalam mengenai produk-produk yang anda jual, keyakinan mereka terhadap anda akan menebal.
lebih-lebih lagi anda berkemampuan untuk menokok-tambah maklumat-maklumat tambahan yang tidak terdapat melalui Katalog produk tetapi maklumat tersebut adalah SAHIH


editor

CHECKLIST JABATAN PENJUALAN - Post #43

TIPsNIAGA.COM Posting #43

CHECKLIST JABATAN PENJUALAN
Perkara-Perkara yang perlu diberi perhatian.....


Lakar dan Rancang Untuk Pegawai-Pegawai Jualan


  1. Senarai Pegawai-Pegawai Jualan Anda
  2. Adakan Perbincangan Umum Berkala dan Ulasan
  3. Penerangan Objektif Jualan & Pemahaman
  4. Adakan Latihan Penjualan serta kemahiran
  5. Adakan Sesi Motivasi & Inspirasi
  6. Adakan Latihan Pengetahuan  Untuk Produk / Perkhidmatan / Industri
  7. Rangka Pengambilan Tenaga Kerja
  8. Kemaskini Promosi / Peranan baru  / Jawatan Baru
  9. Adakan Tinjauan Prestasi Pegawai Jualan
  10. Beri Puji-Pujian kepada Prestasi
  11. Bincang Isu-isu Operasi Jualan
  12. Lakar Jumlah-Jumlah Kegiatan
  13. Lakar Jumlah Penjualan  (pendapatan / unit / margin)
  14. Ulas Proses Penjualan
  15. Ulas Penjualan Komunikasi & Pengedaran
  16. Ulas Sebelum dan Selepas-Jualan
  17. kenal Pasti Siapa Generasi Pemaju (Pasaran)
  18. Menghapuskan halangan terhadap usaha-usaha jualan
  19. Buat Analisa Hubungan luar
  20. Kontek-kontek Pelanggan Utama & ulasan
  21. Tinjauan Pesaing Utama
  22. Senarai Kontek Rakan-Rakan Niaga Utama
  23. Sesi Pembangunan Diri
  24. Sesi Kemahiran Pengurusan
  25. Sumbangan Tambahan 
Diatas adalah secara ringkas senarai-senarai perkara-perkara yang perlu untuk menggerakkan Jabatan Penjualan selepas Jabatan Pemasaran

editor